כותרות אחרונות
Search

כך ה "ביופידבק" מתגייס לחיזוק העורף.

 

 

כך ה"ביופידבק" מתגייס לחיזוק העורף.

שלושה מטופלים שונים, אישה, גבר וילדה, שחוו תגובות קשות מאז פרוץ המלחמה, הגיעו לטיפול והצליחו לרכוש כלים שהחזירו להם את השליטה בחיים ובמחשבות הטורדניות. וגם – 2 תרגילים להתמודדות עם התקף חרדה שכל אחד יכול לעשות בבית או בממ"ד.

באדיבות: רותם דוידס, רכזת תחום ביופידבק בכללית רפואה משלימה.

"ביופידבק" היא שיטת טיפול ותיקה ובטוחה המבוססת על קבלת משוב ביולוגי מיידי מהגוף, ולכן היא נקראת כך. השיטה מיועדת לכלל המבוגרים ולילדים מגיל 8 ומעלה. הטיפול נועד לראות איך הגוף שלנו מגיב למצבים שונים, ואחר כך בעזרת המשוב המתמיד מהמחשב, לרכוש כלים לניהול עצמי של תגובות הגוף – בדגש על ניהול תחושות קשות שמאפיינות את ימי הלחימה, ואף את אופי החיים במאה ה-21 – הרבה סטרס שמצטבר לאורך זמן, ומלווה גם בתחושות של מתח וחרדה. השיטה יכולה לסייע בטיפול גם בהתמודדות עם מצבי חרדה.

 

אם הריונית: "שהחרדה שלי לא תעבור לעובר".

במהלך ימי הלחימה הגיעו למרפאות הרשת שלנו מספר נשים בהריון. הן מתמודדות עם חרדות המלוות את ההריון באופן טבעי, אך בימים אלה החשש שלהן הוא שהתקפי החרדה והמתח ישפיעו גם על העובר שהן נושאות בבטנן.

 

כאשר אני מציעה טיפול למטופלת שכזאת, לרוב אני מחלקת אותו לשלבים. תחילה אני נותנת טיפ קטן. אני אומרת לה: "נסי לחשוב שאנחנו שוחות במים סוערים, והמשימה שלנו היא רק להרים את הראש מעל קו המים ולדאוג לנשום אוויר. כך גם בחיים – ננסה לנהל קשר עם אנשים ודברים שמשפרים את מצב הרוח ועושים לנו טוב.

 

אחר כך אני ממשיכה עם תרגילי "מיינדפולנס". אני מבקשת מהמטופלת לעצום את העיניים, להסדיר נשימה ולדמיין – איפה היא נמצאת עכשיו ביחס לדלת? איפה ביחס לחדר, ביחס אליי, לחלון וכו'… במהלך כל התרגול הזה המטופלת מחוברת לתוכנת הביופידבק ואנחנו רואות בגרף שהמחשב מנפק את הירידה בסטרס ובמדדים השונים.

 

אנו ממשיכות לתרגילי נשימה במטרה להחזיר את הגוף למצב מאוזן, לעורר ולהפעיל את המערכת הפרה-סימפתטית (מערכת הרגיעה של הגוף). לאחר כמה תרגילים כאלה, וברגע שראינו שהיא משיגה שליטה על הנעשה באופן יפה הצלחתי להשיב לה את הביטחון. הראייה לכך היא שבתום הטיפול ניגשה אליי אחת המטופלות, חיבקה אותי בחום וסיפרה עד כמה עזרתי לה.

 

הלחץ מהעבודה בהייטק הוכפל עם המצב הבטחוני.

מקרה נוסף שמראה כיצד המלחמה משפיעה על כולנו, אירע כאשר גבר בשנות ה-30 מאזור המרכז שעובד בהייטק הגיע אליי בתור שנקבע מבעוד מועד. הוא מתאר מחשבות טורדניות מאוד שלא עוזבות אותו. יש לציין כי בשל אופי העבודה שלו, הוא מתמודד עם סטרס מאוד גדול. בחברה שבה הוא מועסק נוהגים למדוד את העובדים בכל דבר, תמיד הוא נדרש לעמוד ביעדים וכמו רבים בתעשייה אין לו שעות עבודה מסודרות והוא זמין כל הזמן במיילים ובווטסאפ. המלחמה לא הוסיפה לכך, והוא מתאר תחושה בלתי נגמרת של מחשבות שלילות וטורדניות שהוא פוחד שיתממשו. "אני כל הזמן על המשמר", הוא אומר.

 

כמות דאגות וחרדות כאלה לאורך זמן עלולה להיות הרסנית לגוף ולנפש. אז כאשר הוא הגיע למרפאה שלנו ניסינו במהלך הטיפול להרגיע את מערכת העצבים. המשוב מהמכונה הראה לנו שכאשר הוא מצליח להגיע לרגיעה באמצעות הרבה נשימות וטכניקות לשינוי קווי החשיבה, אותן מחשבות כבר לא מנהלות אותו (גם אם הן עדיין קיימות) והוא נמצא בשליטה ויכול להתמודד עם המצב.

 

בת ה-10 שלא מוכנה להירדם במיטה שלה.

אחת מהסיבות הנפוצות ביותר שבגללה מטופלים פונים אלינו היא הפרעות וקשיי שינה. מיותר לציין כי בתקופות שכאלה ההפרעות הללו מקבלות אופי קיצוני אף יותר, וגם אלה מאיתנו שישנים טוב, חווים כעת לילות פחות קלים מבעבר.

 

במהלך הימים האחרונים הגיעה אליי ילדה כבת 10 ואמה. הילדה לא מוכנה לישון במיטה שלה וקשה לה מאוד להירדם. האב התשוש ויתר, ופשוט עבר לישון מדי לילה בסלון. הבנתי שאם אנחנו רוצים להעניק פתרון לבעיה שכזאת צריך פה טיפול דיאדי – משמע טיפול משולב לאם ולילדה.

 

הטיפול בילדים בביופידבק נעשה בעיקר באמצעות משחקי מחשב. ככל שהילד נרגע, משחק המחשב מתקדם. בזמן שהילדה הייתה מחוברת למחשב, למדנו טכניקות להרגעה כדי שתצליח לנצח במשחק המחשב. לאחר שראינו שהילדה השיגה שליטה במשחק, פניתי לאמא בשאלות. ברגע שהילדה צותתה לשיחתנו השגרתית המשחק נעצר. כך תרגלנו איך ללמוד לסנן, ולהתעלם מהסחות דעת. אחרי כמה סבבים שכאלה, הילדה רואה איך היא משיגה שליטה על גופה, ולמדה ליישם טכניקות אלו גם בלילה.

 

לסיום: שני תרגילים לרגיעה בזמן התקף חרדה:

אם גם אתם חווים התקף חרדה או מתמודדים עם תחושות קשות שלא מרפות, הנה שני תרגילים קצרים שניתן לבצע בבית, בממ"ד וכמעט בכל מקום.

1.תרגיל נשימה שמטרתו להאט את קצב הוצאת האוויר. לוקחים שאיפה ארוכה ואז עוד אחת קטנה מהאף, ולאחר מכן בנשיפה ארוכה מוציאים את האוויר לאט לאט מהפה, וחוזר חלילה. יש לחזור על התרגיל למשך 10 חזרות.

 

2. תרגיל נשימה ותנועה – שמטרתו להיות ברגע ו"לנקות" את המחשבות. בזמן השאיפה להרים את היד, ובזמן הנשיפה להוריד אותה. לחזור על הפעולה 10 פעמים. אפילו תרגיל פשוט שכזה יכול לשנות לכם את ההרגשה.