כותרות אחרונות
Search

מה אנחנו יודעים על חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים החדש 2019?

תמונה חינמית של גרד אלטמן מ- Pixabay 

 

 

מה אנחנו יודעים על חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים החדש  2019 ?

בכל מקרה בו אתם זקוקים לייעוץ בתחום הרישום הפלילי וסיוע משפטי בהליך מחיקת העבירה בגיליון ההרשעות, חשוב לפנות לעורך דין מומחה בתחום.

 

כל עבירה שביצע אדם והורשה בגינה גוררת אחריה רישום פלילי הנשאר ונשמר במאגרי המידע למשך שנים רבות. רישום פלילי הינו בעל השלכות חמורות ומרחיקות לכת ועלול לפגוע ביכולתו של אדם להתנהל באופן שהוא מעוניין, באופן חופשי וללא מגבלות. את המידע מגיליון הרישום הפלילי יכולים לקבל גורמים שונים להם יש גישה אליו, מה שעשוי ליצור מכשולים בהמשך הדרך במגוון תחומי החיים ובראשם הסיכויים להתקבל לעבודה.

 

בכל מקרה חשוב לדעת כי רישום פלילי אינו נצחי וחשוב לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מידי עורך דין פלילי מומחה ומנוסה שיכול, בחלק מהמקרים, למנוע את הרישום הפלילי או למחוק אותו בהליך מזורז ומקוצר מגיליון ההרשעות.

 

מה כולל חוק המרשם הפלילי?

חוק המרשם הפלילי החדש 2019 מסדיר את נושא המרשם הפלילי ואת תקנת השבים והוא זה שקובע מה יהיה בהמשך, כלומר את התקופה שלאחריה יימחק הרישום הפלילי. החוק מסדיר גם את נושא ההתיישנות של ההרשעות ולאחר תקופה זו מצטמצמת רשימת הגופים והגורמים שרשאים לקבל פרטים ומידע לגבי הרישום הפלילי.

 

מחיקת רישום פלילי אינה העלמה מלאה של אזכור לגבי ההאשמה, אלא, מניעת האפשרות למסירת מידע אודות ההרשעות והרישום הפלילי למעט מקרים חריגים בהם יינתן אישור מיוחד לכך. על פי חוק המרשם הפלילי, לא כל מעסיק פוטנציאלי רשאי לקבל מידע אודות רישום פלילי, אלא רק גורמים רשמיים של המדינה המוסמכים לכך: המשטרה, השב"כ, מחלקת ביטחון שדה בצה"ל, המשטרה הצבאית ועוד…

 

צילום:freepik

 

החשיבות בקבלת ליווי משפטי בתחום הרישום הפלילי:

על פי החוק ישנם גופים אחרים להם תינתן גישה למידע לגבי רישום פלילי מהמשטרה דוגמת: גורמים המעוניינים להעניק לאדם כלשהו רישיון לנהל תיק השקעות, רשות הרישוי, גופים המבקשים לבדוק התאמה של אדם מסוים לכהן בתפקיד ובמשרה כלשהי וכו'…

 

כאשר מועמד לגיוס, הינו בעל רישום פלילי, הרי שחשוב לפנות לעורך דין פלילי לשם טיפול בנושא. מחיקת רישום פלילי טרם גיוס לצבא, הינה בעלת משמעות רבה, שכן הרישום הפלילי עלול לפגוע בסיכויים של המועמד להתקבל למסלול ולתפקיד הצבאיים בהם הוא מעוניין להתקדם.

 

על פי משרד שאול-רן ושות' שנחשב אמין בתחום המשפט הפלילי עולה שחוק המרשם הפלילי שאושר בכנסת מעגן ומסדיר את פעולת המרשם הפלילי במשטרת ישראל. החוק עוסק במרשם הפלילי, במחיקתו ובהתיישנות המידע תוך התבססות על עיקרון המשפט העברי ותקנת השבים.

 

תמונה של Arek Socha מ- Pixabay undefined

תמונה חינמית של Arek Socha מ- Pixabay undefined

 

המרשם הפלילי כולל התייחסות לכמה היבטים:

  • הרשעות והטלת עונשים של בית המשפט בגין עבירות מסוג פשע או עוון.
  • צווי מבחן וצווי התחייבות להימנע מביצוע דבר עבירה.
  • קביעות של בית המשפט לגבי נאשמים כי הם אינם מסוגלים לעמוד בדין וכי הם אינם ברי עונשין וזאת מסיבות שונות בהן: מחלה נפשית, ליקויים בכושר השכלי ועוד. חוק הנוער שעניינו טיפול המעשים פליליים של בני נוער.
  • שינויים שבוצעו בפרטי הרישום מכוח חנינה או מכוח סמכויות אחרות על פי דין.

 

תקנת השבים:

על פי החוק, לאחר כמה שנים מתום ריצוי העונש, העבירה מתיישנת והמשטרה לא תספק פרטים אודות העבירה וההרשעה לגופים זרים, מלבד רשויות המדינה, שירותי הביטחון, וועדות חקירה, פסיכיאטר מחוזי, נציבות שירות המדינה ועוד כמה גופים רלוונטיים.

 

לסיכום, בכל מקרה בו אתם זקוקים לייעוץ בתחום הרישום הפלילי וסיוע משפטי בהליך מחיקת העבירה בגיליון ההרשעות, חשוב לפנות לעורך דין מומחה בתחום. השירותים המשפטיים הינם חיוניים ומבוססים על ידע מקצועי ובקיאות בחוק המרשם הפלילי וברזי הדין.