כותרות אחרונות
Search

עמדה אישית – מאמר דעה של מנכ״ל "IMPROVATE", רונית חסין-הוכמן.

תמונה של:  Engin Akyurt מ- Pixabay 

 

מאמר דעה של מנכ״ל IMPROVATE, רונית חסין-הוכמן

הדור הרעב / רונית חסין-הוכמן

 

26% מהצעירים בישראל דיווחו על חוסר ביטחון תזונתי שנוצר בשל מגפת הקורונה. במילים פשוטות, כל צעיר רביעי במדינה חושש מרעב. אני בטוחה שרובכם, אם לא מאת האחוזים מתוך קוראי המציאות העגומה הזו, נחשפו זה עתה בפעם הראשונה למימדי תופעת הרעב בישראל. הנתון הזה, מתווסף כטיפה קטנה בים גדול של נתונים המצביעים על הדרך היעילה ביותר של הקורונה להרוג את כולנו – רעב.

 

בעוד שבישראל השיח הזה נמצא בתחתית סדר היום הציבורי, בחלקים נרחבים בעולם מדובר בסכנה ברורה ומיידית למיליוני אזרחים. תחזיות של ארגון המזון העולמי, שזכה לאחרונה בפרס נובל לשלום, מראות כי מספר הילדים מתחת לגיל חמש שתת-תזונה מאיימת עליהם, יגיע השנה להיקף של כ-14% מכלל הילדים בעולם כולו. הנתון הזה מן הסתם לא פוסח עלינו, וגדל ביתר שאת בצל המגיפה. 

 

בעוד מקבלי ההחלטות שקועים מכף רגל ועד ראש בפרשיות פוליטיות סבוכות, בקריסת עסקים, בתחלואה גואה ויורדת לסירוגין – האבטלה רק גדלה, הרעב רק מתעצם, ויותר ויותר בתים קורסים תחת הנטל. אז מה ניתן לעשות? משלבים ידיים בין כוחות עסקיים וטכנולוגיים לבין ידי מקבלי ההחלטות. בספטמבר האחרון הובלנו כנס שעסק במציאת פתרונות לבעיית הביטחון התזונתי באפריקה.

 

בכנס הפגשנו נציגי חברות טכנולוגיה ישראליות שהציגו בפני נציגי ממשל בכירים מאפריקה פיתוחים העונים על בעיית הרעב. כך לדוגמה, הצורך במקור חלבון בריא ומזין שימצא בהישג יד ביבשת, נענה בפיתוח כחול-לבן חדשני בדמות חוות דגה סולאריות. הצורך בפיקוח על שדות נרחבים במטרה למנוע הפסדים, נענה בפיתוח רחפן ישראלי שמעלה את התצוגה לענן ומנתח את המתרחש מטה. פתרונות מדויקים נוספים הועלו במפגש שארך רק מספר שעות. אם נשכיל ליצור הידברות תכופה יותר של מקבלי החלטות וחברות טכנולוגיות עסקיות, נוכל ליישם את אותה שיטת עבודה גם לפתרון בעיות פנים-מדינתיות.

 

לעיתים נדמה שהקורונה כאן כדי להישאר. הבהלה שנוצרה סביבה, בצדק או לא, לעיתים מאפילה על ההבנה שבסוף היא תעלם. כמו מגיפות רבות אחרות ואף גרועות ממנה בהיסטוריה, ביניהן המככבת הקבועה – השפעת הספרדית – כולן הוכיחו שהאנושות חזקה מהן. לעומת זאת, מגפת הרעב הוכיחה שהיא כבר מזמן חלק בלתי נפרד מבעיות העולם, גם בעידן המודרני, יותר מכך – בעיית הרעב רק שוברת שיאים ותרחישי האימה מתרבים, משנה לשנה. קצרה ידנו מלמגר אותו, וזו בלשון המעטה.

 

 

אז אמנם ראוי ונכון שהעיניים תהיינה נשואות לחיסון שיגאל אותנו מהקורונה, אבל חשוב לא פחות שנסיט את עינינו גם אל עבר תופעות הלוואי המכוערות שלה, ויפה שעה אחת קודם. הרעב כאן כדי להישאר, ולו רק נסתכל לו בעיניים אז נדע למגר אותו, כפי שיכולנו לאתגרים גדולים אחרים. הידע נמצא, היכולות נמצאות, עכשיו נותר רק לרצות.

 

רונית חסין-הוכמן מכהנת כמנכ"ל חברת "IMPROVATE" , הפועלת לחיבור בין חברות ויזמים ישראלים לממשלות ומנהיגים בעולם.