כותרות אחרונות
Search

סקר שוק של חברת "CBRE ישראל" בנושא ענף המשרדים המסחר ברבעון 2 בשנת 2021 קובע:

ג'קי מוקמל יו"ר CBRE" ישראל" – צילום: יח"צ

 

סקר שוק של חברת "CBRE ישראל" בנושא ענף המשרדים המסחר ברבעון 2 בשנת 2021 קובע:

מחירי השכירות למשרדים בתל אביב עלו ברבעון זה ב-4% והגיעו ל-101 ₪ למ"ר ממוצע וזאת לאחר שבשנת 2020 במשבר הקורונה ירדו דמי השכירות למשרדים בת"א בכ-11%.

 

ג'קי מוקמל יו"ר CBRE" ישראל" : ענף המשרדים באזור ת"א מבדל עצמו מול אזורים אחרים במעגל השני לאור גיוסי חברות הטכנולוגיה וחזרת עובדים מעבודה מהבית למקומות עבודה. יחד עם זאת יש ירידה של 56% בהתחלות בנייה וירידה של 59% בגמר בנייה בענף המשרדים.

 

מוקמל : תחום המסחר נמצא במגמת ירידה עוד בטרם הקורונה והגידול במכירות מקוונות על חשבון קנייה בקניונים מרכזי קניות ברבעון זה, בת"א הייתה ירידה של 1% בדמי השכירות במסחר והצפי שעד סוף שנת 2021 תהיה ירידה של כ- 7% בדמי השכירות בענף המסחר בת"א .

 

בהרצליה הייתה הירידה הגדולה ברבעון זה בדמי השכירות בענף המסחר- ירידה של 6%.

 

סקר שוק של שחברת "CBRE ישראל" בנושא ענף המשרדים המסחר ברבעון 2 בשנת 2021 קובע : שמחירי השכירות למשרדים בתל אביב עלו ברבעון זה ב-4% והגיעו ל-101 ₪ למ"ר ממוצע וזאת לאחר שבשנת 2020 במשבר הקורונה ירדו דמי השכירות למשרדים בת"א בכ-11%.

 

ברמת גן דמי השכירות למשרדים עלו ברבעון זה ב-3% ל-80 ₪ למ"ר, בפתח תקווה עלו דמי השכירות במשרדים ב-2% ל-53 ₪ למ"ר. ברחובות , חיפה , נתניה, רעננה לא היה שינוי בדמי השכירות למשרדים ברבעון זה לעומת רבעון 1.

 

תפוסת המשרדים הממוצעת בת"א הינה 93% ברמת גן 91% ברעננה 86% ופתח תקווה 84% בנתניה 85% בירושלים 87%.

 

ג'קי מוקמל יו"ר CBRE" ישראל" – צילום: יח"צ

 

ג'קי מוקמל יו"ר CBRE" ישראל": ענף המשרדים באזור ת"א מבדל עצמו מול אזורים אחרים במעגל השני לאור גיוסי חברות הטכנולוגיה וחזרת עובדים מעבודה מהבית למקומות עבודה. יחד עם זאת יש ירידה של 56% בהתחלות בנייה וירידה של 59% בגמר בנייה בענף המשרדים.

 

החששות לשוק המשרדים נבעו בעיקרם מצמצום עובדים, ועבודה מרחוק. הערכתנו שאיומים אלו בשוק הישראלי אינם גבוהים, וזאת בשל כך שמרבית העובדים במשרדים צפויים לחזור לעבודתם. אנו סבורים ששוק העבודה הופך "היברידי" כאשר העבודה מרחוק תמצא את מקומה כמשלימה לצד מערך העבודה הפיזי.

 

לעבודה מהבית בצד היתרונות יש חיסרון קרדינלי – פגיעה בלויאליות. העובד מאבד במידה מסוימת ההזדהות עם מקום עבודתו. עבודה זהה עשויה להתבצע עבור מעסיק אחר, מה שמעודד מעברי עובדים למעסיקים אחרים, בשוק הטכנולוגי בו הביקוש גדל. בנוסף מתפתחת מגמה שבה העובדים "התרגלו" לעבודה מהבית ומתקשים לחזור לשגרה של עבודה במשרד.

 

 תחום המסחר נמצה במגמת ירידה עוד טרם הקורונה והמהלך למכירות מקוונות שגדלו משמעותית על חשבון קנייה בקניונים מרכזי קניות ברבעון זה, בת"א הייתה ירידה של 1% בדמי השכירות והצפי שעד סוף שנה תהיה ירידה של 7% בדמי השכירות בענף המסחר בת"א .

 

בהרצליה הייתה הירידה הגדולה ביותר בדמי השכירות בענף המשרדים ירידה של 6% .הערים המובילות בעליית דמי השכירות במשרדים חוו "offset" בתחום המסחר.

 

בתחום בניית שטחי מסחר-בהשוואה בין רבעון ראשון 2021 אל מול הרבעון המקביל אשתקד רואים גידול חד של 78% בשטחים בגמר בנייה. מנגד ברור כי הגאות הינה זמנית בשל ירידה חדה בהתחלות בנייה של 94% ברבעון ראשון 2021 לעומת הרבעון המקביל שנה קודם (תרשים 7).

 

מוקמל מוסיף עוד שבתחום המשרדים התשואה הינה 6.5% בתחום המסחר 7% ובתחום הלוגיסטיקה התשואה הינה 6% .

 

שוק הלוגיסטיקה בישראל מוערך בכ- 1,200,000 מ"ר עם גידול בקצב של 15% מדי שנה (שיעור צמיחה גבוה שמושך גופים גדולים להשקיע בתחום) .בשנת 2021 קיים ביקוש גובר לקרקע להקמת מרכזיים לוגיסטיים. הערים המובילות בהן מוקמים מרכזיים לוגיסטיים הן מודיעין, שוהם, קיסריה, מעוין שורק, איירפורט סיטי, נמלי ישראל.

 

ענף מרכזי הלוגיסטיקה הינו תחום פורח במדינות רבות בעולם על רקע הביקוש הריאלי והפיננסי. בצד הריאלי קיים ביקוש גובר של עסקים לשימוש בנכסים לוגיסטיים לאור הצורך שגדל בשנים האחרונות והתחזק מהותית מפרוץ מגפת הקורונה. בצד הפיננסי, הריבית ירדה ואפשרויות השקעה בנכסי נדל"ן מסחרי אחרים הפכו לפחות אטרקטיביות ויותר מסוכנות בעיניי המשקיעים.

 

ביקוש זה מביא ברבעון השני לירידת התשואה על הנכסים הלוגיסטיים עם צפי להמשך הירידה.

 

גוברת המגמה בה המשתמשים משקיעים ומקימים נכס לוגיסטיקה עפ"י צרכיהם, מוכרים אותו לגוף מוסדי ובמקביל שוכרים הנכס לעשר שנים.