כותרות אחרונות
Search

עורך דין צווארון לבן?!

צילום: freepik.com

 

עורך דין צווארון לבן

המונח המפורסם "צווארון לבן" איננו מופיע בחוק באופן מפורש, אך רובנו מבינים מצוין לאילו עבירות הוא מתייחס. כאשר אדם נחקר, נעצר או מקבל לידיו כתב אישום בגין עבירה שכזו, עליו להתייעץ באופן מיידי עם עורך דין צווארון לבן, שיוכל לספק לו את ההגנה המשפטית הטובה ביותר.

 

מהי עבירת צווארון לבן?

מדובר בעבירות כלכליות המאופיינות כפליליות לכל דבר ועניין, אם כי הן אינן נגועות באלימות או במעשים כמו סחיטה וכפייה. למעשה, עבירות אלה מבוצעות לא פעם על ידי אנשים ללא שום רקע עברייני ובמטרה להשיג יתרון או רווח כלכלי מסוים. דוגמה בולטת לעבירות מהסוג הזה תהיה העלמת מס, עבירות שוחד ומרמה או עבירות מסוימות בניירות ערך – בכולן קיימים אלמנטים כלכליים שמשתייכים גם לתחום הפלילי, בשל הפגיעה הציבורית.

 

מכיוון שעבירות כמו אי תשלום מע"מ למשל אינן מאפיינות בהכרח אדם בעל פרופיל עברייני מסוכן וקיצוני, הן מביאות לכך שגם אנשים נורמטיביים לחלוטין מוצאים עצמם בהליכים פליליים, לעתים גם בעקבות טעות בתום לב או שגיאה שאותם יהיה צורך להוכיח כדי להימנע מענישה כבדה. כמו כן, צריך להדגיש כי גם בעבירות צווארון לבן, ככל עבירה פלילית אחרת, אי ידיעת החוק לא פותרת מעונש ועל כן חשוב לקבל ייצוג משפטי מאת עורך דין צווארון לבן שיכול לבלום את הענישה המכבידה.

 

חשיבותו של עורך דין צווארון לבן:

מכיוון שעבירות הצווארון הלבן מכילות סוג של שילוב ייחודי בין המשפט הפלילי לתחום האזרחי-מסחרי, נדרש עורך דין צווארון לבן מומחה בתחום, להתמצא בשני התחומים גם יחד. למעשה, עבודתו של עורך הדין מחולקת לשני שלבים:

 

השלב שלפני מעשה – כלומר היכולת להדריך ולכוון נישומים כדי להימנע מביצוע עבירות כלכליות שונות (למשל באמצעות קביעת מדיניות ניהולית מתאימה בארגון).

 

השלב שלאחר מעשה – כלומר מתן ליווי, ייעוץ וייצוג פעילים למי שנמצאים כעת בהליך משפטי המנוהל נגדם.

 

שלבי ההליך הפלילי – בעבירות צווארון לבן.

 

צילום: freepik.com

 

שלב החקירה – עבירות צווארון לבן מתרחשות על פי רוב במסגרת עבודתו של החשוד, כך שבהינתן זיקה בין המשרה וביצוע העבירה, הדבר יביא לפגיעה בפרנסתו. עורך הדין נדרש לפעול כמובן כדי להימנע מהשלכה שלילית שכזו.

 

שלב הגשת כתב האישום – בנסיבות המתאימות, ניתן יהיה לנהל מו"מ שכולל שינוי בסעיפי העבירות מכתב האישום והמרתם לסעיפים קלים יותר.

 

שלב המשפט – ככל עבירה פלילית באשר היא, גם מי שהוגש נגדם כתב אישום בגין עבירת צווארון לבן יידרשו לעמוד למשפט שבסיומו צפויה הרשעה. כאן חשיבות הייצוג המשפטי מהותית וקריטית – עורך הדין ינסה לשכנע את בית המשפט כי קיים ספק בביסוס יסודות התביעה ובכך לגרום לאי הרשעה, או לכל הפחות להפחתה בעונש.

 

לסיכום – אל תישארו ללא ייצוג משפטי מצוין.

 

כפי שקראתם, עבירות הצווארון הלבן מכילות הליכים פליליים שתוצאותיהם עשויות להיות קשות וחמורות. לאור הייחודיות של עבירות אלו, תהליכי ההוכחות המעורבים בהן וגם דרכי ההתנהלות בהתאם לנסיבות, חשוב לקבל את שירותיו המשפטיים של עורך דין לצווארון לבן ולהבטיח לעצמכם הגנה משפטית טובה ויעילה.