כותרות אחרונות
Search

שבוע הקולנוע היהודי ירושלים 2023 – 9 עד 14 בדצמבר.

Hello, Dolly! © 1969 Twentieth Century Fox Film Corporation 6 – הלו, דולי!

סרטון מתוך "נפש אחת" צילום: באדיבות בתי קולנוע לב.

 

שבוע הקולנוע היהודי ירושלים 2023 – 9 עד 14 בדצמבר.

שבוע הקולנוע היהודי ירושלים 2023, יציין השנה את מהדורתו ה-25  ויתקיים בחג החנוכה, בתאריכים 9 עד 14 בדצמבר, בסינמטק ירושלים.

 **מפונים מיישובי הצפון והדרום מוזמנים לכל ההקרנות ואירועי שבוע הקולנוע היהודי – ללא תשלום**

 

בצל האירועים, שבוע הקולנוע היהודי ירושלים ייערך השנה ברוח התקופה, ובמתכונת מעודנת, צנועה מהרגיל, ומותאמת למצב.

 

שבוע הקולנוע היהודי ירושלים עוסק בנושאי זהות ותרבות יהודית, וביטוייה בקולנוע המקומי והעולמי, והוא יערך כמיטב המסורת בחג החנוכה באולמות סינמטק בירושלים. שבוע הקולנוע היהודי יכלול מעל 30 סרטים מ-15 מדינות, לצד אירועים מיוחדים, מפגשים עם אורחים, יוצרים ושחקנים מהארץ ומהעולם, הקרנות בכורה, הרצאות ופאנלים בנושאים מגוונים, וכן הדלקת נרות משותפת בימי החג. במהלך השבוע ייערכו אירועים מיוחדים שקשורים למצב ויינתן זרקור לתכנים ממוקדים בנושא.

 

שבוע הקולנוע היהודי ירושלים, שמציין השנה את מהדורתו ה-25, ביסס את עצמו כשחקן משמעותי וייחודי במפת הפסטיבלים לקולנוע בישראל, ויעידו על כך הסרטים האיכותיים והאורחים הרבים מהעולם כולו, וכן הקהל המגוון שהוא מושך אליו מכל רחבי הארץ. התוכנית האמנותית שנאצרה מעמיקה, מגוונת ואיכותית, וכוללת מבחר משובח של סרטים העוסקים בשאלות של זהות יהודית, אמונה ואורח חיים, אנטישמיות, תרבות וחוסן אמנותי בצל המלחמה, ספרות והיסטוריה, פילוסופיה, זיכרון, החיים העכשוויים בישראל ובגולה, השואה, והיחסים בין היהדות ובין דתות אחרות וקהילות שאינן מוכרות. שבוע הקולנוע היהודי מאפשר לקהל מגוון מכל רחבי הארץ להגיע לסינמטק ירושלים ולהיחשף לחיים היהודים המרתקים – בראי הקולנוע, מנקודות מבט שונות וייחודיות.

 

במהלך שבוע הקולנוע היהודי ירושלים יוצגו עשרות סרטים מכל מגוון קשת היצירה הקולנועית: קולנוע תיעודי העוסק בסיפורן של משפחות יהודיות מכל רחבי תבל, קולנוע ישראלי הדן בנושאים חברתיים עדכניים, סרטי ארכיון נדירים, סרטים שבמרכזם עומדים גדולי ההוגים, אישים, אנשי תרבות ואמנים משפיעים מהעולם היהודי, סרטים ישראלים קצרים, תחרות הסרט הקצר, קלאסיקות משוחזרות ועוד…

 

במסגרת שבוע הקולנוע היהודי ייערכו גם הרצאות מאת אנשי אקדמיה וחוקרי היסטוריה ותרבות יהודית, שיציגו הקדמה קצרה לסרטים וישתתפו בדיונים ובמפגשים בהשתתפות הקהל לאחר ההקרנות. כמו כן, ייערכו פאנלים בנושאים מגוונים כדוגמת אנטישמיות, תרבות היידיש, פורטרטים יהודים ועוד…

 

בין האירועים וההקרנות המתוכננים בשבוע הקולנוע היהודי ירושלים 2023:

 

אירוע הפתיחה:

אירוע הפתיחה של שבוע הקולנוע היהודי ירושלים יתקיים במוצאי שבת, 9 בדצמבר, בשעה 19:30 בסינמטק ירושלים, בו יוקרן סרט הפתיחה: "נפש אחת" | One Life"נפש אחת" (One Life) בכיכובו של זוכה אוסקר, סר אנתוני הופקינס, יפתח את המהדורה ה-25 של שבוע הקולנוע היהודי. דרמה מרגשת שמבוססת על סיפורו האמיתי והמדהים של סר ניקולס ווינטון (בגילומו של זוכה האוסקר אנתוני הופקינס), שהיה אחראי על מבצע הצלה של מאות ילדים על-ידי הברחתם מהשלטון הנאצי בפראג, לאנגליה.

בריטניה, 2023
בימוי: ג'יימס האוז

משחק: אנתוני הופקינס, הלנה בונהם-קרטר, לנה אולין

110 דקות, אנגלית, כתוביות בעברית

הסרט יופץ בישראל על ידי בתי קולנוע לב

 

בנקאי בריטי צעיר בשם ניקולס "ניקי" ווינטון, מגיע לפראג לביקור ונחשף למצב הקשה של הפליטים היהודים בעיר, ובמיוחד הילדים, המנסים לברוח מהשלטון הנאצי. ניקי, למרות שלא היה יהודי בעצמו, מחליט לעשות את מה שלדעתו כל אדם אחר במצבו היה צריך לעשות: להקדיש את עצמו למשימה להצילם. אבל כשהמלחמה מתקרבת ובמרוץ נגד הזמן, כמה ילדים הוא יוכל להציל?

 

"נפש אחת" היא דרמה מרגשת שמבוססת על סיפור אמיתי ומדהים שנחשף למיליונים רק לפני מספר שנים, כשסרטון מתוך תוכנית טלוויזיה בה ניקי מופתע על ידי עשרות הילדים שהוא הציל, בבגרותם, הפך לויראלי. את תפקיד ניקי משחק זוכה האוסקר הותיק אנתוני הופקינס ("האב"), בתצוגת משחק מופתית שמתארת אדם שהצליח, בפשטות, בחוכמה ובצניעות, להציל מאות נפשות שכל אחת מהן היא עולם ומלואו.

 

קולנוע בין-לאומי:

עיר כבושה

סטיב מקווין (אורך: 4 שעות ו-22 דקות)

העבר וההווה השברירי מתנגשים בסרטו הדוקומנטרי האפי של סטיב מקווין, "עיר כבושה", המבוסס על ספרה של ביאנקה סטיגטר, "אטלס של עיר כבושה (אמסטרדם 1940–1945)". מקווין משרטט שני דיוקנאות המתמזגים זה בזה: שיטוט ארכיאולוגי מדלת לדלת בעקבות הכיבוש הנאצי, שממשיך לרדוף את עירו המאומצת, ומסע תוסס וער בין אירועי השנים האחרונות, השנים של מגפת הקורונה והמחאה שליוותה אותה. התוצאה היא סרט שובר לב אך גם מלא חיים, הרהור רחב יריעה על זיכרון, זמן והעתיד שאליו מועדות פנינו.

 

היה היה באלג'יריה

אלכסנדר ארקדי

"היה היה באלג'יריה" מגולל את סיפור מסעו של יוצר הסרט, אלכסנדר ארקדי, אל עיר הולדתו אלג'יר – שאליה חזר כדי להציג סרט באורך מלא. בנו הצעיר מתלווה אליו. גילו של הבן זהה לגיל שבו עזב ארקדי את אלג'יריה, ב-1962. הבמאי משוטט ברחובות אלג'יר; דרך זכרונותיו של ילד קטן שהיה קצת שונה מכולם הוא משחזר רגעים של אושר, שחוק ודמע מילדות אידילית שחלפה ואבדה מזמן.

לאחר ההקרנה תתקיים שיחה עם אלכסנדר ארקדי.

 

אזור העניין

ג'ונתן גלייזר

"אזור העניין", אחד הסרטים המדוברים של השנים האחרונות, הוקרן לראשונה בפסטיבל קאן, הדהים את כל מי שצפה בו, והפך לשיחת היום – עד כדי כך שהוא נחשב מיד לאחד המועמדים המובילים לזכייה באוסקר. כדאי לדעת עליו כמה שפחות לפני הצפייה, אך מדובר בחוויה עוצמתית, יוצאת דופן וחד פעמית, ואחד מהסרטים הייחודיים והמרתקים שתראו. הסרט מביא את סיפורם של מפקד אושוויץ רודולף הוס ואישתו הדוויג, שחיים את חייהם ומנסים להגשים את חלומותיהם עבורם ועבור משפחתם, בבית גדול עם גינה, לצד המחנה.

בשם הבן

מרקו בלוקיו

בשנת 1858, ברובע היהודי של בולוניה, פורצים חיילי האפיפיור לביתה של משפחת מורטארה. הם הגיעו בהוראת הקרדינל לקחת את אדגרדו בן ה-7. שנים קודם הטבילה המטפלת של אדגרדו את התינוק ללא ידיעת המשפחה וכעת הוא חייב לקבל חינוך קתולי. הוריו המיואשים מגייסים את דעת הקהל והקהילה היהודית העולמית במאבק לקבל חזרה את הילד, אבל הכנסייה מוכנה למאבק גם היא. סרטו החדש של הבמאי האיטלקי עטור הפרסים, מרקו בלוקיו מבוסס על סיפור אמיתי. הסרט הוא דרמה היסטורית מרתקת, שעוררה סערה באיטליה עת יצאה לאקרנים והוקרנה במסגרת פסטיבל קאן 2023.

 

קולנוע ישראלי:

תקווה ללא גבולות

איתי ורד

בעיצומה של המלחמה באוקראינה, צוות ישראלי מקים בית חולים שדה המעניק טיפול רפואי לנפגעי הסכסוך. הסרט עוקב אחר האתגרים והקשיים העומדים בפני אנשי הצוות, שמטפלים באוקראינים שאיבדו הכל, וחושף רגעים של אנושיות וחמלה בלב הכאוס וההרס. דיוקן אנושי נוגע ללב על ההשפעה של מעשים קטנים של טוב לב כנגד הסבל והמצוקה.

לאחר ההקרנה תתקיים שיחה עם איתי ורד.

 

שושה

ניר מיימרן ודוד פראם

בתחנה המרכזית בתל־אביב שוכן "יונג יידיש", מוזיאון ומרכז תרבות. מנדי, המייסד, הציב לעצמו כמטרה לחזור ליידיש – ולשמר את התרבות והשפה שננטשו באירופה. העלאת קברט מוזיקלי המבוסס על הרומן "שושה" מאת יצחק בשביס־זינגר מציפה את הנוכחות המורכבת של היידיש בישראל של ימינו.

לאחר ההקרנה יתקיים פאנל על תרבות היידיש בהנחיית רועי חן וישתתפו בו מנדי כהאן (גיבור הסרט ומנהל היונג יידיש) ורות לוין (זמרת יידיש, משתתפת בסרט).

 

חידת שושני

מיכאל גרינשפן

איש לא ידע מה שמו האמיתי, כולם הכירו אותו כ"מר שושני". הוא היה נווד נצחי, מטורף וגאון, שלימד גדולי עולם דוגמת אלי ויזל והפילוסוף הנודע עמנואל לוינס. בלי משפחה ובלי חברים, ללא קורת גג, מרושל ומחליף שמות וזהויות, הוא הפך למיתוס – יש הטוענים שלא היה אלא אגדה. כיצד רכש את הידע האינסופי שלו? מהיכן סכום הכסף העצום שהותיר אחריו? מה היתה תפיסת עולמו? ומדוע הסתיר את זהותו? מר שושני הוא אחת החידות הבלתי פתורות של המאה ה-20. הסרט "חידת שושני" מציג את המסע אל הפיענוח.

לאחר ההקרנה תתקיים שיחה עם מיכאל גרינשפן.

 

מי כמוך?

שירה גרין

הרבה הרפורמית יהודית (60) יוצאת למסע. היעד: מפגש עם קהילה יהודית מארץ רחוקה – קהילת אבאיודאיה באוגנדה. זהו הביקור הראשון של יהודית באפריקה, והיא מזמינה את בתה הקולנוענית להתלוות אליה. עבור הבת, שירה גרין, המסע מעלה שאלות של זהות ותהיות על מה שבין אדם לחברו ובין אדם למקום. וכך, מסע שמתחיל בשאלה "מיהו יהודי" נמשך בתהייה לגבי מה שמחבר בינינו כבני אדם – דת, אמונה או דרך חיים?

לאחר ההקרנה תתקיים שיחה עם שירה גרין.

 

קולנוע תיעודי:

אלפרד ולוסי דרייפוס: נשיקה עמוקה כמו אהבתי

דלפין מורל

סרן אלפרד דרייפוס, שנפל קורבן לקנוניה, נידון ב-1894 לגירוש בעוון בגידה במולדתו, צרפת. רעייתו לוסי כרתה איתו ברית: לחיות, בכל מחיר, בהמתנה לטיהור שמו. במשך חמש שנים כתבו בני הזוג דרייפוס זה לזו מאות מכתבים. הם הגיעו ליעדם רק כעבור חודשים, אחרי שנותחו, צונזרו, הועתקו והוחרמו בידי פקידי ממשל שהיו משוכנעים שבני הזוג משתמשים בצופן סודי. עבור אלפרד, המכתבים היו נשק שאִפשר לו לשרוד עד השחרור המיוחל.

לאחר ההקרנה, שיחה עם נינתו של סרן אלפרד דרייפוס, יעל פרל-רואיז.

 

התנגדות – הם השיבו מלחמה

קירק וולפינגר, פולה ס' אפסל

כולנו שמענו על מרד גטו ורשה, אבל לרוב האנשים אין מושג כמה רחבה ונפוצה היתה ההתנגדות היהודית לברבריות הנאצית. האמונה הרווחת היא ש"היהודים צעדו אל מותם כצאן לטבח". הסרט "התנגדות – הם השיבו מלחמה" צולם בפולין, ליטא, לטביה, ישראל וארצות־הברית, והוא מספק תיקון חשוב למיתוס בדבר ההתנהגות הפסיבית של היהודים בשואה. היו התקוממויות בגטאות גדולים וקטנים, מרידות במחנות המוות, ואלפי יהודים לחמו בנאצים ביערות. במקביל, בכל רחבי אירופה המזרחית פעלו יהודים נגד הנאצים בדרכים של התנגדות בלתי אלימה.

לאחר ההקרנה תתקיים שיחה עם פולה ס' אפסל.

 

ההגדה לבית רוטשילד

קלאוס ט' סטיינדל

משפחת רוטשילד, ממשפחות הבנקאים החזקות בעולם, מייצגת את גורלן של משפחות יהודיות שביססו את עושרן לפני מלחמת העולם השנייה. מאיר אנשל רוטשילד עזב את הגטו בפרנקפורט בשנת 1756, בגיל 12, והתמקצע בבנקאות ובסחר במטבעות. ב-1811 העביר לפרנקפורט סכום כסף נכבד, ובתמורה זכתה הקהילה היהודית המקומית לזכויות אזרח. מאיר אנשל עמל לא רק על הגדלת רווחיו, אלא גם סייע במאבק נגד אפליית היהודים. בימי הנאצים, מכונת התעמולה האנטישמית הפכה את הרוטשילדים לדמון שמאיים על שלום האומה והעולם. מאז ועד היום, בעל כורחם, השם רוטשילד מככב בתיאוריות קשר אנטישמיות.

דברי פתיחה: דר' שרון גורדון –  חוקרת גרמניה ואוסטריה, מחשבה כלכלית־פוליטית, דת וכסף, האוניברסיטה העברית בירושלים

 

וילם ופרידה – נגד הנאצים

ג'ון היי

בתקופת הכיבוש הגרמני בהולנד, הצייר וילם ארונדאוס והצ'לנית פרידה בלינפנטה ניצלו את כישוריהם האמנותיים כדי לזייף תעודות זהות שהצילו את חייהם של אלפי יהודים שאמורים היו להישלח למחנות המוות. המשימה לא היתה פשוטה. מערכת תעודות הזהות ההולנדית היתה המתוחכמת ביותר בעולם וכללה העתקים שהוחזקו במשרד הרשומות המרכזי באמסטרדם, לשם מניעת זיופים. בהתאם לכך, קבוצה של אמנים יצאה לפשיטה נועזת שנועדה לפוצץ את משרד הרשומות ולהשמיד את העתקי התעודות. במסע המרתק שלפנינו, סטיבן פריי לוקח אותנו אל אמסטרדם של ימי מלחמת העולם השנייה כדי לגלות מדוע הסיפור המדהים הזה נותר כמעט בלתי ידוע עד ימינו.

 

האדמה בוערת תחת רגלינו

ז'וליאן דונדה

שבתי לפולין 25 שנה לאחר שביימתי סרט על שרידי העולם היהודי שחרב. בביקורי הנוכחי מתלווה אלי ז'אן, ידידי הצרפתי־ישראלי, נצר ליהדות ספרד. בין חורבות העבר אנו מחפשים אותות – חלקי התצרף המרכיבים את ההיסטוריה שלנו, את הזכרונות שלנו, את הרגשות שלנו (ז'וליאן דונדה).

בנוכחות גיבורת הסרט ג'ניפר אבסירה.

 

חיי ילד
כריסטיאן קרונס ופלוריאן וייגנזאמר

דניאל חנוך גורש לאושוויץ כשהיה רק בן שמונה. בזכות עורמתו שרד את המפגשים עם ד"ר מנגלה הנודע לשמצה ואת שאר זוועות השואה. הוא שוחרר ב-1945, בגיל 13, כשכל החיים לפניו. כיום, בגיל 90, הוא משחזר את סיפורו.

 

סרטים על הוגים ואנשי תרבות יהודיים, ביניהם:

תערוכות על המסך

פיסארו: אבי האימפרסיוניזם

דייוויד ביקרסטף

בלי קאמי פיסארו לא היתה קמה התנועה האימפרסיוניסטית. הוא נולד באיי הודו המערבית, גילה את תשוקתו לציור בימי בחרותו בפריז, ובגיל 43 הקים קולקטיב אמנותי חדש. התערוכה הראשונה ספגה קיתונות של בוז מהמבקרים, אך קבוצת האמנים שהנהיג נחקקה בדפי ההיסטוריה: האימפרסיוניסטים. פיסארו, אבי האימפרסיוניזם, היה ב-40 השנים הבאות הכוח המניע של התנועה האמנותית הפופולרית מכולן. הוא היה גם איש משפחה מסור שאהב לחלק עצות ולערוך התנסויות, אדם משכיל, בעל מודעות חברתית ואנרכיסט. ולאורך כל מסלול חייו הסוער הוא התכתב במרץ עם בני משפחתו. הסרט המרתק הזה מגולל את סיפור חייו ויצירתו דרך מכתביו האינטימיים והחושפניים.

 

יוליסס של ג'יימס ג'ויס

אדם לאו

סרטו הדוקומנטרי החדש של אדם לאו מציג את יצירת המופת המפתיעה, הפואטית, המרגשת, רבת המלל, המינית באופן בוטה והמצחיקה עד בלי די של ג'יימס ג'ויס במלוא תפארתה, בניסיון לשחזר את האודיסיאה של גיבורה היהודי, ליאופולד בלום. בהשתתפות סלמן רושדי, קולם טובין, אן אנרייט, האוורד ג'ייקובסון, איימר מקברייד, פול מולדון, ג'ון מקורט, נואלה אוקונור ורבים אחרים.

 

שורף את הדף

אלי גורן

סרט תיעודי מרתק המציג את חייה ועבודתה של צילה דראפקין (1887–1956), שחיברה שירה ארוטית ביידיש שזיעזעה ועינגה את החוגים הספרותיים בשנות ה-20 וה-30 של המאה הקודמת. באמצעות שילוב בין ראיונות, פרשנויות מונפשות לשיריה וקטעים מיומניה, הסרט בוחן כיצד שירתה של דראפקין, העוסקת בתשוקה, בתאווה ובחושניות גופנית, ניתצה מוסכמות של מגדר, מיניות ומוסר.

 

לכבוש את הזמן – אגנס קלטי

קטלין אולה

דיוקן אינטימי של כוכבת ההתעמלות אגנס קלטי, האלופה האולימפית החיה המבוגרת ביותר בעולם. קלטי נולדה ב-1921 למשפחה יהודית מבודפשט. כילדה חלמה להיות צ'לנית, אבל עד מהרה הפכה ההתעמלות לתשוקה המרכזית בחייה. היא עשתה היסטוריה כשזכתה בעשר מדליות אולימפיות. הסרט עוקב אחריה במשך שנה שלמה, עד יום הולדתה ה-101, ומשלב קטעים מיומנה, ראיונות ישנים וחדשים, קטעי אנימציה ושלל צילומים ארכיוניים.

 

נתניזם

אילן גולוד

כבר 70 שנה שנתן הילו לא מסוגל להפסיק לצייר. בגיל 90 הוא מוצף בזכרונות מן הימים שבהם נשלח, כחייל אמריקאי, לשמור על בכירי הנאצים שעמדו למשפט בנירנברג כדי שלא יתאבדו לפני מתן גזר דינם. הילו, בן למשפחה יהודית מסוריה שהיגרה לארצות־הברית, זוכר היטב את המפגשים ששינו את חייו: את שיחותיו עם אלברט שפאר, את הנשיקה הממושכת בין גרינג לרעייתו, את המילים שאמר לכל אחד מהנאשמים לפני שהוביל אותם לגרדום. הסיפורים הללו חוזרים ועולים בציוריו ובטקסטים המלווים אותם – יצירות נדירות שלא זיכו אותו בהכרה מצד עולם האמנות. אבל מה באמת קרה שם, בנירנברג? האם ייתכן שהזכרונות המוחשיים כל כך מתעתעים בו?

 

קלאסיקות משוחזרות:

מזרח ומערב
סידני מ' גולדין

ליווי בפסנתר: רודיקה פויגלמן

רוברט בראון (לשעבר בראונר), איש עסקים ניו־יורקי מצליח, חוזר ל"מולדת הישנה" לרגל חתונת אחייניתו. הוא לוקח איתו את בתו מולי, שגינוני העולם החדש שלה זרים לחלוטין לאורחות החיים של משפחתה המזרח אירופית המסורתית. מולי מארגנת חתונה משלה. היא מתכננת שיהיה זה הליך פיקטיבי בלבד, אך עקב בורותה בחוקי ההלכה מוצאת עצמה נשואה לתלמיד הישיבה הביישן ראובן. המסורת לא מאפשרת למולי להתגרש מראובן מיד, והיא שבה לאמריקה. ראובן, שמאוהב בה בחשאי, זונח את מסורת אבותיו ומצטרף לעולם החילוני בתקווה לכבוש את לבה.הסרט "מזרח ומערב" כולל סצנות קלאסיות שבהן מולי פיקון מרימה משקולות ומתאגרפת, מלמדת את צעירי הכפר לרקוד ולפזז, וחומקת מבית הכנסת בערב כיפור כדי להשביע את רעבונה. מאחורי מעטפת הסלפסטיק המשועשעת חבויה סאטירה חברתית נוקבת שעוסקת במפגש בין היהודים בני העולם הגדול לבין חיי השטעטל. זוהי הזדמנות לצפות בסרט הקלאסי בעותק דיגיטלי חדש ומשוחזר, באדיבות ארכיון הסרטים האוסטרי.

 

הלו, דולי!

ג'ין קלי

השנה: 1890. ניו־יורק כולה נרגשת לקראת בואה של השדכנית האלמנה המפורסמת דולי לוי. הגיבורה הנחושה שלנו יוצאת לעיר השכנה יונקרס כדי למצוא שידוך ל"רווק החצי מיליונר המפורסם" הוראס ונדרגלדר. דולי מצליחה לשכנע אותו לבוא לניו־יורק עם שני פקידיו, אחייניתו וארוסה למשחק כיסאות מוזיקליים רומנטי. עותק משוחזר ברזולוציית 4K באדיבות פארק סירקוס, גלזגו.

 

אהבנו את לורה

אלכסנדר ארקדי

ישראל, 1967. סשה ולורה מתגוררים כבר שנתיים בקיבוץ על גבול סוריה. סימון, מישל ופול, שלושת חבריהם מפריז, מגיעים לביקור כדי לחגוג את יום הולדתה ה-20 של לורה. סימון טרוד במחשבות על מותה של הנערה שאהב; לאורך מסיבת יום ההולדת, הוא מנסה להחליט מי מחבריו אשם במותה. לורה היא היחידה מביניהם שיודעת שהנערה מתה מלב שבור. גם היא אהבה את סשה. בישראל פורצת מלחמה. עותק דיגיטלי באדיבות Alexandre Films ו-Unifrance.

לאחר ההקרנה תתקיים שיחה עם אלכסנדר ארקדי.

 

מבט קולנועי על אנטישמיות:

 שרה חלימי: פשע אנטישמי ללא עונש

פרנסואה מרגולין

שרה חלימי נרצחה ב-2017 בידי השכן שלה, יליד מאלי, בזמן מערכת הבחירות לנשיאות צרפת. בהתחלה, התקשורת נטתה להתעלם מהרצח – עד שקבוצה של עיתונאים הצליחה לגייס למאבק דמויות ציבוריות, כולל הנשיא. ואולם, השופט החוקר שהופקד על התיק קבע שהרצח בוצע בידי "מטורף" שנקלע ל"התקף פסיכוטי". רצח חלימי מסמל את הזינוק שחל באנטישמיות בצרפת. ההתפתחויות בתיק, ובמיוחד הסירוב לפתוח אותו מחדש והעובדה שהרוצח חמק מאישומים פליליים, הופכים אותו לפרשת דרייפוס מודרנית – אחת השערוריות הגדולות ביותר בצרפת של ימינו.

 

לאחר ההקרנה תתקיים שיחה עם יוצר הסרט, פרנסואה מרגולין והעיתונאית עמנואל אלבז־פלפס בנושא האנטישמיות בצרפת.

 

תיק גולדמן
סדריק קאהן

צרפת, 1975. פייר גולדמן, פעיל שמאל שנוי במחלוקת וחדור להט מהפכני, עומד למשפט. הוא כבר הורשע בביצוע שורה של פשעים, אך כעת, כשהוא מואשם ברצח כפול – גולדמן מכריז על חפותו. "תיק גולדמן", סרט הפתיחה של מסגרת "השבועיים של הבמאים" בפסטיבל קאן 2023, מבוסס על סיפור אמיתי שפילג מדינה שלמה.

 

הקנוניה

מקסים פוזדורובקין

"הקנוניה" הוא סרט הנפשה דוקומנטרי שמראה כיצד מיתוס עתיק נע מן השוליים אל המרכז והפך לאחד מעמודי התווך של האנטישמיות המודרנית. עלילת הסרט משתרעת על פני מאות שנים. היא מדלגת מחייל צרפתי לבנקאי גרמני ומהפכן רוסי, ואגב כך ממחישה את הופעתה המחזורית של אותה תיאוריית קשר. הקנוניה שהרסה את חייהן של הדמויות בסרט מוצגת על רקע הסיפור הגדול יותר של העם היהודי. מימי מכתבו של סימוניני, שראה במהפכה הצרפתית תולדה של מזימה יהודית, ועד "הפרוטוקולים של זקני ציון" – רמאים וזייפנים טוו רשת שקרים מסועפת והאשימו את היהודים בכל הרעות החולות בעולמנו. גרסאות עדכניות של עלילות השנאה צצות ברחבי העולם עד ימינו.

 

מי מפחד מהעיר של היטלר? בית ועבר בתוכנו

גונטר שווייגר

מדוע מעולם לא הופק באוסטריה סרט על עיר הולדתו של היטלר? הבמאי גונטר שווייגר שאל את עצמו את השאלה הזאת כשהחל לעבוד על הסרט הזה ב-2018, זמן קצר לפני שממשלת אוסטריה הפקיעה את הבית שבו נולד הדיקטטור הנאצי. במשך חמש שנים ליווה הבמאי את ההתפתחויות המרתקות בנוגע לשימוש שייעשה במבנה – ומנקודת מבט אישית מאוד. החל מערעור הקלישאה בנוגע ל"עיר של היטלר", וכלה בגילויים מפתיעים ושערורייתיים שהובילו אותו בסופו של דבר אל העבר המשפחתי של עצמו.

לאחר ההקרנה תתקיים שיחה עם יוצר הסרט, גונטר שווייגר.

 

אירועים מיוחדים, ביניהם:

 ביום הפתיחה של שבוע הקולנוע היהודי (שבת, 9.12, שעה 11:00), תחל בסינמטק ירושלים עונת "קונצ'רטו לקולנוע" – עם הסרט "ימי הפיק" על המאסטרו צביקה פיק. סיפור חייו הדרמטי של צביקה פיק, כוכב הפופ הראשון של ישראל, שלא נתן לאף נפילה להפריע לעובדה שהוא מלך, בעיני עצמו לפחות. מסע שמנסה לפצח את אישיותו של אחד האמנים הכי מפורסמים, וגם הכי מסתוריים, שהצמיחה התרבות הישראלית. בימוי: שי להב, רון עומר באדיבות yes דוקונו דרמה הפקות. "קונצ'רטו לקולנוע", שחוגג את שנת ה-30, מציע סדרת מפגשים לאוהבי קולנוע ומוסיקה, בשיתוף האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים. המפגשים יתקיימו בימי שבת בבוקר, בשעה 11:00. התוכנית כוללת קונצרט קצר, הרצאה וסרט באורך מלא. בקונצרטים ובהרצאות ישתתפו מורים וסטודנטים של האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, וכמו כן אמנים ומרצים אורחים.

 לפרטים נוספים: https://jer-cin.org.il/he/event/69945

 

מחיר כרטיס לסרט: 41 ₪  // מחיר לסטודנטים: 25 ₪

 

פתיחת מכירה באתר – יום שלישי 28.11.2023.

פרטים נוספים על הסרטים ועל האירועים, ניתן למצוא באתר סינמטק ירושלים: https://jer-cin.org.il/he  

 

מנכ"ל: רוני מהדב-לוין,

מנהלת אמנותית: דניאלה תורגמן.

 

שבוע הקולנוע היהודי ירושלים 2023 מתקיים בתמיכת משרד התרבות, קרן עזריאלי, עיריית ירושלים, הקרן לירושלים, קרן אביחי, קרן גשר לקולנוע רב תרבותי, קרן מיימונידס, הלן שומן, מכונים ושגרירויות.