כותרות אחרונות
Search

מה ניתן ללמוד מתוצאות הבחירות על החשיבות של שיווק ואסטרטגיה לעסק.

ניר מקובסקי – מומחה לליווי עסקי לעסקים ולסטארטאפים –  צילום: ג'ני פפרמן

 

מה ניתן ללמוד מתוצאות הבחירות  על החשיבות של שיווק ואסטרטגיה לעסק
מאת: ניר מקובסקי

 

רבות דובר על כך שאין להאמין לפוליטיקאים. הם יאמרו הכל כדי לקבל קולות. תוצאות הבחירות האחרונות מעידות כי ביישובים ערבים בהם ביקר נתניהו במסע הבחירות שלו נרשמו 60 אחוזי הצבעה לליכוד. במקביל, רבים ממצביעי יהדות התורה הצביעו לציונות הדתית. בנוסף, אנו עומדים בפני השאלה האם מפלגה איסלמיסטית  עשויה לתמוך בנתניהו.

 

האם זו רק ספקולציה או שמא מדובר מגמה? מקרה בודד זו מקריות, שניים זה סיכוי אפסי, שלושה הם כבר בהחלט שינוי מגמה. נפילתו של סער וגם יתר תוצאות הבחירות מראות על רעידת אדמה. גם כשההכרעה לא ברורה, ניכר כי הציבור מאס בסיסמאות ומחפש ערכים ופתרונות.

 

מה הקשר לשיווק ואסטרטגיה?
קיימת תפיסה שכיחה לפיה קהלי היעד של העסק הם קשיחים, משזיהיתי הרי הם קהל שווי ולא יחליפו בקלות. ההיסטוריה מוכיחה שגם חברות מובילות לפתע מצאו עצמן ללא שוק ונמחקו כמעט כליל כמו לדוגמא נוקיה.

 

מה שהתרחש בפוליטיקה , תהליכים דומים קורים גם בחברות מסורתיות. משתמשי אנדראויד עוברים לאפל ולהיפך. הסיבה היא צרכים ורצונות משתנים. קהל מזדקן, קהל צעיר נוצר, ומה שהיה לא מעיד על מה שיהיה.

 

ניר מקובסקי – מומחה לליווי עסקי לעסקים ולסטארטאפים –  צילום: ג'ני פפרמן

 

כדי להישאר תחרותיים ולייצר צמיחה עסקית כל הזמן, עלינו לפעול על פי מספר עקרונות:

  1. התקשורת יותר חשובה ממוצר. אם נבחן לעומק, האג'נדה של המפלגות שעסקתי בהן כאן לא השתנתה מהותית. הן בחרו להעביר מסרים בדרך אפקטיבית, הן היו אחידות וקונסיסטנטיות ולא זיפזפו או ניסו לתפוס גם וגם.
  2. תמיד היו בקשר עם קהל היעד, אל תקחו אותו כמובן מאליו. בעידן רווי מסרים , אם הלקוח לא שמע מכם, המתחרים יגיעו אל אוזנו. רחוק מהעין רחוק מהלב, וגם לקוח מרוצה עשוי  פשוט לשכוח מהדברים הטובים שחווה, שכן יש חוויות טריות יותר בזיכרונו.
  3. תמיד תסרקו את השטח, תפתחו אנטנות. רבים העסקים שעסוקים בכאן ועכשיו, במכירות במיידי. לפעמים מדובר בעניין של הישרדות – מזומן ומיד. מגמות אינן קורות ברגע. עבודה דרך ה "זום" היתה קיימת שנים אחורה. באותו האופן עלינו לזהות מגמות עתידיות, חדשניות. בין אם להשקיע 5% מהזמן או 20%, כל עסק מחויב לפתח את המחר. ניתן לעשות זאת דרך מחקרי שוק באופן תדיר. דאגו לבחון מגמות אצל מתחרים להתעדכן במתרחש במדורי עסקים וטכנולוגיה בתקשורת ובקבוצות רלוונטיות ברשתות החברתיות.
  4. מי באמת קהל היעד. קהל מתבגר, בוודאי בחברות ותיקות , מתאפיין בצרכים חדשים. תהליך התבגרות הוא אינו עניין של עשרות שנות הבדל, כי אם -3 4 שנים. כחברות עלינו לתת מענה הולם גם לקהל זה. הדבר נכון גם לגבי קהל צעיר שגדל לתוך מציאות קיימת ולא בהכרח מכיר אתכם, כל שכן עלינו לייצר שפה משותפת איתו.
  5. הסביבה משתנה. שינויים סוציו פוליטיים וכלכליים הם קטליזטור לתהליך טבעי. כל כמה שנים יש אירוע עולמי – מגיפות, מבצעים צבאיים, תקופות של שפל כלכלי קשה ועוד. עלינו לייצר חוסן כלכלי. לעולם לא נדע מה השינוי הבא שצפוי לנו. הסיסמא  שסיכון וסיכוי הן אותה המילה בסינית (ו/או יפנית) היא האמת. כל משבר מייצר קרקע חדשה והזדמנויות חדשות. מי שייצר רזרבה כלכלית או תכנן תוכניות מגירה הצליח להוציא שינוי אל הפועל מהר מאוד.
  6. תתקשרו השינוי. כפי שנאמר "אם אתם לא שם אתם לא קיימים" . לא די בלעשות שינוי. תקשרו את השינוי דרך תועלות, מענה לצרכים וקהלי יעד. דאגו לאוורר מסרים ומיתוג.

 

ניר מקובסקי מומחה לליווי עסקי לעסקים ולסטארטאפים.