כותרות אחרונות
Search

"מתנות התבונה" – על עקרונות ובדרכים לשיפור איכות החיים בגילים גבוהים.

מתנות התבונה – צילום כריכה: אבי בר

 

"מתנות התבונה".

ספר חדשני בתחומו העוסק בעקרונות ובדרכים לשיפור איכות החיים בגילים גבוהים, כאמצעי לדחיית תקופת הזקנה הגריאטרית.

 

הספר "מתנות התבונה, התחדשות ותשוקה בתקופת החיים החדשה" יוצא לאור בתמיכת ג'וינט ישראל אשל ומזמין את הקוראים למסע התפתחותי עם עצמם תוך שאילת שאלות עליהן חשוב לתת את הדעת וכן הגדרת ופיתוח מיומנויות אישיותיות המסייעות לכונן חיים בעלי משמעות, תשוקה ותחושת התפתחות עד 120.

 

הספר נכתב על ידי עינת פורת-עמוס עובדת סוציאלית, גרונטולוגית, פסיכותרפיסטית, מנחת קבוצות וממפתחי תפישת תקופת התבונה בארץ יחד עם הלל אפרת יועץ ארגוני ומאמן אישי ועסקי העוסק בפיתוח מודלים קהילתיים לאריכות ימים באיכות חיים.

 

התארכות תוחלת החיים והעלייה באיכות החיים תורמות כיום להתווספות תקופת חיים חדשה ומלאת הזדמנויות למהלך חיינו וכן לדחיית  תקופת הזקנה הגריאטרית לשלבי חיים מאוחרים יותר ולגילים גבוהים יותר. תקופת חיים חדשה זו, המשתרעת לאורך העשורים השישי , שביעי ושמיני של חיינו, היא הנושא המרכזי בספר  החדש "מתנות התבונה, התחדשות ותשוקה בתקופת החיים החדשה".

 

פורת-עמוס ואפרת מכנים את תקופת החיים החדשה בשם "תקופת התבונה" משום שתקופה זו שונה לדבריהם במהותה מתקופות החיים שלאחריה או שלפניה. הם רואים בתקופה זו  יותר כסוף ההתחלה ולא תחילת הסוף, משום שטמונות בה אפשרויות מגוונות ועשירות לסבב חיים חדש מלא בהזדמנויות להתחדשות תשוקה ומשמעות. הספר מציג את האפשרויות השונות להתפתחות, כולל הממד, הרגשי והשכלי וכן את הדרכים לממש זאת.

 

הקוראים נחשפים למודלים, תיאוריות והמון ידע וניסיון מעשי שפיתחו, צברו ויישמו הכותבים.  כדי להשיג את כל הטוב הזה ולהרחיק את הירידה התפקודית על מגוון היבטיה, הקוראים מוזמנים להישען על אוצר ידע זה במאמצים שהם יעשו כדי למנוע או לפחות לדחות את תקופת התלות המאיימת עלינו בסוף הדרך. המודלים המובאים בספר מבטאים את התובנה כי לצד נסיגה בלתי נמנעת בממד הפיזיולוגי, ממדים אחרים כמו הרגש והמחשבה יכולים להתפתח ואף להשתפר ככל שהזמן עובר ובכך לתמוך בנו מול היחלשות הגוף ואף לאזן אותה. הספר  מציג את מכלול הגורמים המשפיעים על האפשרות לשיפור איכות החיים ודחיית הזקנה הגריאטרית, מלמד אותנו איך לבחון את מערכת היחסים בין גורמים שונים אלו ובמידת הצורך לתכנן ולהתערב ביניהם באופן פעיל  על מנת לשפר מצב קיים.

 

מתנות התבונה – צילום כריכה: אבי בר

 

הספר מחולק לשלושה שערים ובכל שער מספר פרקים. השער הראשון בוחן את המשימות ההתפתחותיות שאליהן רצוי שנשאף וכדאי שנממש: אינדיווידואציה – היכולת להתוות לעצמנו כיום את מסלול החיים הנכון לנו ביותר בכול רגע ורגע,

 

משמעות – עשייה הנותנת לנו תחושת ערך ולחיינו משמעות ושייכות – היכולת לייצר ולשמר קשרים אינטימיים המעניקים ביטחון ומונעים תחושות ומצבים של בדידות קשה. השער השני פורש את מכלול מהות האדם – גוף, נפש ומחשבות ועוסק באופן שבו כדאי למצות את היכולות המשתנות שיש לנו בגילים שונים וכן את היכולת להמשיך לצמוח על אף מה שמתדרדר, משתנה, או נמוג. השער השלישי עוסק במרחבים בהם מתממשים תהליכי התפתחות אלו: המרחב האישי, הזוגי, המשפחתי, הבין דורי והמרחב הקהילתי-חברתי.

 

לאורך כול הספר הקוראים מוזמנים לזהות ולסמן נושאים בהם הם מעוניינים לבצע שינוי,  או עדכון דרכי ההתמודדות השגורות עליהם. בסוף הספר מופיע פרק המסייע  בתהליכי השינוי שאותם הקוראים מבקשים. הוא עוסק בשינוי הרגלים ובדרכים המקלות עלינו את ההסתגלות לשינויים. בתחילתו מוצג סרגל התפתחות המאפשר התבוננות ממוקדת במימוש הפוטנציאל ההתפתחותי שלנו בהקשר לתכנים המרכזיים של הספר ובו אפשר לסמן את היעדים הרצויים לשינוי. 

 

"מתנות התבונה" יצא לאור בתמיכת ג'וינט – אשל ישראל ומשלב ידע ממחקרים חדשניים, ניסיון מקצועי עשיר של כותבי הספר וסיפורים אישיים של אנשים שמימשו בפועל את מסריו.  הספר מזמין את הקוראים למסע התפתחותי הכולל שלוב בין שאלת שאלות אישיות, עליהן חשוב לתת את הדעת, לבין פיתוח מיומנויות אישיותיות המסייעות לקורא לכונן חיים בעלי משמעות, תשוקה ותחושת התפתחות, עד 120.

 

עיצוב כריכה: אביגייל מרשה

תמונת כריכה: מתוך מאגר adobe stock

 

300 עמודים

בהוצאת ג'וינט ישראל אשל

מחיר: 80 שקל.

להשיג באתר: https://einatporat.co.il/matnot_hatvona/