כותרות אחרונות
Search

מאבק פנימי וחיצוני – אודות אקנה בקרב בני נוער וכיצד להתמודד איתו.

טיפול באקנה בקרב בני נוער, מעבדות היקארי www.Hikari.co.il – צילום: אלכסנדרה גורן

 

מאבק פנימי וחיצוני – אודות אקנה בקרב בני נוער וכיצד להתמודד איתו.

אקנה בגיל ההתבגרות הוא תופעה שכיחה שמצריכה טיפול מוקדם, מקצועי ומקיף. כשמדובר בבני נוער בגיל שבו המראה החיצוני תופס מקום מרכזי בחיים החברתיים, כל פצעון נוסף עשוי להפוך למקור ללחץ נפשי, בושה, הימנעות מאינטראקציות חברתיות ואף לדיכאון. טיפול באקנה מחייב גישה הוליסטית רב-שלבית ולכל שלב טיפולי יש תפקיד קריטי בהשגת עור בריא יותר ובמניעת נזקים עתידיים, שכן אקנה שאינו מטופל כראוי עלול להוביל להופעת פיגמנטציה, צלקות עמוקות ושינוי מרקם בעור, שמאתגרים לתיקון מאוחר יותר.

 

 

אור פוקס, בעלים ומדריכה ראשית במותג הקוסמטיקה המקצועית הישראלי- בינלאומי מעבדות היקארי – צילום: יח"צ

 

מהם השלבים הנכונים לטפל בפצעים והאם תזונה נכונה קשורה אף היא לעניין? אור פוקס, מדריכה ראשית ובעלים במותג הקוסמטיקה המקצועית מעבדות היקארי וד"ר איה בן שלום, מנחה בכירה בחלי ממן, רשת תמיכה לאורח חיים בריא נותנות טיפים ישימים למתבגרים:

 

שלב ראשון: ניקוי והרגעת העור

ניקוי יסודי הוא שלב בסיסי וחשוב במטרה לשמור על נקבוביות נקיות ופתוחות. מומלץ להשתמש בתכשירים עדינים ולא מגרים, ללא סבון ואלכוהול. רצוי להקדיש זמן לניקוי כפול, מסבירה פוקס, במיוחד לפני השינה ועל אחת כמה וכמה עבור בנות שמתאפרות. בשלב הראשון נשתמש במסיר איפור ושומנים על בסיס שמן ניקוי עדין, ובשלב השני בג'ל או קצף ניקוי על בסיס מים. חשוב להימנע משפשוף חזק של העור שעלול לגרום לגירוי נוסף ולהחמרת הדלקת. לאחר הניקוי, יש לייבש את הפנים בטפיחות קלות עם מגבת נקייה.

 

שלב שני: מתמקדים בפצעים

בשלב השני נרצה להילחם בחיידקי הפי אקנה המהווים גורם מרכזי בהתפרצותו על ידי הפחתת נוכחותם על פני העור. נשאף להשתמש בתכשירים אנטי מיקרוביאליים המגנים על העור נגד חיידקים ופטריות. דוגמא לכך הנפוצה במגוון מוצרים קוסמטיים מקצועיים היא קומפלס דרמסופט DEKALACT . מדובר בקומפלקס טבעי יעיל המיועד למנוע ולטפל בזיהומים עוריים ואידאלי לעור שמן ומגורה. בנוסף, חומצה אזלאית למשל היא אחת מהחומצות היעילות ביותר לשם כך. היא פועלת בעדינות להפחתת דלקת, מסייעת בהפחתת הצטברות חיידקים על פני העור ומפחיתה פיגמנטציה.

 

REVERSAL CREAM ו-REVERSAL FORTE , קרם וסרום – www.Hikari.co.il, צילום: "היקארי מעבדות"

 

שלב שלישי: טיפול באדמומיות

בשלב זה חשוב לשלב רכיבים העוזרים להרגיע את העור כדי לשפר את מצבו הכללי. דוגמא לכך היא אלפא ביסאבולול המופק מצמח הקמומיל ומעץ הקנדה הברזילאי. חומר חשוב נוסף בשלב זה הוא רטינול, נגזרת של ויטמין A. הוא מסייע בחידוש תאי העור, מפחית חספוס ומעודד קילוף קל של שכבת העור העליונה, מה שמוביל להחלקת העור ולהפחתת האדמומיות והפצעונים. יתרונו הוא גם ביכולתו לשפר את מבנה הנקבוביות ולמנוע סתימתן מחדש.

 

שלב רביעי: מניעת פיגמנטציה וטיפול בסימנים

אחד האתגרים הגדולים בטיפול באקנה הוא מניעת הופעת פיגמנטציה וסימנים שלאחר דלקת. חומצה לקטית, למשל, משתייכת למשפחת חומצות האלפא-הידרוקסי (AHA), פועלת בעדינות להסרת תאי עור מתים, עידוד חידוש התאים והבהרת כתמים. נוסף לה, שימוש בחומצה היאלורונית תספק לעור לחות עמוקה, תשמור על גמישות העור ותפחית את הסיכון להיווצרות קמטוטים או צלקות.

 

שלב חמישי: טיפול בצלקות ושיקום העור

צלקות אקנה מהוות אתגר טיפולי הדורש זמן וסבלנות גם לאחר שהפצעים נרפאו, אך קיימים חומרים יעילים שיכולים לעזור. קולארן (KOLLAREN) הוא חומר פעיל שממריץ את ייצור חלבון הקולגן שמעניק לעור את המבנה והגמישות שלו. שיפור זה מסייע לשיקום הרקמות הפגועות ולהפחתת העומק והנראות של הצלקות.

 

תרחיף ייבוש לפצעי בגרות ואקנה המכיל חומצה סליצילית, מבית אלונה שכטר להשיג ב- www.alonashechter.com, צילום: אורי גרון

 

איפור ואקנה: האם אפשר לשלב?

בני נוער רבים משתמשים באיפור על מנת להרגיש טוב יותר עם מראה עורם, אך אלו עלולים גם להחמיר את המצב. חשוב לבחור בכאלו לא קומדוגניים, שאינם סותמים את הנקבוביות. כמו כן, להימנע ממוצרים המכילים חומרים מגרים או אלכוהול שעלולים לייבש את העור ולהחריף את מצב הדלקת. כדאי גם לבחור במוצרי כיסוי בעלי תועלות קומסטיות המכילים רכיבים מרגיעים כמו ניאצינמיד, המסייע בהפחתת אדמומיות ובשיפור מחסום העור.

 

תזונה נכונה

ד"ר איה בן שלום, מנחה בכירה בחלי ממן, רשת תמיכה לאורח חיים בריא מסבירה: "על אף שאין קשר מדעי מובהק בין אקנה להתנהגות אכילה, ברור שיש השפעה מסוימת. כדי לשפר את מצב האקנה, כדאי לעקוב אחרי הרגלי התזונה ולוודא: צריכה של לפחות 5 ירקות ופירות ביום במגוון צבעים, שתיית מים בכמות מספקת, ארוחות מסודרות ומגוונות הכוללות קטניות, דגים, אגוזים ודגנים מלאים, הפחתה בצריכת חטיפים וממתקים, שינה מספקת ופעילות גופנית".