כותרות אחרונות
Search

במהלך מגפת הקורונה, מאות מהמגזר הערבי הצטרפו לחברות ההייטק בשנת 2020 .

 

 

במהלך מגפת הקורונה,  מאות מהמגזר הערבי הצטרפו לחברות ההייטק בשנת 2020 .

ארגון "צופן", המחבר בין תעשיית ההייטק לחברה הערבית, מסכם שנה מוצלחת של פעילות, וזאת למרות משבר הקורונה, שהציב אתגרים לא פשוטים בפני ענף ההייטק ותחום התעסוקה.

 

 

בשנה החולפת, ביצע הארגון כ 300 השמות לאקדמאיים בוגרי תארים שונים מהחברה הערבית, על מנת לשלבם בענף ההייטק באופן ישיר, מול חברות ההייטק השונות.

 

ב'צופן' מעריכים כי בנוסף למאות ההשמות הישירות שבוצעו על ידם, בשנה החולפת התווספו עוד כ 1200 מהנדסים ערבים לתעשיית ההיי-טק. כמו כן, גם באקדמיה נרשמה עלייה בקרב צעירים ערבים שהחלו את לימודיהם במקצועות ההייטק, במוסדות האקדמיים השונים, באופן ש- 40% מהגידול במספר הסטודנטים/ות בחמשת מקצועות ההייטק באוניברסיטאות מגיע מהחברה הערבית, ועומד על כ 5887 סטודנטים.

 

סאמי סעדי, מנכ"ל משותף וממייסדי ארגון "צופן": "2020 הייתה שנה רצופה בהפתעות, משברים ואתגרים, ולשמחתנו, הצלחנו גם השנה להגיע להישגים משמעותיים בקידום ענף ההייטק בחברה הערבית. השנה, קידם הארגון בהצלחה כ-300 השמות בתוך עשרות חברות היי-טק מקומיות ובינלאומיות. בנוסף, למעלה מ 200 אקדמאים מהמגזר הערבי  עברו הכשרות מקצועיות במטרה להשתלב בענף".

 

בנוסף, קיים הארגון מגוון רחב של קורסים והכשרות בנושאים מגוונים בהם: open source python,  advanced object oriented and design patterns, פיתוח אפליקציות Android, Java  ועוד. במסגרת הקורסים, למעלה מ-200 ערבים אקדמאים הוכשרו וקיבלו כלים מעשיים שיקלו על כניסתם לענף.

 

יחד עם זאת, לצד ההשמות  וההכשרות, קידם הארגון בשנה החולפת תוכניות חינוכיות שונות, בבתי הספר. צופן, בשיתוף משרד החינוך, הפעיל זו השנה הרביעית תוכנית  שיעורים להיי-טק" בבתי ספר התיכון בחברה הערבית.

 

רביטל דואק, מנכ"לית משותף ב'צופן': "תכנית זו זה נולדה מתוך הבנה כי על מנת להכפיל ואף לשלש את מספר הצעירים מהחברה הערבית בענף ההייטק, יש לחשוף אותם לתחום כבר בבתי הספר התיכוניים ואפילו קודם לכן. כחלק מתוכנית החומש, תוכנית פעולה רב שנתית לקידום ההייטק בחברה הערבית שגובשה לאחרונה יחד עם ועד ראשי הרשויות הערביות, הדגשנו את תחום החינוך, ואת החשיבות בחינוך פורמלי, בחינוך בלתי פורמלי וביצירת אקוסיסטם החושף ומנגיש את תחומי ההייטק לכל שכבות הגיל.

 

רביטל דואק, מנכ"לית משותף ב'צופן' – צילום: "צופן"

 

מוסיפה רביטל דואק: "כיום מפעיל הארגון את תוכנית "שיעורים להייטק" ב-50 תיכונים ברחבי החברה הערבית. עבור חלק ניכר מהתלמידים, ההשתתפות בתוכנית התיכונים של צופן, היא החשיפה הראשונה לעולם תעשיית ההייטק.  דואק מוסיפה : "מרבית המהנדסים והמהנדסות מהחברה הערבית המועסקים בהיי-טק כיום הם 'דור ראשון להייטק, פורצי דרך, ועלינו לחשוף אותם לדורות הצעירים ולמנף את הצלחתם בתוך הקהילה הערבית, כדי לעודד נוספיםשייבחרו במסלול לימודים מדעי טכנולוגי".

 

סאמי סעדי, מנכ"ל משותף וממייסדי ארגון צופן: "  2020 הייתה רצופה באתגרים, ולמרות זאת הוכחנו השנה שהחברה הערבית היא חלק במשחק ולא רק צופה מהיציע על ענף ההייטק. חרף הקורונה, קידמנו ובנינו את 'תכנית החומש' יחד עם ועד ראשי הרשויות הערביות, לקידום ההייטק בחברה הערבית, תוך דגש על קידום תשתיות וחינוך. המלאכה עודנה רבה,  ובשביל זה אנחנו פה, להמשיך במשימה החשובה".

 

אודות צופן:
ארגון צופן (חל"צ) נוסד בשנת 2007 במטרה לשלב אקדמאים ערבים בתעשיית ההיי-טק בישראל וכן בכדי להביא חברות היי-טק לערים ערביות, כאשר מוקדי פעילותו הינם העיר נצרת ואזור המשולש. מאז שהחלה צופן את פעילותה גדל מספרם של הערבים המועסקים בהיי-טק במאות אחוזים. כיום, מנכ"לים משותפים בצופן הם : רביטל דואק וסאמי סעדי.

 

נתונים:

  • בתעשיית ההייטק בישראל מועסקים כיום כ- 8300 בוגרי אקדמיה מהחברה הערבית (לא מתכנתים חסרי רקע אקדמי, אלא אקדמאים עם תואר ראשון ומעלה רלוונטי). מדובר בגידול של פי 20 לעומת 2008, אז מספרם של האקדמאים הערבים שעבדו בהייטק הישראלי עמד על 350 בלבד (כ- 20% מסך הבוגרים שהיו באותה תקופה).
  • בשנת הלימודים הנוכחית 5887 סטודנטים ערבים, לומדים מקצועות ההייטק- 2819 באוניברסיטאות, ו 1734 סטודנטים במכללות המתוקצבות
  • בנצרת מועסקים כיום כ- 1300 מהנדסים ובוגרי אקדמיה במקצועות ההייטק (ב- 2008 מספרם היה נמוך מ- 30), כ- 20% מהם יהודים. אחוז הנשים הערביות בהיי-טק בנצרת מתקרב ל- 30%.
  • מעל 40 חברות הייטק פועלות בנצרת (יוזכר ש-0 חברות פעלו בעיר בשנת 2008), בין החברות הפועלות בנצרת כיום: MNCs, אמדוקס, מיקרוסופט, ברודקום, אלפא אומגה, גליל סופטוור, פרסונטיקס, דטורמה, אפסילון דלתא, ועוד עשרות סטארטאפים.