כותרות אחרונות
Search

מגיפת הנשירה הגנטית.! נשים שמדווחות על איבוד שיער מאסיבי ועל מראה מדאיג של שערות המצטברות על המברשת.

צילום: יח"צ ד"ר צחי שלקוביץ

 

 

מגיפת הנשירה הגנטית.!

בשנים האחרונות מקבלים רופאי העור פניות רבות על ידי נשים שמדווחות על איבוד שיער מאסיבי, על קווצות שיער שנשארות בבוקר על הכרית ועל מראה מדאיג של שערות שמצטברות על המברשת, בכיור ועל הרצפה. הצטברות שערו מדאיגה במקרה הטוב ובמקרה הרע – התקרחות טוטאלית.

 

נשירת שיער בקרב נשים אינה תופעה חדשה אלא בעיה נפוצה ומוכרת היטב לרופאי העור. אירועים של נשירה והידללות שיער מושפעים פעמים רבות מהשינויים ההורמונליים העוברים על גוף האשה במהלך החיים, כמו למשל בזמן ולאחר לידה, אבל מצבים אלו נוטים להיות זמניים והשיער בד"כ מתאושש לאחר מספר חודשים.  נקודת זמן בעייתית נוספת במעגל חיי האשה מתחילה בדרך כלל לקראת או תוך כדי גיל המעבר, ולכן נשים רבות בגיל 40+ מתלוננות על נשירה ודלילות שנמשכות לטווח ארוך. אבל לא ניתן להתעלם מהגידול שחל בשנים האחרונות ובמיוחד לאחר מגיפת הקורונה, בהיקף התופעה בקרב בחורות צעירות הפונות לטיפול בנשירה והידללות עד כדי התקרחות מקומית.

 

צילום: יח"צ ד"ר צחי שלקוביץ

 

פנינו אל ד"ר צחי שלקוביץ, רופא עור מומחה בעל מוניטין בינלאומי בתחום, ושאלנו:

 

למה דווקא עכשיו כולן מדברות על נשירה?

"ממש לא רק עכשיו" אומר ד"ר שלקוביץ. "נשים פונות אלי במשך כל שנה, כל השנה, ומתלוננות על נשירה קשה אשר גורמת להידללות השיער ואפילו לקרחות בולטות". ד"ר שלקוביץ מציין כי ישנה אפשרות לא מבוטלת שישנו קשר בין נשירת שיער לחילופי העונות, אבל חשוב מאוד לבדוק ולשלול סיבות פיזיולוגיות לנשירת השיער כגון: חוסר בברזל, שינויים הורמונליים או בעיות בבלוטת התריס. לכן, כדי לאבחן את שורש הסיבה לנשירה יש להתחיל בסדרת בדיקות אשר תוצאותיהן תעזורנה לפענח, בתקווה, את התעלומה.

 

"נבדקתי והכל תקין – מה עכשיו?"
אם הכול תקין ואין שום ממצא מעבדתי שמצביע על חוסרים כאלה או אחרים, סביר להניח שרופאת המשפחה, האנדוקרינולוגית או רופא העור אליהם הגעת יאמרו לך כי מדובר בנשירה על רקע גנטי או בשפה המקצועית אלופציה גנטית.


תמיד ההורים אשמים?

נשירה גנטית לאו דווקא מצביעה על נטייה שקיבלת בתורשה מהוריך. הכוונה היא לתוצאה שהתקבלה מצירוף הגנים ייחודי והחד-פעמי שנוצר כשהוריך הרו אותך (שלא בהכרח יהיה דומה לאחד מההורים), יחד עם שינויים חיצוניים אשר השפיעו על תוצאת האיחוד הזה. שינויים חיצוניים כאלה יכולים להתרחש כתוצאה ממחלה קשה (לדוגמה אישה עם שיער חלק שלאחר החלמה מסרטן צומח לה שיער מתולתל), זיהום סביבתי (כמו באזור העיר חיפה ובתי הזיקוק) הרזיה דרמטית וכמובן מצבי לחץ שחווה האם בהריון או חווה האדם במהלך חייו..

 

צילום: יח"צ ד"ר צחי שלקוביץ

אפשר בכלל להילחם בגנטיקה?

כדי לוודא שהטיפול שתבחרו לא יחמיר את הבעיה ולא יצור בעיות נוספות – חשוב להתחיל את התהליך באבחון קליני אצל רופא עור, אשר יתאים לך באופן אישי את הטיפול הנכון לך עפ"י מצבך הרפואי, תוצאות בדיקות דם, גיל, היסטוריה רפואית, שלב הדלילות, יעוץ אנדוקריני במקרה הצורך ועוד…

 

דר' צחי שלקוביץ, רופא עור מומחה בעל שם בין-לאומי, היה הראשון שביצע הזרקות של   PRP, של תאי גזע ושל תאי אב, לטיפול בנשירה ולחידוש צמיחה חדשה. בנוסף, היה שותף לתהליך הפיתוח והיה הראשון לבצע בישראל את השתלות השיער הסינטטי של  HAIRSTETICS. דר' שלקוביץ  מציין כי אם מתעוררים בזמן ומתחילים טיפול בשלב מוקדם – יש סיכוי לעצור את ההידרדרות להתגבר על הגזירה הגנטית המובילה לנשירה והידללות של השיער.

 

איך אדע מה הטיפול שהכי מתאים עבורי?
"הטיפול התרופתי הוא האופציה היחידה שניתנת לטיפול בנשירה במסגרת קופות החולים ולכן כדאי לשקול להתחיל בטיפול במינוקסידיל או פרופסיה כפתרון נגיש ולא יקר שבהרבה מקרים מניב תוצאות לא רעות."

 

מאחר ורפואה אינה מדע מדויק, וכל מטופל ומטופלת מגיבים אחרת לתרופות וטיפולים שונים – אחוז מסוים לא יגיבו כלל או רק חלקית לטיפול התרופתי או יסבלו מתופעות לואי שיגרמו להם לחפש כיווני טיפול אחרים.

 

למי שויתרו או לא הגיבו לטיפול התרופתי, מומלץ לבצע טיפול PRP (Platelet Rich Plasma) – הפתרון הנפוץ והמוכר היום לעצירת נשירה וחידוש צמיחת השיער. טכניקת ה- PRP מנצלת לטובה את 7 חלבוני הגדילה הנמצאים בדמנו, הידועים ביכולתם לתקן נזקים בגוף בהתאם לצורך.

 

מאז הפך טיפול ה-PRP לטיפול הסטנדרטי לעצירת נשירה, השיג דר' שלקוביץ פריצת דרך בתהליך ההפקה של הפלזמה המועשרת בטסיות, והוא היחיד בארץ המציע טיפולי PRP8  ו- PRP14 – הזרקה של פלזמה בריכוז פי 8 ופי 14 מריכוז הטסיות המקורי בדמו של המטופל!

 

צילום: יח"צ ד"ר צחי שלקוביץ

 

מהם אחוזי ההצלחה של טיפול ה-PRP?
הזרקת ה- PRP8  ו- PRP14 לקרקפת מבוצעת ע"י מכשיר דמוי אקדח אוטומטי מאפשרת להחדיר את החומר המרוכז לכל ה"כתר" העליון של הקרקפת – גם בתור טיפול פעיל לאזור הפגוע וגם כטיפול מונע לאזור בן הצמיחה עדיין תקינה. הסטטיסטיקה של מאות רבות שעברו טיפולי PRP8 ו/או טיפולי PRP14 מלמדת על תוצאות טובות בקרב מעל ל- 70% מהמטופלים, אשר ביצעו לפחות 2 טיפולים בהפרש של 3 חודשים וממשיכים לבצע טיפול משמר אחת לשנה.

משולב זה זהב

"תאי מוח העצם הנקראים בדרך כלל תאי גזע, הם הטיפול הביולוגי העתידי ברפואה הרגנרטיבית ומעלים את הפוטנציאל המדעי לתיקון נזקים. ייחודם של תאים אלו ביכולתם לתקן כל סוג של רקמה בגוף" אומר ד"ר שלקוביץ. מסיבה זו , מציע דר' שלקוביץ קו טיפול ייחודי המשלב את טכניקת ה- 8PRP יחד עם "תאי אב" של שיער. בתהליך ההכנה לטיפול המשולב, נלקחים מהמטופל גם דגימת דם להפקת הפלזמה המועשרת בטסיות וגם 4 פיסות עור המומסות בתהליך מבוקר, ומוזרקות לקרקפת. את תוצאות הטיפול המשולב  ניתן להעריך לאחר כחצי שנה ויש לחזור ולבצע טיפול משמר אחת לשנה.

 

צפירת הרגעה

אם אתם מחפשים פתרון מותאם אישית לעצירת הנשירה בשלב מוקדם, לפני שהיא הופכת לדלילות והתקרחות בלתי הפיכה, מהרו לתאם יעוץ אצל דר' שלקוביץ – האוטוריטה הרפואית המקצועית והאמינה בתחום, אשר ישמח להעניק לכם זריקת עידוד ותקווה באמצעות מגוון אפשרויות טיפול החדשניות בישראל.