כותרות אחרונות
Search

המדריך המלא להמוגלובין מסוכרר – HbA1C

צילום: pixabay

 

המדריך המלא להמוגלובין מסוכרר – HbA1C

המוגלובין גליקוזילטי, המוכר בדרך כלל כ HbA1C הפך לסמן מכריע בניהול ובמעקב אחר סוכרת. תרכובת זו, הנוצרת כאשר גלוקוז בזרם הדם נקשר להמוגלובין, מספקת מבט רטרוספקטיבי על רמות הגלוקוז הממוצעות בדם במהלך שלושת עד ארבעת החודשים האחרונים. הבנת רמות HbA1C חיונית לאבחון סוכרת, למעקב אחר יעילות הטיפולים וביצוע התאמות הנדרשות כדי לנהל את המחלה ביעילות גבוהה יותר.

 

מה זה בעצם HbA1C?

HbA1C הוא סוג של המוגלובין שגלוקוז נקשר אליו. תהליך זה מתרחש באופן טבעי בגוף ומושפע ישירות מריכוזי הגלוקוז בדם. כאשר רמות הגלוקוז גבוהות, יותר גלוקוז נקשר להמוגלובין, ולפיכך, אחוז ה-HbA1C עולה. מכיוון שתאי המוגלובין חיים כ-3-4 חודשים, מדידת HbA1C מציעה הצצה לרמות הסוכר הממוצעות בדם במהלך תקופה זו. בניגוד לבדיקות סוכר יומיות בדם, שיכולות להשתנות מאוד עקב צריכת מזון, פעילות גופנית וגורמים אחרים, HbA1C מספק פרספקטיבה יציבה יותר לטווח ארוך על בקרת גלוקוז. תכונה ייחודית זו הופכת אותו לכלי יקר ערך בניהול סוכרת, ומאפשרת לרופאים המטפלים להעריך את האפקטיביות של אסטרטגיות הטיפול לאורך זמן.

החשיבות של בדיקת HbA1C

בדיקת HbA1C ממלאת תפקיד קריטי הן באבחון סוכרת והן בניהולה לטווח ארוך. על ידי מתן רמת גלוקוז ממוצעת בדם בחודשים האחרונים, היא מסייעת לזהות אנשים בסיכון לפתח סיבוכים הקשורים לסוכרת. היבט זה הוא קריטי מכיוון ששמירה על רמות גלוקוז בדם קרובות ככל האפשר לנורמלי, יכולה להפחית משמעותית את הסיכון לסיבוכים חמורים. כפי שכולנו יודעים, מחלת הסוכרת עלולה להוביל להרבה מאוד סיבוכים נוספים. למשל: מחלות לב, אי ספיקת כליות ובעיות ראייה. לכן, אם נוכל להיות עם היד על הדופק בעזרת בדיקה מתאימה ולזהות חריגות ברמות הסוכר בדם, זה יסייע לנו לחזור לאיזון כמה שיותר מהר.

 

צילום: pixabay

 

מתי צריך לבצע בדיקה כזאת?

ההנחיות מציעות כי למבוגרים שאובחנו עם סוכרת יש לבצע את בדיקת HbA1C לפחות פעמיים בשנה אם הם עומדים ביעדי הטיפול ויש להם שליטה גליקמית יציבה. עבור אלו ששינו לאחרונה את תוכנית הטיפול שלהם או שאינם עומדים ביעדי הגליקמיה, יש לבצע בדיקות אחת לרבעון. בנוסף, כל מי שנמצא בסיכון לפתח סוכרת – כגון אנשים מעל גיל 45, אלו עם היסטוריה משפחתית של סוכרת או אלו הסובלים מעודף משקל – כדאי לשקול לבצע את בדיקת HbA1C כדי לבדוק סוכרת או טרום סוכרת. זה לא במקרה שבשנים האחרונות הרופאים ממליצים לעוד ועוד אנשים לבצע בדיקות כאלה. על ידי בדיקה פשוטה ולא כואבת אנחנו יכולים לקבל תמורה ברורה יותר של המצב. לכן, אם גם אתם נמצאים באחת מהקבוצות שהוזכרו, בהחלט יכול להיות שגם עבורכם בדיקה כזאת יכולה להיות חיונית ומועילה.

האם הבדיקה מספיק אמינה?

התשובה לכך מורכבת. אומנם עוד ועוד מומחים מציעים לבצע בדיקת HbA1C, אך חשוב להבין שיש לה גם מגבלות. הבדיקה מושפעת לא רק מהריכוז של הסוכר בדם. בפועל עוד גורמים משפיעים עליה, כמו: המוצא של האדם הנבדק, הגיל שלו ומחלות רקע אחרות. לכן במידה ורוצים להיות עם היד על הדופק ולהבין את המצב האמיתי, כדאי יהיה לשלב גם בדיקות סוכר שגרתיות. ניטור סוכר באופן יומיומי יכול לעשות סדר בדברים. הוא יכול להצביע על מגמות ועל שינויים ברמות הסוכר בדם. בהתאם לכך ניתן יהיה לשנות ולהתאים את הטיפול לכל אדם שסובל מסוכרת. בסיכומו של דבר, השילוב בין סוגים שונים של בדיקות סוכרת, כולל ניטור על בסיס קבוע, יספקו שליטה גדולה יותר על ניהול המחלה.