כותרות אחרונות
Search

לקראת יום האגוז הבינלאומי – גיל סלוקי, השף של הטבע מסביר למה חשוב לאכול אגוזים.!

 

 

אגוז קל לפיצוח!

לקראת יום האגוז הבינלאומי – גיל סלוקי, השף של הטבע מסביר למה חשוב לאכול אגוזים.!

לקראת יום האגוז הבינלאומי (כן יש דבר כזה) גיל סלוקי, השף של הטבע ושגריר רציני של בריאות, מסביר לנו למה חשוב כל כך לאכול אגוזים, מה היתרונות הבריאותיים שלהם ואיך ניתן לשלב אותם בבישול – כל התשובות בכתבה.

 

אחח, אגוזים – טעימים, בריאים ומזינים. עסקה משתלמת לכל הדעות. הם מלאים בנוגדי חמצון, מינרלים חשובים וחומצות שומן חיוניות. יום האגוז הבינלאומי מעבר לפינה (22.10) וזוהי הזדמנות נפלאה לעשות קצת סדר בכל מה שקשור למשפחת המאכלים הכי מזינה וטעימה שיש. ובסוף נגלה לכם גם סוד קטן על קליית אגוזים.

 

במטבח, בתפריט הדיאטה היומי או לשיפור הזיכרון והיכולות הקוגניטיביות.

שאלה: איזה אגוז יתאים לכם?

תשובה: המלך של האגוזים! ניחשתם נכון, זהו אגוז מלך.

 

אפשר להגדיר אותו כ"סופר-אגוז". אגוזי מלך ידועים בעיקר בשל יכולתם להפחית את רמות הכולסטרול הרע בדם מסוג LDL. הם עשירים מאוד במגנזיום, זרחן ובמנגן אשר מעודדים איזון נכון של תהליכים בגוף.

 

חוקרים מצאו, כי חופן אגוזי מלך מכיל כמות כמעט כפולה של נוגדי חמצון בהשוואה לכל אגוז אחר. בנוסף, התגלה כי איכות נוגדי החמצון באגוזי המלך הייתה הגבוהה ביותר. אם עדיין לא השתכנעתם לפתוח את היום עם אגוז מלך או שניים, זה המקום לציין שהם גם מסייעים להתפתחות המוח, לשינה טובה ורגועה יותר ולריכוז גבוה יותר.

 

גיל סלוקי –  צילום: מאיה חליבה אלון..

 

איך ניתן לשלב את אגוז המלך בבישול?

אגוזי המלך מצוינים להכנת ממרחי אגוזים, עיטור לחמים ומאפים ואפילו להעשרת העיסה בהכנת המבורגר צמחי.

 

הישר מברזיל: קבלו את אגוז הקשיו!

באופן יחסי לשאר האגוזים, הקשיו מכיל יותר פחמימה ופחות שומן. מחקרים הראו שקשיו עשוי להפחית את הסיכוי לסרטן המעי הגס הודות לרכיבים שהוא מכיל כמו: פרואנתוציאנידינים, אשר ביכולתם לעצור חלוקת תאים סרטניים. הוא עשיר יחסית במגנזיום וכך מסייע גם בהורדת לחץ דם ובמניעת התקפי לב.

 

שימושים שונים לאגוז הקשיו בבישול:
תוספת פריכה מעולה למוקפץ, מצוין להעשרת סלטים ולהכנת ממרח קשיו ביתי.

 

פריחת השקד: האגוז הכי הכי:

גם השקדים הם חלק בלתי נפרד ממשפחת האגוזים וכמו האחרים, גם השקדים מכילים יתרונות תזונתיים נהדרים. הם עשירים בחלבון, שומן ואף נוגדי חמצון רבים.

 

היתרון באכילת שקדים נמצא דווקא ביכולת שלהם להפחית שומן גוף באופן ממוקד יותר כמו זה שנוצר כתוצאה מהסינדרום מטבולי (Metabolic Syndrome) שהוא שם נרדף להשמנה בטנית. שומן שקדים, יותר מאגוזים אחרים, מסייעים לשפר את שריפת השומן באזור הבטן ומפחיתים את רמות הסוכר בדם.

 

צילום: מאיה חליבה אלון..

 

מבשלים עם שקדים:

השקדים נהדרים כתוספת קריספית מעל שעועית ירוקה מוקפצת, להכנת ממרח שקדים ביתי, עיטור מאפים ואפילו כתוספת לשייק הבוקר שלכם.

 

מר פקאן – האגוז הכי שמנמן:

אגוז הפקאן מכיל מעט חלבון יחסית לשאר האגוזים והרבה יותר שומן. למרות זאת, הם עשירים בסיבים תזונתיים ובאבץ, החשוב לתקינות מערכת החיסון.

 

שימושים בבישול:

הפקאן מעולה להעשרת סלטים ולעיטור מאפים. הם פחות מומלצים לבישול ארוך כיוון שהם
נוטים להתפרק מהר יחסית.

 

אגוז ברזיל: בריא אבל פחות:

מכיל אשלגן, מגנזיום ברזל, נוגדי חמצון, אומגה 6 וחלבון. מלבד זה, מכיל אגוז הברזיל גם ניאצין, ויטמין 6 ויטמין E, וסידן. הוא עשיר בברזל, באשלגן, באבץ, בנחושת וסלניום, המעודדים איזון הורמונלי, איזון תאי הגוף ותורמים לבניית תאים חדשים ובריאים בגוף.

 

בריאים אך במידה:

למרות שהאגוזים בריאים ומזינים, צריכה מוגזמת שלהם עלולה לעשות אפקט הפוך. אם המטרה שלכם היא לרדת במשקל או לשמור עליו, ההמלצה הכללית היא עד 2 מנות שומן ביום. במילים פשוטות זה אומר: 6 שקדים ו-6 אגוזי קשיו או פקאן. הפרזה בצריכת אגוזים, על אף התרומה הרבה שלהם לתזונה שלכם, עלולה לגרום לעלייה חדה במשקל – שימו לב!

 

ונסיים עם שבירת מיתוס קטנה: ישנה סברה בחוגים מסוימים שקליית אגוזים, להפך מצריכתם בצורתם הטבעית, מבטלת את כל הסגולות הבריאות שלהם ויתרונותיהם התזונתיים. אך לא כך הדבר.

 

קליית אגוזים ושקדים אמנם גורמת לאיבוד איכות נוגדי החמצון, אך אינה גורמת לאיבוד ערכם התזונתי או לתרומתם לעיכול, לאיזון הסוכר, להפחתה בכולסטרול, ליתרונות בהפחתת תאים סרטנים ולייעול חילוף החומרים. אין בעיה לקלות את האגוזים, אך רצוי לעשות זאת ללא מלח, שכידוע אינו מומלץ לבריאות הכללית.

 

צילום: מאיה חליבה אלון.

.

השף של הטבע – גיל סלוקי,  משק 27 מושב גבעתי.
פייסבוק: השף של הטבע
אינסטגרם: gilsluki
טלפון: 050-6338528