כותרות אחרונות
Search

ישראל שפרה את דירוג האשראי של אוזבקיסטן.

בתמונה: שגרירת אוזבקיסטן בישראל פרוזה מחמודובה – צילום: באדיבות שגרירות אוזבקיסטן

 

 

ישראל שפרה את דירוג האשראי של אוזבקיסטן.

ישראל מציינת לטובה את השינויים והרפורמות של השנים האחרונות באוזבקיסטן, אשר האיצו את שילובה בכלכלה העולמית. שינויים אלה, הביאו לשיפור בדירוג האשראי הבינלאומי שלה והביאו לגידול ניכר בהיקף ההשקעות הזרות הישירות (FDI), הזורמות לאוזבקיסטן.

 

חברת "אשרא" (Ashra) החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ, הודיעה כי רמת הסיכון הפוליטי והכלכלי של אוזבקיסטן פחתה באופן ניכר. על כך עדכן מנהל השיווק של החברה, אלכס אברבוך, בוועידה כלכלית מקוונת (ב-30 ביוני, 2021), שהוקדשה לפיתוח יחסים כלכליים בין שתי המדינות.  

  

לדברי אברבוך, החברה הפחיתה את רמת הסיכון של אוזבקיסטן (שיפרה את דירוג האשראי שלה) על רקע שיפור משמעותי באקלים ההשקעות והתקדמות הרפורמות במדינה זו. הדבר מתבטא בשיפור בתהליכי המרה והעברת המטבע הלאומי של אוזבקיסטן "סום" למטבע מערבי קשה, דוגמת דולר או יורו, והאפשרות להוציא מאוזבקיסטן חלק מהרווח שהתקבל. אברבוך ציין כי במשך מספר השנים האחרונות פעלה ממשלת אוזבקיסטן לפתור את הקשיים שהיו בעבר בהמרה והעברת המטבע המקומי וחל שיפור משמעותי בעניין זה. חברת אשרא מעמידה לרשות אנשי עסקים ישראליים פתרונות ביטוח סיכוני אשראי, המאפשרים להציע ללקוחות באוזבקיסטן חבילת אשראי בנקאי ארוכת טווח ובמחירים אטרקטיביים.

 

עובדי חברת "נטפים" מבצעים הדרכה בשדות באוזבקיסטן – צילום: באדיבות נטפים

 

המסר התקבל בחיוב על ידי חברות ישראליות שכבר נמצאות בשוק האוזבקי, בהן "נטפים", חברה מובילה המייצרת ומספקת טכנולוגיות השקיה, ונמצאת בשוק האוזבקי עוד משנת 1999. בשנים האחרונות נוצרה באוזבקיסטן מגמה לשיתוף פעולה רחב יותר בתחום הקיימות בגידול כותנה באמצעות טכנולוגיות מתקדמות. האוזבקים הבינו את החשיבות של גידול כותנה איכותית באמצעות טכנולוגיות אקולוגיות החוסכות מים וחשמל, ובכך לייצא לשוקי העולם לא רק כותנה גולמית, אלא גם מוצרי טקסטיל מוגמרים. כדי להשיג מטרה זו הם הרחיבו את שיתוף הפעולה עם חברות ישראליות.

 

חברת "נטפים" מציינת כי בשלוש השנים האחרונות היא רישתה באוזבקיסטן כ-40 אלף הקטר (400 אלף דונם) של כותנה במערכות השקיה בטפטוף ומעסיקה צוות של 20 איש העוסקים בליווי אגרונומי במדינה.

 

זוהר זיו, מנהל מרכז אסיה ב"נטפים", אמר כי "באוזבקיסטן יודעים לגדל כותנה טוב מאוד. המטרה של נטפים היא להעביר ידע ויישום של טכנולוגיות ושיטות גידול חדשניות הקשורות במערכות השקיה ודישון בטפטוף, המאפשרות לגדל יבולים גבוהים יותר וכותנה באיכות גבוהה יותר, וכל זאת תוך צמצום השימוש במים, בדשנים ובחשמל. אנו מאמינים כי נוכל להרחיב בעתיד עוד יותר את הפעילות שלנו במדינה וכן במדינות שכנות. שיתוף הפעולה עם גופי הממשל השונים באוזבקיסטן מאפשר לחקלאים מקומיים להרחיב וליעל את פעילותם".

 

ישראלים ועובדים מקומיים של מפעל "מלך" בנמנגן. צילום: אדיבות מלך

 

כיום תחום הטקסטיל הוא אחד מתחומי שיתוף הפעולה העיקריים בין ישראל לאוזבקיסטן. מפעל "MelekhTek" הוא מפעל שמתקיים בהצלחה בעיר נמנגן זה שלוש שנים, ומייצר בגדים לאוכלוסייה הדתית. החברה מעסיקה 80 עובדים מקומיים ועד סוף השנה היקף הייצור אמור להגיע ל-900 אלף דולר, לפי דבריה של מנכ"לת נטלי שרמן. מיזם דומה נוסף הוא "חסיד טקסטיל" בסמרקנד. אלו הסנוניות הראשונות של יוזמות ישראליות בתחום הטקסטיל.  

 

רבשאן חביבולייב (Ravshan Khabibullaev), מנכ"ל איגוד הטקסטיל והביגוד של אוזבקיסטן אמר בכנס: "למדנו בקפידה את צורכי הצרכנים הישראליים, על פי המידע שבידינו חברות ישראליות מעוניינות לספק מוצרי טקסטיל לבית, כגון מגבות, חלוקי רחצה, מפות וכדומה. אנו מצפים להרחיב את שיתוף הפעולה שלנו. אוזבקיסטן מייצאת טקסטיל ל-75 מדינות, ואנחנו מקווים שיהיו יותר לקוחות ישראליים"

ראוי לציין כי צעדים נמרצים לפיתוח שיתופי פעולה עם ישראל ננקטים על ידי שגרירת אוזבקיסטן שמונתה לאחרונה בישראל, פרוזה מחמודובה (Feruza Makhmudova), שאגב עשתה היסטוריה בארצה כשקיבלה את המינוי הראשון של אישה דיפלומטית במדינתה לתפקיד מקצועי.

 

שגרירת אוזבקיסטן בישראל פרוזה מחמודובה – צילום: באדיבות שגרירות אוזבקיסטן

 

לדברי מחמודובה: "ההשקעות הזרות באוזבקיסטן עומדות על 26.6 מיליארד דולר, בהן השקעות ישירות בסך 17.5 מיליארד דולר. לפיכך איננו יכולים להסתפק בהיקף שיתוף פעולה עם ישראל רק בסך 40.4 מיליון דולר בסוף שנת הכספים האחרונה. עקב זאת, המשימה העיקרית שלי היא לספר לאנשי העסקים הישראלים על הרפובליקה של אוזבקיסטן ועל שיפור אקלים ההשקעות. החלום שלי הוא להביא את מיטב ההיי-טק הישראלי לארצי".