כותרות אחרונות
Search

האם בריא לשתות קפה?

צילום: freepik

 

האם בריא לשתות קפה?

אינספור מחקרים כבר ניסו לענות על השאלה עתיקת היומין-  קפה הינו בריא או לא? מומלץ לצרוך אותו או להימנע ממנו? אמנם מקורם של פולי הקפה הם ישירות מהטבע, טריים וריחניים, אך כמו בכל דבר בחיים- גם לשאלה זו אין תשובה חד משמעית וישנם דעות לכאן ולכאן. פשוט נביא כאן את המעלות, את החסרונות ואת המסקנות.

 

תתעוררו!

הקפה מכיל את הקפאין שהוא חומר מעורר ומעלה את רמת האדרנלין בדם. זו הסיבה שאתם קמים בבוקר אתם מתחילים אותו עם כוס קפה, וכשעליכם להשלים משימות בערב- לא תצליחו להתחיל לעבוד לפני שתיית קפה חזק. בעקבות השתיה הגוף מייצר אדרנלין בכמות גדולה, פתאום אתם מרגישים אנרגטיים, פעילים ורוצים לכבוש את העולם! זו הסיבה שמשרדים רבים ועסקים רוכשים מכונת קפה לעסק כדי לשמור על עובדים ערניים ויעילים. בנוסף, הקפה מעודד שריפת שומנים, משפר את חילוף החומרים ומעולה לפעילות גופנית- שתיית קפה כחצי שעה לפני פעילות ספורטיבית היא מומלצת ויעילה, בגלל רמות האנדרלין הגבוהות שמסייעות לפירוק רקמות השומן והופך אותן לדלק זמין בעת פעילות גופנית.

 

לעומת זאת, בל נשכח שהקפאין הוא סם פסיכואקטיבי וממכר מאוד! ככל שמרבים בשתיה הגוף עלול להתרגל לכמויות הקפאין ומפתח עמידות מול ההשפעותיו השונות כמו הערנות, מערכת העיכול ועוד, כך הקפה "דורש" מאיתנו להגדיל כמויות ובעצם להיות תלותיים בו. הגמילה מקפה גם היא אינה קלה: היא עלולה להיות מלווה בסימפטומים שונים, כמו: כאבי ראש, תשישות ועצבנות.

 

צילום: freepik

 

שתהיו בריאים:

כאן ממש יש חילוקי דעות בין המחקרים השונים האם קפה הוא מאריך חיים או חלילה גורם למחלות קשות. מצד אחד ישנם מחקרים המוכיחים כי הקפה מקטין שיעורי תמותה: הקפה מסייע לסילוק רעלים מהגוף, מוריד את הסיכון לסבול מדיכאון  ומקטין את האפשרות לחלות באחת מהמחלות כמו פרקינסון, אלצהיימר, סוכרת סוג 2, מחלות כבד, סרטן, שבץ מוחי ועוד. וכן ידוע כמפחית שכיחות לדלקות.

 

אך מהצד השני הקפה צבר מוניטין שלילי ולא בכדי- הקפה עלול להיות מזיק ולהעלות את הסיכון לחלות במחלות שונות, ובאופן כללי אינו בריא ומומלץ להימנע ממנו. מחקרים מראים שהקפה גורם לחומציות וריפלוקס, שהקפה מגביר חרדה ודיכאון, מונע ספיגה טובה של רכיבים תזונתיים,מסוכן לנשים בהריון ומניקות, גורם לפגיעה באיכות השינה למיגרנות, מעלה את רמת הכולסטרול. ולחץ הדם ועוד…ממש דברים והיפוכם.

 

המסקנה?

מחקרים חדשים שיצאו לאחרונה מראים בבירור כי מינון נורמלי ומאוזן של קפה יכול להשתלב נהדר עם אורח חיים בריא ותזונה טבעית אך יחד עם זאת מינון מוגבר של קפה יכול להוות סיכון למחלות שונות. ההמלצה היא לשים לב מה אתם שותים כמה ומתי:

* לא לשתות יותר מ 3 כוסות קפה ליום.

* לא לשתות יחד עם מזונות מסוימים כמו כאלה המכילים ברזל.

* לא לשתות לפני השינה.