כותרות אחרונות
Search

הכנס להנדסת רכב ותחבורה חכמה של לשכת המהנדסים בישראל התקיים זו השנה ה-40.

בתמונה מימין: גיא שעשע יו"ר לשכת המהנדסים וגיל שביט מנכל לשכת המהנדסים -.צילום: אלעד סאסי יחסי ציבור

 

הכנס להנדסת רכב ותחבורה חכמה של לשכת המהנדסים בישראל התקיים זו השנה ה-40.

הכנס ה- 40 להנדסת רכב ותחבורה חכמה 2023 של לשכת המהנדסים, האדירכלים והאקדמאים במקצועות הטכנלוגים בישראל התקיים ביום חמישי, 15/6/2023 במתחם האקספו ת"א.

נשיא לשכת המהנדסים בישראל: " אנשים שחושבים שהם יכולים לנהוג על חשמל לאורך זמן בזול אינם מבינים כי זה לא אפשרי, מכיוון שהמדינה תעלה מיסים" את הכנס פקדו קרוב לאלף אנשים.

 

הכנס להנדסת רכב ותחבורה חכמה בהובלת לשכת המהנדסים בישראל,  הוא אירוע מרכזי בענף הרכב, בהשתתפות מומחים בתחום, חברות מובילות בענף , אנשי ממשל, רגולטורים,  ואנשי עסקים. בכנס התקיימו מושבים, פאנלים והרצאות על נושאים מרכזיים בתחום הרכב והטכנולוגיות המתקדמות שקשורות אליו. כמו כן, הוכרזו חידושים בתחום הרכב, כולל טכנולוגיות חדשות, רכבים חשמליים ועצמאיים, רכבות אלחוטיות, ניהול חכם של תנועה, ועוד…

 

כנס הרכב להנדסת רכב ותחבורה חכמה התקיים זו השנה ה-40 ונתן במה לקשת רחבה ומקצועית לשלל נושאים מקצועיים, שעומדים על סדר היום בתחום, ביניהם: חידושים במערכות הנעה בכלי רכב כבדים, היגוי אלקטרוני, מדע נתוני הרכב, השפעת הבינה המלאכותית על עולם הרכב העתידי, מערכות תבוניות לתחבורה ובטיחות הולכי רגל, טעינה רובוטית לכלי רכב חשמליים, ניסוי במיניבוס אוטונומי בישראל, העתיד האוטונומי – תחבורה חכמה: מרכזי ניסויים, אוטובוס אוטונומי ,ניהול טעינה חשמלית, תעבורה של רחפנים ועוד…

 

בכנס הציגו מספר חברות שעוסקות בתחבורה חשמלית, ביניהן חברת ABB שהציגה את עמדת הטעינה מהירה שלה, טרה 360, פנדן, BYD, וגולד דרגון הציגו מספר אוטובוסים חשמליים, יחד עם משאית חשמלית מבית BYD, ומספר רכבים חשמליים פרטים.

 

בתמונה מימין: גיא שעשע יו"ר לשכת המהנדסים וגיל שביט מנכל לשכת המהנדסים -.צילום: אלעד סאסי יחסי ציבור

 

בין היתר התקיימו בכנס הרצאות של אנשי מקצוע מובילים בענף בינהם: 

  • מדיניות משרד התחבורה בנושא כלי רכב חשמליים ואוטונומיים עינת סגל, מנהלת אגף הרכב, משרד התחבורה.
  • התארגנות מדינת ישראל לטעינת מאות אלפי כלי רכב חשמליים ד"ר נורית גל, מנכ"לית חברת ייעוץ E-NRGY.
  • ההשלכות הרוחביות של המשאית החשמלית אמיר בן-צבי, מנהל תקינה ופרוייקטים, מאיר חברה למכוניות ומשאיות בע"מ.
  • סקירה בטיחותית למצברי מתח גבוה בכלי רכב Tommy Carnebo, DAFO פרויקט סטודנטיאלי רכב סולארי אלעד גליקמן, סטודנט, ראש צוות גוף ואווירודינמיקה, מועדון הרכב מכללת אפקה.
  • כיצד אלקטרודות תלת ממדיות ישנו את פני תעשיית הרכב גלעד פישר, סמנכ״ל שיווק אדיוניקס.
  • תכונות ובחירת עמדת טעינה לרכב חשמלי אריאל סגל, יו"ר איגוד הנדסת חשמל.
  • אתגרים, פתרונות וחידושים במרחב הטעינה הציבורי. אביב סורידרוב, מנהל פרוייקטים מוניציפאליים, אפקון.
  • תשתית חכמה לחניון אוטובוסים חשמליים אלעד פררו, ABB.
  • ניהול עומסים דינמי וטעינה חכמה בבתים משותפים משה ללוש, אינטר אנרלק.

 

בהתייחסות לסוגייה הבוערת של חשמל, אנרגיה ירוקה וצמיחת הרכבים החשמליים בישראל אמר ד"ר עמנואל ליבן, נשיא לשכת המהנדסים בישראל:  "לא סביר שלנסוע ברכב חשמלי על מצבר,  מתל אביב לחיפה עולה 7 שח, אם אתם נוסעים במכונית רגילה ולא חשמלית הדלק יעלה 70 ש"ח. מתוך 70 השקלים 50 ילכו למיסים למדינה, והמדינה לא תוותר על המיסים האלה, המהווים 30 מליארד שח בשנה. אנשים שחושבים שהם יכולים לנהוג על חשמל לאורך זמן בזול אינם מבינים כי זה לא אפשרי, מכיוון שהמדינה תעלה מיסים".

 

בתמונה מימין: גיא שעשע יו"ר לשכת המהנדסים וגיל שביט מנכל לשכת המהנדסים -.צילום: אלעד סאסי יחסי ציבור

 

מוסיף ליבן להסביר: "מקור החשמל של המצברים מגיע משריפת נפט\פחם\גז כדי לייצר את החשמל ולכן הזיהום אוויר ממשיך. הפתרון הוא גם לרכבים של היום וגם לעתיד, המקור של האנרגיה חייב להיות סולארי או ממקורות לא מתכלים. השאיפה שהממשלה תעזור ותחליט האם היא תומכת בנושא. במשק שלנו החשמל מפגר לעומת מה שקיים באירופה. באירופה כל צרכן יכול להחליט שהוא קונה חשמל ירוק , מתוך אידיאל שזה יותר זול. אצלנו אי אפשר מכיוון והמשק שלנו מאוד ריכוזי. אני חושב שבעתיד משק החשמל ישתנה גם. לעשות זה להשקיע בטכנולוגיה ולהשתמש במימן בתוך דלק וליצור חשמל ברכב במקום בטריה ששוקלת היום 400 קילו ברכב, אפשר להכניס מערכת קלה יותר והתדלוק במימן לוקח כמה דקות במקום למלא מצבר בשעתיים ואנחנו צריכים לפצח את זה כדי שנוכל להשתמש במימן…………בנוסף על כך אני סבור כי כבר עכשיו יש מחסור בחשמל, לדוגמא ההפסקות חשמל היזומות היו לאחרונה ולכן אני חושב שלא צריך להמשיך עם חשמל ולהתחיל להשתמש במימן וצריך לעבור את המחסום של העלויות ואיחסון. ברחבי העולם יש כבר תחנות של מילוי מימן כמו טויטה. הממשלה צריכה להחליט על מדיניות ואין שום מדיניות בנושא זה".

 

מי שהובילו את המושבים בכנס הם אינג' שמואל בן ארי, ראש הענף להנדסת רכב, באיגוד מהנדסי מכונות, אינג' דן הרמן, ראש התמחות הנדסת רכב במכללה האקדמית אפקה, ישראל רום, יו"ר איגוד ITS ישראל ומערכות אוטונומיות ואינג' אריאל סגל, יו"ר איגוד מהנדסי חשמל.

 

מהנדס שמואל בן ארי יו"ר כנס הנדסת רכב ותחבורה חכמה 2023: " אני שמח שניתנה לי ההזדמנות להוביל את כנס הנדסת הרכב ה-40, שכלל גם מושב מיוחד, בתחום מערכות תבוניות בתחבורה, בהובלת איגוד ITS ישראל, שכבר הפך חלק מהכנס, ולברך את כל המשתתפים שהגיעו, המרצים והמציגים בתערוכה המרשימה ברחבי מתחם הכנס. במשך השנים האחרונות, כלי הרכב המשיכו להתפתח בעולם בקצב עצום, ואנחנו עדים לפיתוחים ולחידושים תמידיים בתחומי הרכב השונים: הינעים חשמליים משופרים, הנעות מימן באמצעות תאי דלק חשמליים, מנועים המונעים במימן, מערכות בטיחות מתקדמות וחדישות וירידה דרסטית ברמות פליטת המזהמים מכלי הרכב. כל זאת תוך התמקדות אין סופית בהפחתת פליטת גזי החממה (שלמעשה אינו נחשב מזהם), שעיקרה מתבסס על הפחתת תצרוכת הדלק הממוצעת של כלי הרכב המיוצרים בעולם, ומעבר להינעים חלופיים, שאמורים לשרת מגמה זו."

 

בתמונה מימין: גיא שעשע יו"ר לשכת המהנדסים וגיל שביט מנכל לשכת המהנדסים -.צילום: אלעד סאסי יחסי ציבור

 

גיא שעשע יו"ר לשכת המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים במקצועות הטכנולוגיים בישראל: "מדובר בכנס שיש  בו "כמעט מהכול". לכנס הגיעו מיטב המומחים והעניקו, הסבירו האירו את עיני כולנו החל בתחום הנדסת הרכב, ממשיך בתחום המערכות האוטונומיות וכמובן בתחומי התחבורה החכמה. אנו בלשכה פועלים יום יום להגברת המקצועיות של העוסקים בתחומים אלו בארץ."

 

חברת ABB ישראל, נותנת החסות העיקרית לאירוע, הציגה לראשונה את מטען ה TERRA360 המהיר בישראל, אשר עורר עניין רב בביתן, לצד פתרונות טעינה נוספים לרכבים חשמליים. אלעד פררו, מהנדס מכירות בחברה, הרצה בכנס על חשיבות אמינות תשתית החשמל בחניוני אוטובוסים ופתרונות בתחום.

 

עופר שוורץ, מנהל הפעילות, מסכם: "אנו מתרשמים כי משנה לשנה המודעות של הקהל הישראלי לתחום הטעינה החשמלית – הולך וגדל. השנה ABB מביאה בשורה בדמות מטען אולטרה מהיר, שיהפוך את חווית הטעינה של הנהגים הישראלים למהירה במיוחד. בזמן הקרוב נראה אותו בעשרות תחנות תדלוק ברחבי הארץ".

 

עו"ד חופית וסרמן רוזן ועו"ד שיר שושני כץ, ממשרד פירמת AYR – עמר רייטר ז'אן שוכטוביץ ושות': "בינה מלאכותית בתחבורה חכמה ורגולציה, בשנים האחרונות בינה מלאכותית (AI) הולכת ותופסת מקום משמעותי יותר ויותר בתחומים שונים, בין אם ככלי עזר למקבלי החלטות אנושיים ובין אם בהחלפת גורם ההחלטה האנושי לחלוטין………….במקביל לעליית הפיתוח, השימוש וההטמעה של מערכות בינה מלאכותית עולה גם הקריאה להסדיר את ההיבטים האתיים והחוקיים הכרוכים בה ברגולציה (חקיקה) מתאימה. זאת, עקב הסכנות הפוטנציאליות הגלומות במערכות בינה מלאכותית הכוללות למשל אפליה, שימוש במידע בצורה בלתי חוקית, בטיחות, פגיעה בזכויות קניין רוחני וכיו"ב. המודעות לסכנות הפוטנציאליות הגלומות בשימוש במערכות בינה מלאכותית לא פוסחת על תחום התחבורה החכמה. בתחום זה ניתן להדגיש במיוחד סיכונים הנובעים מסיכון חיי אדם עקב טעויות אלגוריתמיות. בנוסף, הסטנדרט הקיים בציבור ביחס לתפקודן של מערכות בינה מלאכותית בהקשר של תחבורה גבוה מאוד, אף מעל לסטנדרט המקובל לנהג האנושי. בצד ההזדמנויות שמציבה הבינה המלאכותית בתחבורה חכמה קיימים גם סיכונים משמעותיים ועל כן המחוקקים מתגייסים להסדרה של התחום………….בעולם שבו עדיין אין חקיקה ונשענים על עקרונות מנחים, חשוב שכל צד המעורב בתחום, בין אם בפיתוח, בהפצה או בהטמעה של מערכות בינה מלאכותית, יפעל תוך מודעות למידת האחריות המצופה ממנו ויערך לדרישות המשפטיות המתהוות. בנוסף חשוב להדגיש כי בינה מלאכותית בהקשר של תחבורה חכמה מעלה סוגיות של עיבוד מידע אישי ופרטיות, שלגביהן כללי המשחק המשפטי מוכרים ומחייבים כבר כיום."

 

בתמונה מימין: גיא שעשע יו"ר לשכת המהנדסים וגיל שביט מנכל לשכת המהנדסים -.צילום: אלעד סאסי יחסי ציבור

 

דוד אוחנה, מנכ״ל חטיבת ההנדסה בקבוצת בליליוס: ״אני מאמין שבשנים הקרובות נראה את הפיתוח המואץ של שוק הרכב ואגירת אנרגיה באמצעות מימן. אנחנו גאים להיות החלוצים במהפכת האנרגיה האלטרנטיבית ולהציג היום כלים המונעים באמצעות מימן, חשמל וגז טבעי דחוס״.

 

אודות הלשכה

לשכת המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים במקצועות הטכנולוגיים בישראל (ע"ר), שמציינת את שנת ה-100 להיווסדה, היא הגוף המקצועי היציג של ציבור זה בארץ, ומטרתה להוות גוף לאומי מרכזי, אשר מטפח ומקדם את המשק בתחומי ההנדסה, האדריכלות והטכנולוגיה, ובמקביל פועל לקידום המעמד המקצועי של המהנדסים והאדריכלים במדינת ישראל.