כותרות אחרונות
Search

התרופות שאנחנו נוטלים עלולות להגביר את הרגישות לקרינת השמש – הפתרון: סדרת "Ultrasol MED", הגנה מקיפה מהשמש לעור רגיש במיוחד!

קרם הגנה בפני קרני השמש לנוטלי תרופות  – צילום: יעל האן

 

חשוב לדעת: התרופות שאנחנו נוטלים עלולות להגביר את הרגישות לקרינת השמש.
מוזמנים/ות להכיר את סדרת "Ultrasol MED" – הגנה מקיפה מהשמש לעור רגיש במיוחד!

 

רבות כבר דובר על הסכנות שבחשיפה ממושכת לשמש והחשיבות שבמריחת כל חלקי הגוף בתכשירי הגנה מתקדמים. אולם, לא כולם מודעים לכך שהתרופות שאנו נוטלים, גם אם מדובר בכדור נגד כאבי ראש כמו נורופן או אדקס, עלולות להשפיע על הדרך בה הגוף שלנו, ובפרט העור, מגיב לסביבה החיצונית בכלל ולקרני השמש בפרט.

 

תרופות רבות משפיעות על אופן התגובה של העור לחשיפה לשמש. בזמן השימוש בתרופות אלו העור נהיה רגיש יותר לקרינת השמש, דבר המתבטא בתגובות הנקראות בשפה המקצועית פוטו-אלרגית או פוטו- טוקסית. אחת ההשפעות המוכרות ביותר היא התופעה של שינויי צבע (היפרפיגמנטציה) בעקבות נטילת גלולות למניעת הריון. בשימוש במגוון רחב של תרופות, חשיפה לשמש, גם המועטה ביותר, עלולה לגרום לסימנים של אדמומיות, גרד או דלקת על העור שבאופן רגיל איננו רגילים אליהם.

 

לכל תרופה יש אורך גל אחר שגורם לרגישות יתר, מרבית המחקרים נעשו על הקשר בין קרינת UVA ותרופות, אך ישנם גם תרופות שיוצרות היפרסנסטיזציה (רגישות יתר) בעקבות חשיפה לאורכי הגל האחרים של השמש כגון קרינת,UVB   IRו-HEV. הטיפול הטוב ביותר הוא מניעה. על מנת להקטין את הסיכון להתפתחות תגובה מוגברת לשמש בעקבות שימוש בתרופה, חשוב להקפיד על כללי התנהגות חכמה בשמש ולנקוט אמצעי זהירות שונים. בין היתר יש ללבוש לבוש מגן (שרוולים ארוכים), להימנע מחשיפה לאור השמש ככל שניתן וכמובן שימוש בתכשירי הגנה משמש בעלי הגנה גבוהה ורחבה – SPF50 ומעלה עם הגנה רחבה מקרינת UVA.

 

פוטוסנסיטיביות היא תגובה של הגוף הנגרמתבשל השילוב של לקיחת תרופה ספציפית וחשיפה לשמש. החשש להופעת פוטוסנסיטיביות עולה כשמופיעה פריחה על העור רק במקומות החשופים לאור השמש. בדיקה קפדנית של ההיסטוריה הרפואית של החולה (מחלות עבר, תרופות הניטלות דרך הפה ו/או על העור) יכולה לעזור מאוד באיתור מקור התגובה. במקרה כזה, אפשר לבקש להחליף את התרופה לתרופה שאינה גורמת לרגישות יתר לשמש.

 

ד"ר נורית הראל, יו"ר משותף תשלובת ד"ר פישר: "כמו השונות שלנו בתגובה לחומרים שונים יש גם הבדל בתגובה לתרופות בחשיפה לשמש מאדם לאדם. לעומת זאת יש תרופות שיגרמו לכולם רגישות יתר לשמש (פוטוסנסטיביות)  ללא תלות באדם הנוטל את התרופה. לעומתם ישנן תרופות שיגרמו לתגובה על בסיס אלרגי, כלומר ייחודית לאדם. במקרים אלה אין משמעות לכמות החשיפה וגם החשיפה הקטנה ביותר יכולה לגרום לתגובה. האלרגיה יכולה להיות ספציפית לאורך גל אחד או יותר ויש למנוע חשיפה לאורך גל מסוים שהוא הגורם. לדוגמה, אם הרגישות היא בתחום ה- UVB ולא ה-UVA, האדם יהיה מוגן מעבר לחלון או שמשת רכב. לעומת זאת, כשהרגישות היא בתחום ה-UVA , החלון לא יגן עלינו. אך ככלל כאשר לוקחים תרופה חדשה כדאי להיוועץ עם הרוקח אם היא גורמת לרגישות יתר לשמש ובמקרים אלו להגן על עצמנו בצורה טובה יותר".

 

תרופות רבות עלולות להחמיר את נזקי החשיפה לשמש. חלק מהתרופות שמשפיעות על החשיפה הינן כאלו שמוכרות היטב לכולנו, נמצאות בשימוש נרחב ובמקרים מסוימים מדובר בתגובות אלרגיות שישפיעו רק על אנשים ספציפיים שלא ניתן לזהותם מראש. התרופות השכיחות ביותר הגורמות לתגובה פוטוסנסטיבית הן חלק מסוגי האנטיביוטיקה, תרופות ממשפחת הטטרציקלינים או סולפה, נוגדי דלקת NSAID דוגמת אדוויל או נורופן, משתנים מקבוצת הטיאזידים, תרופות מסוימות נגד סכרת, הורמונים כדוגמת גלולות למניעת הריון, וגם תרופות מסוימות לטיפול באלרגיה, אקנה, פסוריאזיס ופטרת.

 

במחקר מקיף שנערך בשנת 2018 גילו כי קיים קשר ישיר בין נטילת תרופות להורדת לחץ דם מסוג HCTZ ועלייה בסיכון להתפתחות סרטן העור שאינו מלנומה ובייחוד SCC. בעקבות ממצאי המחקר, פרסמו מספר גופי בריאות בעולם, הנחיות טיפול חדשות על מנת להעלות את המודעות לנושא. משרד הבריאות בישראל הצטרף לאחר מכן למגמה זו והורה לרופאים ולרוקחים בין היתר, כי עליהם להנחות את מטופליהם הנוטלים תרופות מסוג זה להגביל את החשיפה לשמש ולקרינת UV ולהגן על העור בעת החשיפה לקרינה זו. זאת על מנת לצמצם את הסיכון לסרטן העור על ידי שימוש בתכשירים להגנה גבוהה ורחבה מקרינת השמש.

 

לפי סוג התגובה שהתפתחה ניתן להתאים טיפול נכון. כאשר מדובר במקרים קלים, הטיפול הוא הימנעות מחשיפה לשמש למספר ימים אשר עשויה להעלים את תסמיני התופעה. במידת הצורך ניתן לשקול שימוש במשחות המכילות קורטיקוסטרואידים ובמקרים חריפים ניתן לשקול מתן קורטיקוסטרואידים דרך הפה.

 

קרם הגנה בפני קרני השמש לנוטלי תרופות  – צילום: יעל האן

 

על מנת להקל על תסמיני התופעה, מומלץ להשתמש בקרם לחות אשר מונע יובש וגירוי נוסף בעור. כמו כן, יש להשתמש בתכשירים המכילים מרכיבים הידועים כמרגיעים את העור, כמו אלוורה, תמצית קמומיל, הממליס ועוד. חשוב להקפיד על שימוש בתכשירים היפואלרגניים ועל תכשירים המותאמים לבעלי עור רגיש.

 

חשוב לזכור כי בעת נטילת תרופות, העור הופך להיות רגיש יותר לקרני השמש, מה שמגביר את הסיכון לכוויות שמש ובעיות עור אחרות. יש לתת עדיפות להגנה מהשמש ולנקוט באמצעי הזהירות הדרושים כדי להבטיח שמירה מירבית על העור.

 

סדרת Ultrasol MED של תשלובת ד"ר פישר מציעה הגנה מקיפה, לא רק בחשיפה לשמש אלא גם מיד לאחריה. אולטרסול מד החדשנית הינה בעלת קונספט ייחודי של הגנה יומיומית חיונית ומשלימה (24/7) מפני נזקי השמש, לבעלי עור רגיש, באמצעות שילוב בלעדי של מגוון תכשירים להגנה רחבה וגבוהה מאוד בזמן החשיפה לשמש וקרם פנים משקם עוצמתי המסייע להגנה הטבעית של העור, המטפל בנזקי השמש הממשיכים להצטבר גם לאחר החשיפה.

 

תכשירי הסדרה משלבים טכנולוגיה ייחודית המעניקה הגנה גבוהה מאוד מספקטרום קרינה רחב ביותר (UVA+UVB+IR+HEV). בעלי מקדם הגנה 50+SPF להגנה גבוהה מאוד מקרינת UVB ורחבה מפני קרינת UVA וסיוע להגנה מפני נזקי קרינת אינפרה רד (IR) והאור הנראה באנרגיה גבוהה (HEV).

 

בנוסף, המוצרים מכילים קומפלקס אנטי אוקסידנטים המשלב ויטמין E ותמצית תה ירוק לסיוע בהגנה מפני רדיקלים חופשיים ובשמירה על מראה עור בריא גם בעתיד. המוצרים בסדרה מכילים רכיבים אקטיביים לסיוע בהרגעת העור, המשלבים רכיב בוטני פעיל מצמח הליקוריציה Botanyselect. עם תמצית מפרחי הקמומיל לסיוע בהרגעת העור, בהפחתת אדמומיות, במניעת גירויי עור ומעניקים לחות ל-24 שעות.

 

מוצרים בסדרת אולטרסול MED:

  • אולטרסול MED תחליב גוף SPF50+ לעור רגיש
    מחיר: 69.90 תכולה 200 מ"ל.

 

  • אולטרסול MED ספריי שקוף SPF50+ לעור רגיש
    מחיר: 69.90 תכולה 200 מ"ל.

 

  • אולטרסול MED קרם לחות לפנים +SPF50 לעור רגיש
    מחיר: 69.90 תכולה 50 מ"ל.

  • אולטרסול MED קרם פנים מינרלי SPF50+ לעור רגיש
    מחיר: 69.90 תכולה 50 מ"ל.

 

  • אולטרסול MED קרם פנים משקם עוצמתי לאחר החשיפה לשמש לעור רגיש

       מחיר: 69.90 תכולה 50 מ"ל.

 

טיפ אחרון לסיום, כאשר יוצאים לשמש, קחו בחשבון שחלק מהבשמים כוללים רכיבים אשר יוצרים רגישות יתר לשמש. מומלץ להתיז את הבושם באזורים שאינם חשופים לשמש כדי למנוע היפרפיגמנטציה.