כותרות אחרונות
Search

האומן הישראלי כרם נאטור זכה בפרס קיפר מטעם קרן וולף לשנת 2020.

 

 

האומן הישראלי  כרם נאטור  זכה בפרס קיפר מטעם קרן וולף לשנת 2020.

כרם נאטור (28), יליד נצרת, יוצר רב מדיומלי ברישום, הדפס דיגיטלי, וידאו ומיצג, הוא מסוג האומנים "מעוררי השראה המופיעים אחת לדורו".

 

קרן וולף החליטה להעניק את פרס מלגת אינגבורג בכמן לשנת 2020,  מיסודו של האומן אנסלם קיפר, לאומן הישראלי כרם נאטור , יוצר רב מדיומלי ברישום, הדפס דיגיטלי, וידאו ומיצג.

 

כרם נאטור הציג תערוכות יחיד והשתתף בתערוכות של קבוצות רבות ובפרויקטים שונים בגלריות ובמוזיאונים ואף זכה בפרסים ובמענקים על יצירותיו. עבודותיו הוצגו בין השאר במוזיאונים ובפסטיבלים שונים בישראל ומחוצה לה, ביניהם מוזיאון ישראל ומוזיאון האומנות בבוכום גרמניה (2020), מוזיאון חיפה (2019), גלרית רוזנפלד והגלריה לאומנות באום אל פחם (2018) ובמוזיאון תל אביב (2017, 2018).

 

מנימוקי ועדת השיפוט נכתב כי "יצירותיו של נאטור חושפות השקפות ותמונות עולם שגורות כהבניות חלשות התלויות בחוסר ההלימה של הוראות השפה אל מול ביצועיה הממשיים התלויים בנסיבות משתנות למן מגבלות תנועות הגוף, משקלו, ותחושותיו, ועד יחסיו של האמן עם קהילותיו. כך, פעולתו הפרטית של האמן מאירה מצב כללי אודות ידיעותינו את המציאות והשתתפותנו בהבניית מערכי הידע כנענות לחוסר ההלימה של שתי פרדיגמות שונות: הראשונה, אובייקטיבית, בה אנו נענים לייצוגים הסמיוטיים והמדעיים, השנייה, סובייקטיבית, בה הפעולות והחוויות שלנו יוצרות מציאויות באורח בלתי אמצעי".

 

עוד הוסיפה וועדת השיפוט של הפרס כי "נאטור חושף את הטבע המזויף של התפיסה העצמית המניחה מראש התאמה שלמה בין הוראות השפה וביצועי השפה בעולם, בין היותנו רציונליים ונטייתנו לדעות קדומות, טעויות, והומור, ובין התשתית האתית, האסתטית והפוליטית הרכה והמשתנה תדיר והמשמשת כר לכינונן של זהויות מורכבות".

 

כרם נאטור – צילום: יח"צ

 

מבין ההמלצות הרבות שניתנו בשבחו של האומן כרם, צוין, כי "נאטור הוא מסוג האומנים המופיעים אחת לדור. איכות עבודתו משקפת בצורה יוצאת דופן פרופיל של אמן בן זמנו אשר ניצב בצומת קריטי של הכוחות הפועלים ברגע הנתון, ובו בזמן מחזיק בתוכו וביצירתו ממד על זמני, ועושה זאת בכישרון יוצא דופן". ועוד צוין כי "במקום שיח ביקורתי של מחשבה דיכוטומית של קורבן ומתקרבן, ניתוח וחשיפה של מבני כוח ופורק של אשמה, מציע נאטור מערך מעורר השראה בו חמלה, הומור, אמונות טפלות, מדע ורוחניות חוברים לכדי יצירה מעוררת השראה באשר לחיים עצמם".

 

מלגת אינגבורג בכמן מוענקת ע"י קרן וולף משנת 1991, לעידוד אמנים צעירים ומבטיחים בישראל. המלגה ניתנת מתרומתו הנדיבה של האמן הגרמני אנסלם קיפר (Anselm Kiefer) חתן פרס וולף לציור לשנת 1990, אשר ביקש לייסד את המלגה על שמה של המשוררת האוסטרית אינגבורג בכמן Ingeborg Bachman) 1926 – 1973)  כאות הוקרתו ליצירתה הספרותית והפילוסופית ולהגשים את חזונו בקידום אמנים צעירים.

 

בין זוכי הפרס בעבר האמנים: סיגלית לנדאו, יעל פרנק, דניאל זק, דורון רבינא, גלעד רטמן, גיא בן נר, רותי סלע, ועוד…

 

רעות ינון ברמן, מנכ"לית קרן וולף: "הקרן גאה להוקיר ולקדם אמנים ישראלים צעירים אלה בדרכם אל חזית העשייה האמנותית בארץ ובעולם. במיוחד בימים מאתגרים אלו, בהם עולמות התרבות והאומנות עוברות טלטלה, ליבנו נמלא גאווה – כרם נאטור הוא אחד האמנים המבריקים והמרגשים של דורנו ועבודותיו מבטאות קול מקורי וייחודי ומעל לכל – מעוררות השראה".