כותרות אחרונות
Search

על הנזקים שגורמים הרגלים אוראליים – באדיבות: פרופ' אפרים וינוקור

צילום: Shutterstock

 

על הנזקים שגורמים הרגלים אוראליים
באדיבות: פרופ' אפרים וינוקור

 

ידעתם שכסיסת ציפורניים, פיצוח גרעינים, לעיסת מסטיק או נשיכת חפצים כמו עפרונות עלולה לגרום נזק רציני לפה, ללסתות ואפילו לראש ולצוואר?

 

אנשים רבים פיתחו לעצמם הרגלים אוראליים קבועים, אולם הם כלל לא מודעים לנזק שהם עלולים לגרום לעצמם. הרגלים אלה, שהם למעשה פעולות אוראליות שונות אשר לא באמת נדרשות לתפקודנו, מוגדים כפעולות לא תפקודיות הנופלות תחת הגדרת המושג "פראפונקציה". בתוך מושג זה נכללות פעולות יזומות שלנו שמקורן רק בהרגל ולא בצורך תפקודי של הגוף. מדובר בפעולות המתייחסות למערכת הדיבור, הנשימה, הבליעה והלעיסה.

 

רשימת ההרגלים או ה"פארפונקציות" הנפוצים ביותר ארוכה מאוד וכוללת בין היתר: לעיסה רק בצד אחד של הפה, לעיסת מסטיק, מציצת אצבע, כסיסת ציפורניים, דחיפת לשון אחורה בתוך חלל הפה, נשיכת חפצים כמו עפרונות או עטים, נשיכת שפתיים ועוד…

 

את ההרגלים האוראליים הללו נוהגים לבצע בעיקר בזמן ערות. הרגלים לא רצוניים כמו חריקה או הידוק לסתות בזמן ערות או בזמן שינה לא נחשבים פראפונקציה כי אם פעולה שרירית שאינה רצונית.

 

פעולות פראפונקציונליות נחשבות לנפוצות מאוד, ומרביתן לא באמת גורמות לנזק כלשהו. אולם יש פעולות שגורמות לעומס יתר בשיניים, בשרירי הלעיסה ובמפרקי הלסתות וכתוצאה מכך עלולים להיגרם נזקים של ממש.

 

הרגל אוראלי עשוי לגרום להפרעות תפקודיות במערכת הלעיסה. כך למשל, חריקת שיניים עלולה להרוס את מערכת השיניים או לפגוע בכתרים, תותבות או גשרים שיש בפה. הרגל אוראלי של דחיפת הלשון יכול לגרום לרווחים בין השיניים הקדמיות אצל מי שלאחרונה סיימו הליך אורתודנטי של יישור שיניים, או לגרום לפתיחת המנשך. חריקת שיניים עלולה גם לגרום לכאבים ולהגבלה בפתיחת הפה.

 

צילום: Shutterstock

 

מאחר ולא ניתן לדעת מראש מה יכולת העמידות להרגל אוראלי כזה או אחר והאם ובאיזה אופן הוא יגרום לסבל או לפגיעה ארוכת טווח, מומלץ להימנע מראש מהרגלים אוראליים. הרגלים כאלה עשויים להפוך לכרוניים ולהרסניים. אבחון וגמילה מפראפונקציות הוא אחד הדברים הקשים לביצוע. הסיבה לכך היא שאת מרבית ההרגלים האוראליים אנו מבצעים מבלי להיות מודעים לכך.

 

האופי השונה של הטיפול בפראפונקציות:

רופא שיניים שמנסה לאבחן פראפונקציות, ייבקש במקרים רבים מהמטופל לכתוב יומן מפורט שיתאר את הפעולות היומיומיות וזמני ועוצמת הכאבים שהוא חווה במהלך היום. אבחון כזה דורש סבלנות רבה מצד הרופא והמטופל כאחד, כשהמטרה היא לאתר את ההרגל האוראלי שהוא המקור לבעיה.

 

לאחר האבחון יתאים הרופא תוכנית טיפול לפתרון הפראפונקציה שאותרה, בהתאם לרמת החומרה ומצבו הבריאותי של המטופל.

 

פרופ' אפרים וינוקור הוא אחראי על תחומי כאבי פנים, הפרעות במנגנון הלעיסה והפרעות שינה דנטלית ברשת מרפאות כללית סמייל.