כותרות אחרונות
Search

מדוכאים יותר בחורף? אתם לא לבד – כך תנצחו את זה.

מאיר רביבו – צילום: יח"צ

 

מדוכאים יותר בחורף? אתם לא לבד – וכך תנצחו את זה

S.A.D זה השם המדעי והאירוני לדיכאון עונתי שתוקף אנשים כשאפור ומעונן בחוץ. אם גם אתם עצובים יותר בעונה הקרה, כדאי שתדעו שישנם טיפולים שונים מעולם הרפואה המשלימה שעשויים לעזור לכם להרגיש טוב יותר ולהשיב את החמימות לחיים בלי לחכות עד שיגיע הקיץ
מאת: מאיר רביבו

 

צלילי הגשם, רעמים, ברקים, רוחות שמרעידות את הבית – מה בדיוק התופעות האלו גורמות לכם להרגיש? חלק מהאנשים ירגישו אושר מתפרץ עם בוא החורף, בעוד שלאחרים זה יכול לגרום לדיכאון של ממש, אם כי הוא יהיה זמני ובר חלוף.

 

לתופעה הזאת יש אפילו שם רשמי – "תסמונת רגשית עונתית" או, למרבה האירוניה, תסמונת S.A.D (Seasonal Affective Disorder). במחקר מ-2017 שפורסם בכתב העת Epidemiology אף נמצא כי לאחר הזזת השעון בחורף, יש עלייה של 11 אחוזים בממוצע בשכיחות תסמיני דיכאון בחברה.

 

אז איך נלחמים בדכדוך הקולקטיבי הזה? פשוט מסתכלים פנימה ומבינים ממה בדיוק הוא נובע. ברפואה המשלימה מסתכלים על כל מטופל בראייה הוליסטית ורחבה כי להבין מה בדיוק גורם לו להרגיש כמו שהוא מרגיש ולהשתמש בזה כדי לשפר את הרגשתו ואחר כך מתאימים לו אחת או יותר משיטות הטיפול הבאות:

 

טיפולים מהרפואה הסינית

ברפואה הסינית רואים קשר בין הכליות, שאמונות על ויסות הערנות והאנרגיה שלנו, לבין אור השמש, שכידוע פחות נוכח ומשמעותי בעונה הקרה. מומחים בתחום מסבירים שבחורף, כשהימים מתקצרים ואנחנו נחשפים פחות לשמש, גם הכליות מתקשות יותר לשמר את האיזון בגוף, דבר שעשוי לבוא לידי ביטוי בהתגברות תופעות כמו חרדה, אי-שקט, דכדוך ובעיות שינה.

 

כדי להתגבר על כך, מומלץ קודם כל להיחשף יותר לשמש גם כשקר. כך הגוף יגביר את הייצור של ויטמין D שתורם לבריאות בדרכים שונות וגם מסייע לאזן את השעון הביולוגי שלנו. גם תזונה איכותית מהווה מרכיב חשוב בשיפור המצב וכדאי לשלב בה גם מאכלים כמו סלרי, לפת ואספרגוס שתורמים גם לבריאות הכליות.

 

פעילות גופנית היא מרכיב נוסף וחשוב שיעזור לנצח את העצבות ולהביא לאיזון הצ'י (האנרגיה) בגופנו. לכל אלו כדאי לצרף גם טיפולי דיקור סיני שמשפרים את זרימת הדם והאנרגיה ובהחלט עשויים לחזק את בריאות הגוף והנפש בהיבטים רבים.

 

שיאצו

מטפלים בשיאצו משתמשים בתנועה על מנת לשפר את זרימת הדם והצ'י לאיברי הגוף השונים. כך ניתן להעצים את הערנות, הריכוז וההרגשה הכללית.

 

ברפואה הסינית מתייחסים למרידיאנים – ערוצי אנרגיה שפזורים בגוף, כאשר כל אחד מהם משפיע על היבטים שונים בבריאות. כדי להתגבר על דיכאון עונתי, ההתמקדות תהיה בין היתר במרידיאן הלב, שנועד לחזק את המצב הנפשי, להגביר את האנרגיות ולרומם את מצב הרוח. בנוסף תהיה התמקדות במרידיאן הטחול שנועד לשפר את היציבות ובמרידיאן הריאות שמאפשר, על פי תפיסה זו, לחזק את מערכת החיסון ואת דרכי הנשימה.

 

עיסוי רפואי הוליסטי

כולנו יודעים שעיסוי עשוי להיות דרך מעולה להשיג שלווה ועונג, אולם לא כאן מסתכמת ההשפעה שלו עלינו. עיסוי נמצא גם במחקרים מדעיים ככלי שמסייע לשפר את הבריאות הנפשית והפיזיולוגית במגוון רחב של היבטים.

 

זה קורה הודות ללחיצות על הגוף שמסייעות בין היתר לזרימת דם טובה יותר, להעצמת תהליכי ריפוי ואף להגברת הייצור של הורמונים שמשרים רוגע ושלווה, כמו דופמין וסרטונין. הפעולה הנעימה הזאת יכולה אף להפחית את הייצור של "הורמון הסטרס" קורטיזול ובכך לתרום בדרך נוספת להעצמת הרוגע והאיזון.

 

ובנוסף לעיסוי רפואי, ניתן להשתמש גם בכלים דומים נוספים לשיפור ההרגשה הכללית. גם טיפולי רפלקסולוגיה עשויים לסייע בשיפור המצב ובהתגברות על לחץ נפשי, חרדה ודכדוך.

 

מאיר רביבו – צילום: יח"צ

 

נטורופתיה

גם בנטורופתיה בוחנים לעומק היבטים שונים בחיינו כדי להבין כיצד הם באמת משפיעים על בריאות הגוף והנפש. בטיפול נטורופתי שואלים המון על הרגלים, תזונה, פעילות גופנית ועוד, מה שבהמשך משמש לגיבוש המלצות בהתאמה אישית שיגרמו לנו להרגיש טוב יותר.

 

כמו ברפואה הסינית, גם נטורופתים רואים חשיבות רבה בחשיפה לאור השמש ובשיפור התזונה כדי לחזק את הנפש. בהקשר הזה נדגיש כי העייפות והעצבות אמנם גורמות לרבים לרצות לאכול יותר פחמימות ואוכל לא בריא, אך ההרגל הזה לא בדיוק מועיל לשפר את המצב – אלא להיפך. לכן חשוב להיות מודעים לכך ולצמצם מראש את הפיתויים שנרצה לברוח אליהם כשהקושי יתעורר.

 

כדאי להשקיע ככל שניתן באכילה ובבישול של מזונות בריאים ולא מתועשים. ואם אתם לא יכולים להתפנות לבשל, תוכלו לקנות סלטים או חטיפים בריאים, כמו אגוזים ושקדים. מומלץ לוודא שתמיד יש לכם בבית פירות שטופים ומוכנים לאכילה שיחליפו את הנשנושים הלא בריאים ויספקו סוכר ואנרגיה זמינה לאורך כל שעות היום. עוד תוכלו לצרוך זרעי צ'יה או דגים שעשירים באומגה 3 ומשפיעים לטובה על היבטים רבים בבריאות, ובהם גם מצב הרוח.

 

בנטורופתיה שמים דגש רב גם על תוספי תזונה שעשויים להשלים את הטיפול הרפואי שאתם מקבלים. חשוב ליטול תוספים כאלו רק לאחר בחינה מעמיקה של מצבכם הרפואי וייעוץ על ידי איש מקצוע. כמו כן, גם המומחים בתחום הזה ממליצים כמובן על פעילות גופנית וכן מפגשים חברתיים שמשפיעים מאוד על המצב המנטלי.

 

הומאופתיה

בהומאופתיה רוקחים טיפול בהתאמה אישית לכל מטופל בהתאם למצב הספציפי שאיתו הוא מתמודד. הטיפול בדיכאון עונתי יכול להתבטא בדרכים רבות. לדוגמה, "זהב הומאופתי" הוא טיפול פופולרי שמוכר בספרות המקצועית בתחום כטיפול הוליסטי למצב רוח ירוד ולדיכאון. לכן הוא בהחלט עשוי לסייע למי שמתמודדים עם דכדוך בעונה הקרה, אם כי הרקיחה הספציפית תותאם כאמור לאחר תשאול מקיף ומעמיק.

 

מאיר רביבו הוא רכז תחום עיסוי רפואי הוליסטי בכללית רפואה משלימה