כותרות אחרונות
Search

כל מה שחשוב לדעת על תביעת תאונת עבודה בביטוח לאומי.

צילום: freepik

 

כל מה שחשוב לדעת על תביעת תאונת עבודה בביטוח לאומי.

גם במקום עבודה שבו מקפידים על נהלי בטיחות יכולות לקרות תאונות עבודה. למעשה, תאונות עבודה כוללות בתוכן גם תאונות שקורות בדרך לעבודה וממנה ובעת מילוי התפקיד. אולם, כדי להוכיח שאכן אירעה תאונת עבודה, יש להוכיח את הקשר הסיבתי שבין התאונה לעבודה. זה כולל סיכונים בדרך כמו אבן שפה בולטת במדרכה או בור בכביש לדוגמה, אשר גרמו לתאונה. במידה וקיים קשר כזה, ניתן להגיש תביעת תאונת עבודה לקבלת פיצויים.

 

תביעת תאונת עבודה – דמי פגיעה מהביטוח הלאומי:

הכרה בתאונת עבודה מזכה את הנפגע בפיצויים מהביטוח הלאומי. פיצויים אלו ניתנים בגין אובדן כושר עבודה והפסדי הכנסה, ומשולמים לנפגע בתקופה שאינו עובד ונזקק לטיפולים רפואיים לתקופה של עד 3 חודשים.

 

כדי לממש את הזכות לקצבה, יש להגיש תביעת תאונת עבודה לא יאוחר מ- 12 חודשים ממועד התאונה.

 

מה קורה בתום 3 חודשים ממועד הפגיעה?

כאשר הנפגע לא מסוגל לשוב לעבוד גם לאחר 3 חודשים, באפשרותו להגיש תביעת נכות כללית בגין הפגיעות והמגבלות שהוא סובל מהן כתוצאה מתאונת העבודה. שיעורי הנכות שייקבעו לו יגדירו את גובה הפיצויים שמגיעים לו.

 

להבדיל מתביעת נכות רגילה, כאשר מדובר בנכות מתאונת עבודה, הנפגע זכאי לקבל קצבה חודשית אם נקבעה לו דרגת נכות של 20% ומעלה (ולא 50% כמו בתביעת נכות רגילה). כאשר נקבעת דרגת נכות קבועה, הקצבה היא לכל החיים. כאשר נקבעת נכות זמנית, היא מוגבלת בזמן, ועל הנפגע להגיש תביעה נוספת בתום אותה תקופה. מי שנקבעו לו 10-19% נכות, יהיה זכאי למענק חד פעמי בלבד.

 

החמרת מצב בגין תאונת עבודה:

אם וכאשר חלה החמרה במצבו של הנפגע בשל הפגיעה שנגרמה לו במסגרת תאונת עבודה, הוא רשאי להגיש תביעה בגין החמרת מצב. אז ידונו במצבו מחדש. תביעה בגין החמרת מצב ניתן להגיש מידי 6 חודשים ללא הגבלה.

 

במה נבדלת תאונת עבודה מכל תאונה אחרת?

כדי לענות על השאלה הזו נבחן את הקריטריונים שמגדירים מהי תאונת עבודה.

  1. תאונה שאירעה בדרך לעבודה או ממנה – אדם שנפגע כאשר היה בדרכו לעבודה (ברכב, ברגל, בתחבורה ציבורית, באופניים… או כאשר היה בדרכו ממנה.
  2. תאונה שאירעה במהלך השהייה במקום העבודה בשעות העבודה או במסגרת שעות נוספות.
  3. תאונה שאירעה בעת מילוי תפקיד, כמו פגישה או השתתפות בכנס, גם אם לא במקום העבודה עצמו.
  4. גם פגיעה נפשית שאירעה במקום העבודה או בעת מילוי תפקיד יכולה להיחשב כתאונת עבודה, לרבות פגיעה בגין הטרדה מינית.
  5. פגיעות נוספות שעשויות להיות מוכרות כתאונות עבודה כוללות מיקרוטראומה, פגיעות בגין תנועות ופעולות חוזרות ונשנות, חשיפה לרעש או לחומרים מסוכנים ומחלות מקצוע שונות. המאפיין הכללי של כולן הוא, שהן לא מתרחשות לפתע ונוטות להתפתח לאורך זמן.

 

צילום: freepik

 

מה הנפגע זכאי לקבל לפי אחוזי הנכות שנקבעו לו?

  • עד 9% נכות – הנפגע לא זכאי לקבל פיצוי מהביטוח הלאומי.
  • 10-19% נכות – הנפגע זכאי לקבל מענק חד פעמי.
  • 20% ומעלה – הנפגע זכאי לקבל קצבה קבועה לכל אורך חייו.

 

מי קובע את מידת הפגיעה ואחוזי הנכות שמגיעים לנפגע?

בעת הגשת תביעת תאונת עבודה, יש להגיש מסמכים רפואיים שמציגים את הפגיעות והמגבלות של הנפגע. בהתאם להמלצות מומחים, אבחנות רפואיות וממצאים, וועדה רפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי קובעת את דרגת הפגיעה ואחוזי הנכות.

 

במקרים של פגיעה מורכבת, עשויות להידרש מספר וועדות. שקלול החלטותיהן יציג את סיכות התביעה ואחוזי הנכות שנקבעו לנפגע.

 

במידה והנפגע רוצה לערער על החלטת הוועדה, עליו לעשות זאת תוך 30 יום ממועד הקביעה שניתנה לו.

 

ממי ניתן לקבל סיוע?

בכל הקשור לתאונות עבודה ותביעה מול ביטוח לאומי, כדאי להיעזר במומחים, עורכי דין שמתמחים בתחום זה ובתביעות מול הביטוח הלאומי להמשך קריאה לחצו כאן, וזאת בכדי להבטיח תהליך מהיר ויעיל ככל שניתן ומימוש זכויות מלא של הנפגע.