כותרות אחרונות
Search

פסטיבל "ערבסק" הרביעי, יתקיים בהיכל התרבות החדש של עכו.24-27.8.21 – מנהל אמנותי: תום כהן.

 

 

תנו למוסיקה לדבר.

פסטיבל "ערבסק" הרביעי, היכל התרבות החדש של עכו.24-27.8.21

צליל של מזרח תיכון חדש

פסטיבל "ערבסק" הוקם על ידי מיכאל שטראוס ז"ל, נשיא שטראוס.

מנהל אמנותי: תום כהן

החלה מכירת הכרטיסים!  באתר הפסטיבל ובטל. 04-9956333

 

מופעים מרכזיים 80-100 ₪, שלל מופעים מקדימים תחת כפת השמיים ברחבת היכל התרבות ומפגשי פיוט בבתי הכנסת – הכניסה חופשית

 

7 מופעי ענק ב-5 ימים של מוסיקה ללא הפסקה, עם גדולי המוסיקה הערבית והאנדלוסית, מופע מחווה לעבד אל וואהב, ופרס מפעל חיים שיוענק לגברת הראשונה של המוסיקה הצפון אפריקאית בארץ – ריימונד אבקסיס.

 

'ערבסק', פסטיבל עכו הבינלאומי למוסיקה ערבית קלאסית ואנדלוסית, יתקיים בפעם הרביעית ברציפות במהלך חמישה ימים של צלילים וקולות קסומים ומעוררי ההשראה ממיטב המוסיקה הערבית והאנדלוסית – בהשתתפות יהודים, ערבים, יוצרים מקומיים ואורחים מחו"ל, היוצרים יחד מוסיקה מגוונת, מגשרת ומרגשת.

 

הפסטיבל יתקיים בהיכל התרבות (האודיטוריום), בלב העיר עכו, המתהדרת בהיסטוריה ענפה ושילוב של עתיק ומודרני.

 

תזמורת ירושלים מזרח ומערב – צילום חיים יפים ברבלט.

 

את הפסטיבל צפויים לכבד בנוכחותם שגרירי תורכיה, מצרים, ירדן, מרוקו וספרד. שלושת המופעים המרכזיים ישודרו למדינות ערב בסיוע משרד החוץ כשבוע לאחר המופע.

 

בשנה שעברה, בשל מגבלות הקורונה, שודר הפסטיבל בצורה מקוונת ברשתות החברתיות. השנה הפסטיבל חוזר למופעים בפני קהל, בהיכל התרבות החדש (אודיטוריום) שייפתח כשבוע בלבד לפני פתיחת הפסטיבל.

 

מאסטרו תום כהן, המנהל האמנותי של הפסטיבל אומר כי "אחרי שנה כל כך מורכבת מגיע לנו לחגוג ולהאיר דווקא את מה שמאחד אותנו – את התרבות, המוסיקה והיצירה שאנחנו חולקות וחולקים. איזו זכות לחגוג את העושר הנפלא הזה – שלנו – עם אמניות ענקיות כמו יסמין לוי ולינט (קונצרט עכו-סלוניקי-איסטנבול) עם גרוב מדבק כמו שבנימין בוזגלו, מייק קרוצ׳י וגוסטו מביאים (קונצרט דיאלנא), וכמובן עם שירי ארץ ישראל הישנה והטובה בביצועם של ויולט סלמה וזיו יחזקאל (מחווה לעבד אל ווהאב). אני גאה ונרגש במיוחד להיות חלק מפסטיבל שרואה חשיבות עצומה בחגיגת דור המייסדים של המוזיקה הישראלית – ע"י הענקת פרס מפעל חיים לגברת ריימונד אבקסיס, לצד טיפוח דור העתיד במסגרת כיתות אמן לילדי הקונסרבטוריון העירוני עם הפסנתרן ניזאר אלכאטר".

 

תזמורת דיאלנא – צילום: יח"צ

 

בפסטיבל יעלו 7 מופעי ענק, לצד כיתות אמן לילדי עכו והסביבה ומופעי פייטנים בבתי הכנסת בעיר. בהשתתפות התזמורת האנדלוסית "אלמוגרביה" עם הסולנים זיו יחזקאל וויולט סלמה בניצוח ועיבוד של אוריין שוקרון ועמאד דלאל; "דיאלנא" הפקת מקור מיוחדת לפסטיבל של שירה צפון אפריקאית על כל גווניה במופע אנדלוסי אותנטי בניהול מוסיקלי של מאסטרו תום כהן (מנדולינה), ובהשתתפותם של המוסיקאים אלעד לוי (קמנג׳ה), עומרי מור (פסנתר) חגי ביליצקי (קונטרבס) ותלמידיהם עם הסולנים בנימין בוזגלו, אבי גוסטו ומייק קרוצ'י; תזמורת ירושלים מזרח ומערב שתופיע במשותף עם לינט ויסמין לוי; אנסמבל הפיוט יציגו את פירותיה של השנה האחרונה; אנסמבל עלוואן ייקח אותנו למופע אקוסטי בנוף הארצישראלי; להקת זמן המקומית תופיע עם שירים מקוריים בשלוש שפות; ופיוטי סליחות יתקיימו ב-5 מוקדים מרכזיים בבתי הכנסת בעכו.

 

שר התרבות חילי טרופר: "בדומה לעיר עכו, מביא הפסטיבל לידי ביטוי קשת רחבה של אמנים ויצירות המייצגות את העיר הים תיכונית הצבעונית באופן מדויק: מיזוג של תרבויות ודתות, אבן שואבת ליוצרים ואומנים מגוונים מהאזור ומהעולם, שאת המנגינה שלה אי אפשר להפסיק, שילוב מסקרן של מסורת והתחדשות. גשר מיתרים איתן על פני מים ,שהם לעתים סוערים, אך מייצרים קרקע פורייה לשיח של לכידות".

 

ראש העיר שמעון לנקרי: "בשנה האחרונה חווינו מגפה עולמית, מבצע ביטחוני ומשבר ארצי. הפסטיבל הוא הזדמנות להתחבר מחדש לעיר, לשגרה, להיסטוריה ולתושבים. למרות ההבדלים בינינו, הלאומיים והדתיים, אנו חולקים גם שאיפות משותפות ויש לנו את הכוח והחוסן לעמוד בפני אתגרים ומשברים".

 

מנכ"ל הפסטיבל אלברט בן שלוש: "אדם הוא תבנית נוף מולדתו, ובמקרה שלנו – חופי הים התיכון, עם שפע ריחות, צבעים, טעמים וצלילי המוואלים והסלסולים. עכו, המקיימת דיאלוג תרבותי–אמנותי מזה מאות בשנים הנמשך גם היום, מהווה כר צמיחה טבעי לאמירה אמנותית וליצירה מקורית מקומית, שפה שיוצקת תוכן לועידות והסכמים".

 

צילום: יח"צ

 

פירוט המופעים:

יום ג', 24.8.21

19:00 עלוואן (כניסה חופשית)

צלילים עתיקים מתרבויות המזרח ברוח חדשה ועכשווית. שבעה נגנים במופע אקוסטי של מוסיקה אתנית מקורית ייחודית. מסע בו הנוף הארצישראלי, המדבר והגליל, הם הדמויות המרכזיות, והמרחקים נמדדים בין שמחה לגעגוע ובין תפילה לחפלה.

20:30 מופע מרכזי – עכו–סלוניקי-איסטנבול (בתשלום)

תזמורת ירושלים מזרח ומערב בניצוחו של מאסטרו תום כהן בהפקת מקור מרגשת המפגישה שתי דיוות ישראליות ענקיות הזוכות להצלחה בינלאומית: הראשונה, הגיעה לתורכיה לפני שנים רבות והיום היא כוכבת "תורכיה" לכל דבר, לינט, ולצידה אחת מהכוכבות הישראליות המצליחות ביותר ששירת הלאדינו שלה זוכה להערצה רבה מהקהל בכל העולם – יסמין לוי. שתיהן יחד ולחוד ירעידו את מיתרי הלבבות מעכו דרך סלוניקי ועד איסטנבול.

 

יום ד', 25.8.21

11:00-13:00 (כניסה חופשית)

כיתות אמן לילדי הקונסרבטוריון, עם הפסנתרן ניזאר אלכאתר

19:00 להקת "זמן" (כניסה חופשית)

הרכב מוסיקלי עכואי המורכב ממוסיקאים משלוש הדתות: מוסלמי, נוצרי ויהודי, במופע מיוחד לפסטיבל ערבסק, המשלב שירים מקוריים בשלל שפות ומציגים פולקלור ערבי וצפון אפריקאי בניחוח עכואי.

20:30 מופע מרכזי – מחווה ליוצר מוחמד עבד אל והאב 1991-1921 (בתשלום)

התזמורת האנדלוסית "אלמוגרביה" ממעלות תרשיחא,  במחווה מיוחדת לאמן הדגול שנחשב לגדול מלחיני מצרים במאה שעברה – "מוסיקאי הדורות" – מוחמד עבד אל ווהאב. בתכנית: מיטב מלהיטיו המוכרים (אינתה עומרי, פנטזיה נהוואד, יא מספר וחדאכ ועוד..) בביצוע הסולנים הפופולריים זיו יחזקאל וויולט סלמה. מנצחים ומעבדים – אוריין שוקרון ועמאד דלאל .

 

יום ה', 26.8.21

19:00 אנסמבל הפיוט (כניסה חופשית)

אנסמבל פיוט – צילום: Y. Kahan.jpg

 

קולקטיב של 17 חברים משלושה דורות המייצגים קשת רחבה של החברה בישראל. האנסמבל מתמחה בביצוע מקורי של שירת קודש יהודית בעברית ובערבית, ממרחבים שונים בצפון אפריקה.  אלבום הבכורה של האנסמבל נבחר כאחד מאלבומי העשור במוסיקה הישראלית השורשית והופעות האנסמבל בארץ ובעולם הן חגיגה סוערת של קדושה, של כפיים ושל חיבור לבבות. בפסטיבל יעלה מופע חדש: שירי הפרא הקדוש פּירות של שנה לא רגילה.

 

20:30 מופע מרכזי – דיאלנא-הדור הבא – על מיצר גיברלטר (בתשלום)

הפקת מקור, מיוחדת עבוד הפסטיבל! תזמורת הבית של הפסטיבל שנוצרה בשנת הקורונה, בניהולו המוסיקלי של מאסטרו תום כהן (מנדולינה), והשתתפותם של המוסיקאים אלעד לוי (קמנג׳ה), עומרי מור (פסנתר) חגי ביליצקי (קונטרבס) ותלמידיהם. איחוד כוחות חד פעמי, המעלה על הבמה  מופע אנדלוסי אותנטי של שירה צפון אפריקאית על כל גווניה, עם הסולנים בנימין בוזגלו, אבי גוסטו ומייק קרוצ'י .

במסגרת המופע יוענק פרס מפעל חיים ל״מלכה האם״ של המוסיקה הצפון אפריקאית בארץ – הגברת ריימונד אבקסיס.

 

יום ו', 27.8.21 ושבת 27.8.21

15:30 קבלת שבת (כניסה חופשית, מתנ"ס בית העם)

בהשתתפות הפייטנים  דוד ויצמן, יניב מדאר, אלחי אלגריסי, שלום עיברי, יהודה מלכא ושמעון כהן. במוצאי שבת תתקיים תפילת סליחות בבית הכנסת מאיר להילה עם הפייטנים אלחי אלגריסי ושלום עברי.