כותרות אחרונות
Search

מתחילת גל הקורונה בשנת 2020 יש גידול של כ-10% בפשיטות רגל חידלון פירעון או הדרדרות משמעותית מבחינה כלכלית אצל ספורטאי עבר בישראל.

עו"ד עודד חן צילום: יח"צ

 

מתחילת גל הקורונה בשנת 2020 יש גידול של  כ-10% בפשיטות רגל חידלון פירעון או הדרדרות משמעותית מבחינה כלכלית אצל ספורטאי עבר בישראל.

 

מבדיקת שוק שערך משרד עו"ד עודד חן המתמחה בתחום פשיטות רגל וחידלון פירעון עולה שבשנתיים האחרונות מדי שנה כ-30 ספורטאי עבר בישראל הגיעו לפשיטות רגל וחידלון פירעון או איבוד כל החסכונות שהרוויחו(וזה לא כולל חובות והלוואת שלקחו בשוק האפור).

 

עו"ד עודד חן: " תופעת פשיטת הרגל אצל ספורטאי עבר היא תופעה ידועה בעולם עפ"י פרסומים בעיתונות בחו"ל קרוב ל-50% משחקני העבר בפריימר ליג איבדו את כל כספם או עברו תהליכי פשיטת רגל מעל 60% משחקני העבר ב-NBA שהרוויחו עשרות ומאות מיליוני דולרים פשטו את הרגל או איבדו את כל כספם ועפ"י המגזין "ספורטס אילוסטרייטד" כ-78% משחקני העבר בליגת ה-NFL הוכרזו כפושטי רגל או סובלים מקשיים פיננסים חמורים משנתיים אחרי הפרישה.

 

מתחילת גל הקורונה בשנת 2020 יש גידול של כ-10% בפשיטות רגל חידלון פירעון או התדרדרות משמעותית מבחינה כלכלית אצל ספורטאי עבר בישראל.

 

מבדיקת שוק שערך משרד עו"ד עודד חן המתמחה בתחום פשיטות רגל וחידלון פירעון עולה שבשנתיים האחרונות מדי שנה כ-30 ספורטאי עבר בישראל הגיעו לפשיטות רגל וחידלון פירעון או איבוד כל החסכונות שהרוויחו גידול של כ-2%-3% במספר ספורטאי העבר שהגיעו למצב כלכלי קשה מדי שנה(וזה לא כולל חובות והלוואת שלקחו בשוק האפור).

 

ידוע בעבר מקרים כמו הכדורגלן אלון מזרחי שביקש פשיטת רגל לאחר חוב של 1.1 מיליון ₪, איציק זוהר עבר תהליך דומה בעקבות חובות של מליונים , פליקס חלפון שאחרי שפרש ניהל עסק למכונות שתייה אוטומטיות ונכנס לחובות עתק.

 

עו"ד עודד חן צילום: יח"צ

 

עו"ד חן מסביר: "שחקני הספורט שחלק גדול מהם גדלו בעוני ופתאום מרוויחים סכומי עתק, אינם יודעים כיצד לנהל את כספם, מתרגלים לחיי עושר ורמת חיים גבוהה ומלאה במותרות ומתנות יוקרה לעצמם ולאחרים.

לאחר שההכנסה פוחתת, ההוצאות נשארות דומות כי מי רוצה לרדת ברמת החיים אליה התרגל, וכך הם ניצבים בפני שוקת שבורה לאחר שכל הונם יורד לטמיון והם נכנסים לחובות".

 

עפ"י תחקיר שערך המשרד עולה יותר ממחצית משחקני עבר בפריימר ליג איבדו את כל כספם ו/או עברו פשיטת רגל או הידרדרו באופן משמעותי מבחינה כלכלית והפסידו את כל חסכונותיהם.

כאשר הם מרוויחים יפה גם ההוצאות שלהם בהתאם והם נהנים מתענוגות החיים, קונים דברים יקרים ומתרגלים לרמת חיים גבוהה מאוד.

כאשר הם פורשים קשה להם לרדת ברמת החיים שהתרגלו אליה ולכן ההוצאות שלהם נשארות גבוהות ומאידך ההכנסה פוחתת באופן משמעותי.

 

לדוגמא: כוכב הפריימר ליג הכדורגל ג'ורג בסט שאיבד את כל מה שהרוויח במהלך השנים עקב התנהלות לא נכונה ושקיעה בהתמכרות לאלכוהול.

עוד בין השחקנים שפשטו רגל במהלך הקריירה שלהם ניתן למצוא את השוער האמריקאי בראד פרידל (שעדיין משחק במדי טוטנהאם), והצהיר על חדלות פירעון לאחר שהשקיע 5 מיליון ליש"ט בבניית אקדמיית כדורגל במדינתו.

בין השמות של השחקים שפשטו רגל ניתן למצוא למשל את שחקן הnba אלן אייברסון שהיה מרויח 154 מליון שח בשנה אחת וב2012 הודיע כי הוא מרושש וירד מכל נכסיו.

עוד דוגמא הוא המתאגרף האגדי איוונדר הוליפילד שהרויח 230 מליון דולר בקריירה שלו ובשנת 1999 נאלץ למכור את חגורת האליפות שלו כדי לשלם חובות שנגרמו בין היתר גם בעקבות הליך גירושין קשה שעבר.

 

גם יריבו המושבע והמפורסם מייק טייסון שהרויח מאות מליוני דולרים בקריירה , הכריז בשנת 2003 על פשיטת רגל בעקבות חוב של 27 מליון דולר וזאת עקב בזבזנותו הגדולה והתמכרויות שונות .

 

גם ספורטאים שלא קנו במליוני דולרים מותרות ושקעו להתמכרויות , הגיעו לעיתים לפשיטת רגל עקב התנהלות כלכלית לא נכונה.

 

בליגת הכדורסל הטובה בעולם המצב גרוע עוד יותר – שם מעל 60% משחקני הכדורסל שהרויחו מאות מליונים, פשטו רגל או איבדו את כל כספם.
לדוגמא: שחקן האן.בי.איי אנטואן  ווקר, אחד הכוכבים הכי גדולים בליגת הכדורסל הטובה בעולם בתחילת העשור שעבר, הצליח לשרוף 110 מיליון דולר שהרוויח מחוזי עתק בקריירה בת 13 שנים, להכריז פשיטת רגל בשנת 2010 ולהפוך לחסר כל.

 

 דוגמא נוספת – אנטואן ווקר אשר ב-12 עונות הרויח 108 מליון דולר, רק שנתיים לאחר הפרישה הכריז על פשיטת רגל. ווקר פתח חברת נדלן שכשלה והכניסה אותו לחובות של 13 מליון דולר , זאת בנוסף להתנהלות לא נכונה ובזבוז כספים אדיר על ציי מכוניות שלא השתמש בהם והעלו חלודה.

 

גם שחקנים שלא פשטו רגל איבדו את רוב הונם כדוגמת כוכב הכדורסל סקוטי פיפן שקנה מטוס פרטי במליוני דולרים ואף שיפץ אותו במליונים נוספים – הוא לא טס במטוס אפילו פעם אחת… תוסיפי השקעות כושלות והוצאות על מותרות ונהנתנות וכך איבד את רוב הונו.

 

לאחרונה הוקם גוף מטעם השחקנים שנועד לעזור לשחקנים ולכוון אותם איך לנהל את כספם באופן נכון על מנת לצמצם את היקף התופעה.

 

 

בליגת הפוטבול האמריקאי הנתון עוד יותר מזעזע – לפי המגזין "ספורטס אילוסטרייטד", 78% מהשחקנים ב-NFL מכריזים על פשיטת רגל או סובלים מקשיים פיננסיים חמורים שנתיים אחרי הפרישה.

 

עו"ד עודד חן: "לדעתי ההתאחדויות הספורט בישראל חייבות להקים ועדת מומחים פיננסים שתעניק הדרכה לספורטאי עבר כיצד להתנהל פיננסית לאחר הפרישה וכיצד למצוא את דרכם בעולם העסקי ובמיוחד להוריד את רמת ההוצאות כדי למנוע התדרדרות כלכלית ופשיטת רגל."