כותרות אחרונות
Search

חדש מבית חברת "איטון", ענקית האנרגיה הבינלאומית – מפסק חשמלי חכם ימנע שריפות בבתי מגורים ובתעשייה.

אופיר גורן מנכ"ל חברת "איטון" – צילום: ניב קנטור

 

חדש – מפסק חשמלי חכם ימנע שריפות בבתי מגורים ובתעשייה.

ברוב מקרי השריפות בדירות מאולתרות, במרתפים, בחניונים ואף בתעשייה, מדובר בתוצאה של כשל חשמלי שנוצר בעקבות לחץ על מערכת החשמל. חברת "איטון", ענקית האנרגיה הבינלאומית, פיתחה מפסק חכם חדש שיכול למנוע דלקות על ידי זיהוי מוקדם של עומס וניתוק מהיר של המערכת עוד לפני שנוצר העומס על לוח החשמל.

 

לאחרונה חוזרת תופעת השריפות בבנייני מגורים ישנים ובאזורי תעשייה. לרוב, לאחר בדיקה של חוקר שריפות, מגלים כי השריפה החלה בלוח החשמל בבית או באחד השקעים בעקבות חיבור לא נכון של כבל חשמל, עומס על מערכת החשמל, שימוש לא נכון במוצרי חשמל וכדומה.

 

אחד הפתרונות החדישים ביותר המוצעים כיום בשוק הוא מערכת "+AFDD"  מתוצרת "EATON". מערכת זו כוללת מפסק אלקטרוני חכם המסוגל לזהות בשלב מוקדם תקלות כגון אלו שהוזכרו, בנוסף המערכת משלבת בתוכה את הגנות הקצר והגנות הפחת ה"סטנדרטיות". כל זאת בנוסף לברור מאילו והוא ווידוא כי מערכת החשמל על כל מרכיביה תקנית ובדוקה.

 

בשונה ממפסק רגיל, מפסק ה "+AFDD" מזהה עומסים חריגים, כבלים רופפים או קשתות חשמליות שנוצרות בתוך הכבלים. המפסק מגיע עם נורת חיווי ומתריע על מצב של כשל ואף מספק התרעה במקרה שיש צורך בקריאה לטכנאי חשמל. בזכות מערכת הזיהוי במפסק, במקרה שהבעיה עדיין לא טופלה והמפסק קפץ, לאחר ההרמה הוא יתריע באמצעות נורת החיווי על תקלה בקו שדורשת טיפול. כך מזהיר את המשתמש מעומס על המערכת ומפנה את תשומת לבו לכשל חשמלי העלול להפוך לדליקה.

 

אופיר גורן מנכ"ל חברת "איטון" – צילום: ניב קנטור

 

אופיר גורן, מנכ"ל חברת איטון ישראל, מסביר: "סכנת דליקה בעקבות כשל חשמלי קיימת בכל דירה בה מערכות החשמל אינם תיקניות והשימוש במערכות אינו תואם את יעודם המקורי. אך במקרה של דירות הממוקמות בחניונים, מרתפים או במקומות דומים הבעיה אף חמורה יותר. לוח החשמל בחניונים או במרתפים תוכנן לעמוד בעומס נמוך יחסית, בעיקר עבור מערכות תאורה. כאשר חניון מוסב לצורכי מגורים, הדיירים משתמשים במוצרי חשמל רבים כמו מקררים, תנורי חימום בחורף, מזגנים ועוד מוצרים הגורמים לעומס רב על המערכת. בנוסף לכך, נעשה שימוש במוליכים או בהגנות שאינם מותאמים לעומס הנדרש ולתקינה. כל זה מוביל בסופו של דבר לכשל חשמלי ומעלה את הסיכוי לשריפה בלוח החשמל, במוליכים, או בחיבורי החשמל בתוך הבית".

 

כיום בכל לוח חשמל תקני ישנן מערכות הגנה – לדוגמה, כולנו מכירים את ה'פקק שקופץ' במקרה של כשל חשמלי. הפקק הוא בעצם מפסק שבמקרה של קצר או עומס יתר באותו הקו הוא מקפיץ את עצמו וכך מנטרל את התקלה החשמלית. אך אופיר טוען כי המערכת הזו אינה תמיד מספיקה כדי למנוע דליקות.

 

"מערכות ההגנה הסטנדרטיות אמנם יודעות להתמודד עם כשלים, אך ישנם מצבי תקלה שאינם מזוהים כלל ע"י אותן הגנות, או שהכשל יזוהה בשלב מאוחר מדי, כאשר המוליך או החיבור כבר החלו לבעור" מסביר גורן. "חשוב להבין כי במידה ומערכת החשמל אינה תואמת את ההגנה – ההגנה לא תפעל כלל. לעיתים כשל חשמלי בא לידי ביטוי בהיווצרות קשתות חשמליות זעירות – או ניצוצות (הבזקים חשמליים שניתן לראותם לעיתים בכבלים פגומים או בשקעים עם חיבורים רופפים). תופעה זו אינה מזוהה בשלב ראשון כתקלה, לא ע"י המפסק (ה"פקק" המוכר) ולא ע"י ממסר הפחת, והשלב שבו יתבצע הניתוק יהיה מאוחר מדי".

 

"עוד תופעות נפוצות דומות שעלולות להתפתח לכשל חשמלי ולשריפה הם לדוגמא – הפעלת לחץ על הכבל (שסגרו עליו דלת או הניחו עליו חפץ כבד), משיכת הכבל מחוץ לשקע על ידי הכבל עצמו ולא מהתקע, חיבור רופף בכבל או בשקע, עומס יתר על כבל מאריך ועוד. לוח החשמל וההגנות הסטנדרטיות לא תוכננו לטפל בכשלים כגון אלו".

 

כיום בעולם מדינות רבות מעודדות שימוש במוצרים כמו מפסק ה-"+AFDD". חלקן באמצעות חברות הביטוח המוזילות את הפרמיה במידה והמבוטחים משתמשים בהגנות  חכמות, מדינות אחרות מחייבות להשתמש בהתקנים אלה במטבחים, בחדרי מעונות, או במקומות בהם קיימת סבירות גבוהה יותר לשריפות. בארץ המודעות לפתרונות הקיימים נמוכה יותר ולכן אנשים פרטיים, בעלי הדירות והדיירים, חייבים לדאוג לבטיחותם באופן עצמאי ולשפר את מערכות החשמל שלהם, בכל אותם המקומות המועדים לשריפות.