כותרות אחרונות
Search

מה תפקידו של בודק שכר?

צילום: freepik

 

מה תפקידו של בודק שכר?

לא מעט מעסיקים נתקלים במושג: בודק שכר מוסמך. לעיתים קרובות הם לא בדיוק מבינים מהו התפקיד של בודק שכר, כיצד הוא קשור לארגונים או עסקים שונים ועוד. כל בעל עסק או חברה בסדר גודל משמעותי צריכים להבין כי בודק שכר מהווה איש מקצוע חשוב מאוד עבורם. אם עדיין אין לכם בודק שכר מוסמך ואתם תוהים מיהו בעצם אותו איש מקצוע ומדוע כדאי לכם לבחור בשירותיו, כדאי מאוד שתקראו את הדברים הבאים.

 

מה תפקידו של בודק שכר?

בודק שכר מוסמך שיש לו הסמכה של משרד הכלכלה, עורך בדיקות תקופתיות בארגונים שיש בהם לא מעט עובדים ובודק את ההתאמה של תנאי העבודה שלהם למשפט העבודה בישראל. במסגרת התפקיד שלו הוא מוודא כי אין הפרת זכויות עבודה מצד מעסיקים בתחום דיני העבודה. התפקיד שלו הוא מגוון ביותר והוא כולל בין היתר: בדיקה של חוזה העבודה מול המעסיק, בדיקה של מערכת השכר, תשאול עובדים, בדיקה והגשת דוחות למי שהזמין את השירות ועוד…

 

באיזה תנאים צריך לעמוד בודק שכר מוסמך?

חשוב לדעת כי ישנם כמה תנאים שבודק שכר מוסמך צריך לעמוד בהם: ראשית כל, הוא חייב להיות רואה חשבון.

 

מעבר לכך הוא חייב להיות עצמאי כלפי הקבלן ומזמין השירות ללא ניגוד עניינים כלשהו, כלומר הוא לא יכול להיות העובד שלהם או המעסיק שלהם. כמו כן הוא חייב להיות בעל רישיון של בודק שכר מוסמך אשר הוא קיבל ממשרד התמ"ת.

 

צילום: freepik

 

מי זקוק לשירותיו של בודק שכר?

ישנם כמה מקרים שבהם רלוונטיים שירותיו של בודק שכר והם:

* אם למעסיק יש צורך לבצע ביקורת שכר פנים ארגונית בכדי לוודא שהארגון שלו עומד בחוקים ובדינים החלים על העסק, הרי שיש צורך שהוא יבחר בבודק שכר מוסמך, מקצועי ומנוסה שיסייע לו לעשות זאת.

 

* אם מדובר על עובדי קבלן אשר מעוניינים לקבל הגנה מפני עיצומים כספיים שונים וכן תביעות שונות בין אם מדובר על תביעות אזרחיות ובין אם מדובר על תביעות פליליות בתחום דיני העבודה ומבקשים לבדוק האם אופן הרישום, הפעילות והדיווח של העסק ומחלקת השכר תקינים.

 

* אם בשל ביקורת של משרד העבודה והרווחה נמצא כי בארגון ישנם ליקויים בתחום זכויות העובדים או קבלני משנה ובתוקף זה המעסיק נדרש לקבל אישור ודוח רשמי של בודק שכר מוסמך כי כלל הליקויים שנמצאו הוסרו, הרי שגם במקרה הזה יש צורך לבחור בשירותיו של בודק שכר.

 

איזה מסמכים יש צורך לספק לבודק שכר בכדי שיבצע את עבודתו?

ישנם לא מעט מסמכים שיש צורך לספק לבודק שכר על מנת שעבודתו תתבצע בצורה הטובה ביותר. בין המסמכים השונים שיש למסור ניתן למצוא: רשימה של כלל עובדי הקבלן במהלך התקופה של הבדיקה, רישיון למבקש לעסוק כקבלן כוח אדם, הודעה רשמית לעובד על תנאי השכר שלו, תלושי שכר ופנקסי שכר, פנקס של שעות העבודה וכן פנקס חופשה, אישור הפקות לבנק, טפסי ביטוח לאומי וכן טפסי 102, אישורי הפקדות לפנסיה וגמל, אישור של רואה החשבון מטעם הקבלן ועוד…

 

מה יכלול הדוח של בודק השכר?

 בודק השכר יבצע מגוון בדיקות שונות לרבות: בדיקות מדגמיות ל10 אחוזים מעובדי הקבלן בתחומים אשר נקבעו, בדיקה לגבי ניצול וזיכוי של ימי החופשה, בדיקת תשלום דמי הבראה, בחינת היקף שעות העבודה שכן קיים איסור לעובד לעבוד מעל מספר שעות מסוים בשבוע,  תשלום שעות נוספות, בדיקת תשלומי נסיעות, בחינת הפרשות לפנסיה ועוד. כל אלה צריכים להיות כלולים בדוח אשר מגיש בודק השכר כאשר כל הנתונים צריכים להיות מדויקים, לאחר שנבדקו ונבחנו בצורה היעילה והטובה ביותר. במידה ויש הפרות כלשהן בהתאם לדוח, הלקוח יקבל הוראות תיקון וכן המלצות. כמו כן, הדוח ידווח למנכ"ל ויתנהל מעקב של הבודק לגבי התיקונים שנדרשים לבצע וכן לגבי האם ההמלצות יושמו.

 

כיצד תבחרו בודק שכר בצורה הטובה ביותר?

בדיוק כפי שבוחרים לעסק אנשי מקצוע שונים בצורה הטובה ביותר כגון: חשב שכר או חשבת שכר, רואה חשבון או אפילו יועץ עסקי, כך כאשר עולה הצורך בבודק שכר מוסמך יש צורך לבחור אותה בצורה הטובה ביותר. לכן, הנה כמה פרמטרים שיש לבחון טרם בוחרים בבודק השכר: ראשית כל, יש לבדוק האם הוא אכן מוסמך לבצע את תפקידו והאם יש לו תעודה ממשרד התמ"ת המעידה כי הוא מוסמך לבצע את העבודה המדוברת. מעבר לכך, חשוב ביותר לבדוק האם מדובר על בודק שכר שעוסק לא מעט שנים בתחום, האם יש לו ותק וניסיון בתחום המדובר, האם הוא מומלץ על ידי קהל לקוחות גדול, האם יש לו תודעת שירות טובה והוא אדיב וסבלני והאם הוא מבצע את תפקידו בצורה מדויקת ומעניק את תשומת הלב הראויה והמתאימה לכל הבדיקות שעליו לבצע.

 

לאחר שתבדקו את כל הפרמטרים הללו תוכלו לבחור בודק שכר ולדעת כי הוא יבצע את עבודתו ותפקידו בצורה הטובה ביותר.