כותרות אחרונות
Search

"יד ביד" המרכז לחינוך יהודי ערבי בישראל, נכלל ברשימת המועמדים הסופיים לפרס הפלורליזם העולמי 2021.

צילום: תמונה  truthseeker08  Pixabay 

 

"יד ביד" המרכז לחינוך יהודי ערבי בישראל' נכלל ברשימת המועמדים הסופיים לפרס הפלורליזם העולמי 2021.

 

8 בנובמבר 2021, אוטווה, קנדה – המרכז העולמי לפלורליזם חשף היום את 10 המועמדים הסופיים לפרס הפלורליזם העולמי 2021 המצדיע למצוינות בתחום הפלורליזם. הפרס ניתן אחת לשנתיים ליחידים, לארגונים ולממשלות ברחבי העולם על הישגים יוצאי דופן בבניית חברות סובלניות יותר המאפשרות גיוון. בין המועמדים הסופיים נמצאת יד ביד: המרכז לחינוך יהודי ערבי בישראל, רשת של בתי ספר דו-לשוניים בישראל שמספקת לילדים יהודים וערבים כלים וידע ליצירת קהילה מכילה ומקבלת.

 

"המרכז מקבל השראה מהיצירתיות ומהכוח של המועמדים הסופיים בשנה זו, שהישגיהם מציעים דוגמאות מוחשיות ומעוררות השראה לכוחו של הפלורליזם בעולם שבו אנו חיים היום", אמרה מרדית' פרסטון מקגי, המזכירה הכללית של המרכז העולמי לפלורליזם. "על רקע מגמות עולמיות מטרידות של פילוג ומרחב אזרחי שמצטמצם, המועמדים הסופיים לפרס מבצעים עבודה מופלאה כדי להעלות מודעות, לבנות קשרים ולשנות מחשבה, נרטיב ומבנים".

 

המרכז העולמי לפלורליזם קיבל 500 מועמדויות מ-70 מדינות לפרס הפלורליזם העולמי 2021. המועמדים עוברים תהליך בדיקה קפדני ונבחרים על ידי חבר שופטים עצמאי הכולל מומחים בינלאומיים מתחומי ידע שונים הקשורים לפלורליזם.

 

 "פלורליזם הוא מילה אחרת לכבוד, לשיתוף הפעולה ולתחושת המטרה המשותפת המאפשרים לקהילות לשגשג", אמר ג'ו קלארק, ראש ממשלת קנדה לשעבר ויושב ראש חבר השופטים. "המועמדים הסופיים לפרס תרמו תרומה ראויה לציון לפלורליזם. הם הפגינו מקוריות ואומץ בהתמודדות עם אתגרים של אי-צדק, אי-שוויון והדרה בעולם שבו אנו חיים היום".

 

באפגניסטן, ברפובליקה הדומיניקנית, בקוסובו, בישראל, בהודו, בקניה, בהונג קונג, בקנדה, במלאווי וברחבי העולם – המועמדים הסופיים לשנת 2021 יישמו צעדים יוצאי דופן לקידום פלורליזם במגוון תחומים, בהם חינוך, בניית קהילה, פיתוח כלכלי-חברתי ואמנויות.

 

 יד ביד נבחרה בשל תרומתה לבניית שוויון והבנה בקרב תלמידים יהודים וערבים, משפחות וקהילות יהודיות וערביות, בעזרת רשת של בתי ספר דו-לשוניים מעורבים ברחבי ישראל. בבתי הספר של יד ביד ניתן מעמד שווה לשפות העברית והערבית וכך גם לשתי התרבויות ולנרטיבים הלאומיים. עם מעל 2,000 תלמידים ובתמיכת קהילה של אזרחים פעילים שמתאחדים בסולידריות ובדיאלוג, יד ביד פועלת לבנות חברה משותפת ומכילה.

 

"יד ביד מתכבדת ונרגשת מאוד להיבחר כמועמדת סופית לפרס הפלורליזם העולמי 2021 ולקבל הכרה בעבודתנו לקידום פלורליזם, שוויון וחברה משותפת בישראל", אמר המנכ"ל דני אלעזר. "היום, יותר מתמיד, ראוי לקדם יוזמות הפועלות למען שוויון ונאבקות בפירוד, המושרש עמוק במערכת החינוך הישראלית ובחברה הישראלית בכללותה".

 

שלושה זוכים בפרס הפלורליזם יוכרזו בטקס וירטואלי בפברואר 2022. כל זוכה יקבל פרס בסך $50,000 דולר קנדי כדי לקדם את המשך פועלו בתחום הפלורליזם.

 

הכירו את המועמדים הסופיים לפרס הפלורליזם העולמי 2021 (לפי סדר אלפביתי):

  • תנועת All Out (עולמי) היא תנועת להטב"ק שמחויבת ליצירת עולם שבו אף אחד ואחת לא יידרשו להקריב את משפחתם, את חירותם, את ביטחונם האישי או את כבודם בגלל מי שהם או מי שהם אוהבים. עבודתם תורמת לפלורליזם ולכיבוד הגיוון האנושי בעזרת בניית נרטיבים חיוביים על חיי להטב"ק בכל העולם, הם משנים לב ומחשבה בקרב בעלי-ברית פוטנציאליים ובסופו של דבר תורמים לחוויות חיים טובות יותר בקהילות להטב"ק.

 

  • ארגון ArtLords (אפגניסטן) משלב אמנות רחוב ואקטיביזם במטרה לפעול למען שינוי חברתי וריפוי טראומה. ארגון ArtLords שנוסד באפגניסטן הוא קולקטיב של "ארטיביסטים" (אמנים-פעילים) שציירו מעל 2,000 ציורי קיר על קירות שנפגעו מהפצצות ברחבי המדינה, והפיצו מסרים של שלום, צדק וסובלנות. הארגון מפנה את פעילותו גם לאפיקים בינלאומיים, כולל פעילות בתוך קהילות פליטים אפגניות, מתוך שאיפה להציג בעתיד תערוכות ברחבי העולם.

 

  • גב' קרולינה קונטרראס (הרפובליקה הדומיניקנית) היא יזמית חברתית שמעצימה אפרו-לטיניות ומגדירה את מושגי היופי מחדש דרך תנועת Miss Rizos ("מיס תלתלים"), תנועה עולמית שמטרתה לנרמל שיער טבעי ולחגוג אותו. בעזרת מכוני יופי לשיער טבעי ופעילויות להעצמת נוער בסנטו דומינגו ובניו-יורק סיטי, גב' קונטרראס מעצימה אלפי נשים ונערות ומעודדת אותן לחגוג את המגוון האנושי, לאתגר סטריאוטיפים ולהחליף את הנרטיב הקולוניאלי המושרש בדבר אידיאל היופי בנרטיב חדש ומעצים.

 

  • "בניית קהילה במיטרוביצה" (קוסובו) היא התארגנות חברתית הפועלת ליצירת מרחבים בטוחים לדיאלוג ולבניית מערכות יחסים חוצות גבולות אתניים בצפון קוסובו. הארגון פועל במיטרוביצה, עיר שידועה במגוון האתני שלה ובמחלוקות אתניות, ומחבר בין קהילות סרביות לבין קהילות אלבניות שהמלחמה והחשדות ההדדיים הפרידו ביניהן. דרך חיבור אזרחים סביב נושאי קידום שלום, זכויות אדם ופיתוח כלכלי, ארגון "בניית קהילה במיטרוביצה" בונה קשרי אמון ותורם לקידום חברה פלורליסטית.

 

  • יד ביד: המרכז לחינוך יהודי-ערבי בישראל (ישראל) היא רשת של בתי ספר מעורבים, דו-לשוניים ורב תרבותיים שמלמדים את הדור הצעיר לחיות ביחד בשיתוף פעולה ובכבוד. בבתי ספר אלו ניתן מעמד שווה לשפות העברית והערבית וכך גם לשתי התרבויות ולנרטיבים הלאומיים של כל אחד מהעמים. הקהילה של יד ביד מונה מעל 2,000 תלמידים וכן אזרחים בעלי מודעות חברתית, אשר פועלים יחד לקידום סולידיות ודיאלוג ולבנייה של חברה אזרחית משותפת ומכילה.

 

  • מר לנין רגובנשי (הודו) הוא לוחם זכויות אדם הפועל לקידום זכויותיהן של הקהילות המודרות ביותר בהודו. הוא המייסד המשותף של "ועדת משמר העם לזכויות אדם", תנועה חברתית מכילה ששמה לה למטרה לאתגר את הפטריארכיה ואת מערכת הקאסטות. מר רגובנשי עובד ברמת הכפרים בחמש מדינות בצפון הודו כדי לחזק מוסדות מקומיים, לקדם זכויות אדם ולבנות קשרים חוצי תרבויות.

 

  • ארגון Namati קניה (קניה) מספק סיוע משפטי בחינם לקהילות עם היסטוריה של הדרה וללא מסמכי זיהוי לאומיים, הדרושים כדי לקבל גישה לשירותים בסיסיים. משנת 2013 תמך ארגון Namati במאמציהם של למעלה מ-12,000 קנייתים להשגת מסמכי הזיהוי הלאומיים שלהם. בעזרת רשת של יועצים משפטיים בקהילה, הארגון פועל לטיפוח מודעות משפטית במטרה להעצים קהילות להתגבר על אפליה ולקדם תחושות של הכלה ושייכות.

 

  • גב' פוג'ה קפאי (הונג קונג) היא אקדמאית, עורכת-דין ופעילת צדק חברתי המאתגרת נורמות תרבותיות מגדריות וגזעיות ומקדמת שוויון זכויות למיעוטים האתניים בהונג קונג. בעזרת גישה צולבת המשלבת מחקר, הסברה והתגייסות עממית, השיגה גב' קפאי תשומת לב חסרת תקדים למעמד המיעוטים האתניים בהונג קונג, ותרמה לביטול בתי ספר בהפרדה גזעית לילדים ממיעוטים אתניים.

 

  • גב' רוז לה-מיי (קנדה) היא מחנכת מקהילת האומה הראשונה טלינגיט בנהר טאקו, והמנכ"לית והמייסדת של ארגון "קבוצת פיוס ילידים". בעזרת הארגון שייסדה, עובדת גב' לה-מיי לשנות את תפיסות העולם של קנדים שאינם ילידים ומעודדת אותם לעשות את הצעדים הראשונים לקראת פיוס. לאורך הקריירה שלה עסקה גב' לה-מיי בהסברה לטובת הכלה של ילידים, חינכה והכשירה אלפי קנדים בנושא כשירות תרבותית ומאבק בגזענות.

 

  • מר טרזור אנזנגו מ'פאוני (מלאווי), הידוע גם בשם הבמה שלו מנס לה-פלום, הוא אמן היפ-הופ ופואטרי-סלאם מקונגו שחי במחנה הפליטים דזלקה. מ'פאוני משתמש בכישוריו כדי להעלות מודעות לסוגיות הנוגעות לפליטים והוא המייסד של פסטיבל טומאיני, פסטיבל האמנויות והמוזיקה הבינלאומי היחיד שבסיסו במחנה פליטים, המקדם סובלנות בין-תרבותית והבנה גדולה יותר של חוויית הפליטים. החל משנת 2014 הוא הביא מאות יוצרים ואלפי משתתפים מכל העולם לאירוע שכיום הוא אחד הפסטיבלים החשובים במלאווי.

 

אודות המרכז העולמי לפלורליזם:

המרכז העולמי לפלורליזם הוא ארגון עצמאי למטרות צדקה שייסדו הוד-מלכותו אגא חאן וממשלת קנדה. המרכז עובד עם מובילי מדיניות, עם מחנכים ועם בוני קהילות ברחבי העולם כדי ליישם ולחזק את כוח השינוי של הפלורליזם.

 

מידע נוסף ניתן למצוא באתר www.pluralism.ca/

 

אודות פרס הפלורליזם העולמי:

פרס הפלורליזם העולמי מכיר בפלורליזם בפעולה. הפרס מצדיע להישגים יוצאי הדופן של ארגונים, יחידים וממשלות המתמודדים עם האתגר לקיים חיים שלווים ופרודוקטיביים לצד טיפוח הגיוון בחברה האנושית.

 

מידע נוסף ניתן למצוא באתר https://award.pluralism.ca/