כותרות אחרונות
Search

תזונה נכונה לילדים בחופש הגדול ורגע לפני חזרתם לבית הספר.

משמאל: ד"ר שירלי הרשקו מומחית בכירה בתחום הקשב, סופרת וחוקרת,  מפתחת שיטת 'תזונה קשובה' יחד עם חלי ממן, מייסדת רשת תמיכה לאורח חיים בריא.

צילומים:  ד"ר שירלי הרשקו. אינגה אבשלום שיליאן.  צילום חלי ממן. רונן פדידה

 

 תזונה נכונה לילדים בחופש הגדול ורגע לפני חזרתם לבית הספר.

במהלך החופש הגדול, הבטחת תזונה נכונה לילדים יכולה להיות מאתגרת למדי. עם שפע של פינוקים חגיגיים, חטיפים מתוקים, חופשות וארוחות מפנקות, חיוני לשמור על גישה מאוזנת לתזונת הילדים. בחירות המזון שאנו עושים בתקופה זו יכולות להשפיע באופן משמעותי על בריאותם ורווחתם של הילדים.

 

בתקופה זו של החופש הגדול, קידום הרגלי אכילה בריאים יכול לעזור לילדים לבסס מערכת יחסים חיובית עם אוכל. עידודם להקשיב לגופם, לאכול בתשומת לב ולבצע בחירות מודעות ולטפח חשיבה בריאה סביב תזונה. זה גם עוזר להם להבין את החשיבות של איזון ומתינות.

 

             

מימין: ד"ר שירלי הרשקו מומחית בכירה בתחום הקשב, סופרת וחוקרת,  מפתחת שיטת 'תזונה קשובה' יחד עם חלי ממן, מייסדת רשת תמיכה לאורח חיים בריא.

צילומים:  ד"ר שירלי הרשקו. אינגה אבשלום שיליאן.  צילום חלי ממן. רונן פדידה

 

שתי המומחיות, ד"ר שירלי הרשקו מומחית בכירה בתחום הקשב, סופרת וחוקרת,  מפתחת שיטת 'תזונה קשובה', וחלי ממן, מייסדת רשת תמיכה לאורח חיים בריא, מסבירות כיצד להבטיח תזונה מאוזנת גם בימי החופש:

"הסבירי לילדים עד כמה הם חשובים לך ועד כמה המזון שהם בוחרים משפיע להם על הבריאות. מסבירה חלי ממן, "קבעי זמנים לכל סוג מזון, כמו למשל: יום חמישי הוא יום הארטיק / החטיף, כך כשהילדים יודעים מראש מתי כן יקבלו, הם מפסיקים לחפש כל הזמן ואין מריבות וויכוחים סביב הנושא. הכל ברור ומסודר".

 

המונח 'סדר' מאוד חשוב ומשמעותי בתחום התזונה, מוסיפה חלי ממן, "סדרי את היום מבחינת האכילה – יש שעות שאוכלים ושעות שעושים דברים אחרים.  יש זמן לארוחת בוקר, יש זמן לארוחת צהריים ולארוחת ערב. ביניהם יש קערת פירות וירקות זמינה לנשנוש וארוחות ביניים נוספות לפי הצורך: אדממה, קרקרים עם מריחה קלה, יוגורט וכד'.

 

מחקר הדוקטורט של ד"ר שירלי הרשקו, מומחית בכירה בתחום הקשב, ומפתחת שיטת 'תזונה קשובה', בדק אלו משתנים משפיעים על האכילה שלנו ושל ילדינו.

 

המחקר נשען על מחקרים אחרים שמראים כמחצית מהאוכלוסייה לא אוכלת מספיק ירקות ופירות ונוהגת לשתות משקאות ממותקים. זה גורם לכך שיותר ממחצית מהאוכלוסייה סובלת מעודף משקל. מבחינת בני הנוער, ישראל נמצאת במקום השלישי באחוז המתבגרים עם עודף משקל ובמקום הרביעי באחוז המתבגרות עם עודף משקל, בהשוואה ל 13 מדינות באירופה וארה"ב. ממצא מעניין נוסף הוא שמחצית מבני הנוער לא אוכלים כלל ארוחת בוקר.

 

"אנחנו נוטים לחשוב שהסיבה היא שהפכנו לדור של מסכים, והילדים לא עושים מספיק פעילות גופנית, מסבירה ד"ר שירלי הרשקו, "אבל למעשה המחקרים מראים שהספורט משפיע רק ב 20% על ההרזיה! לעומת התזונה שמשפיעה ב 80%. כלומר במידה ונרצה לשמור על משקל תקין, נצטרך להתמקד בתזונה"

 

אנחנו מקבלים כ-200 החלטות תזונתיות ביום, מוסיפה ד"ר שירלי הרשקו, "לרובן אנחנו כלל לא מודעים, והן מושפעות משני משתנים שחשוב לשים עליהם את הדעת: זמינות ואטרקטיביות:

 

זמינות: עד כמה האוכל נגיש לי, נמצא בקרבתי, בהישג יד.  האם אנחנו יכולים לקחת אותו בקלות ולאכול בצורה הנוחה לנו (למשל ירקות חתוכים על צלחת בארוחת הערב).

אטרקטיביות: עד כמה הוא נראה לי מפתה וכיף לאכילה. אטרקטיביות יכולה להתבטא גם בשם המאכל  או במראה שלו מסודר יפה על הצלחת, או בצבעוניות האריזה שלו .

 

במילים אחרות: אנחנו אוכלים עם העיניים. מה שיהיה מולנו וייראה לנו טוב – נאכל. עם ילדים זה אפילו יותר חשוב, משום שהם תלויים לחלוטין בהורים, ובמה שיגישו להם לאכול.

 

ואיך עושים את כל זה בצורה פרקטית בחופש הגדול? חלי ממן, מייסדת רשת תמיכה לאורח חיים מסבירה:

  • הקפידי שבארוחות יהיו ירקות ושיהיו מאוזנות ובריאות. זה מעניק לילדים תחושה טובה של שובע והם לא יחפשו אחרי שעה קלה עוד אוכל.
  • השתדלי לאכול פחות בחוץ. העדיפי תמיד להגיש להם מזון ביתי. גם כשיוצאים ליום שלם – ארזי מראש סנדויצ'ים וירקות חתוכים וחיזרו הביתה לארוחה חמה.
  • בזמן האוכל סוגרים מסכים. כך הילדים יותר מודעים לכך שאכלו ושוב – מרגישים שבעים יותר כתוצאה מכך.
  • וכמובן – דוגמא אישית. גם את אוכלת מסודר. גם את בוחרת בפירות וירקות בין הארוחות.

 

ומה על פינוקי קיץ? תמיד יש חלופות בריאות – צריך למצוא אותם . לדוגמא: במקום עוגת השוקולד שמלאה בסוכר ושומן, הכינו עוגת גבינה קלילה, קרירה ועשירה בחלבון וסידן החשוב לגדילה בריאה.

 

והכיף הגדול של הקיץ? גלידה! בחרו שלגונים וקרחונים המכילים כמות קלוריות קטנה ולא אלו המבוססים על שמנת ותוספות של שוקולד השווים בערכם לארוחה שלמה.

 

חופש נעים!!  ובריא