כותרות אחרונות
Search

הפורום העולמי לטבק וניקוטין GTNF התכנס השנה בלונדון בסימן התחדשות וחדשנות בפיתוח מוצרים ללא עשן

בתמונה: פיטר ניקסון מנכ"ל iqos אנגליה אירלנד – צילום: אבי בר

כנס GTNF הפורום העולמי לטבק וניקוטין לונדון 2018

הפורום העולמי לטבק וניקוטין GTNF התכנס השנה בלונדון  בסימן התחדשות וחדשנות בפיתוח מוצרים ללא עשן המציעים אלטרנטיבה טובה יותר למעשנים בגירים. הכנס עסק גם ברגולציה והתערבות ממשלתית כמו גם במעבר של מעשנים רבים למוצרים ללא בעירה וללא עשן. 

מפסיקים לעשן סיגריה רגילה  ועוברים למוצרים ללא עשן  !

מאת: אבי בר

כיום קיימות טכנולוגיות שונות המציעות אלטרנטיבות לסיגריות: 

 ∨ מוצר הפועל על טכנולוגיה של חימום טבק ללא בעירה כדוגמת  "IQOS".

 ∨ סיגריה אלקטרונית המבוססת על חימום נוזל המכיל או לא מכיל ניקוטין.

 

פטריק בשאם-אחד ממנחי הכנס,  מנהל המכון לדמוקרטיה במכללת Brexit, והוביל את מכון הטבק פרייזר למחקר ורגולציה. צילום: דייב פרקר[

 

עד לפני 35 שנה הייתי מעשן כבד והפסקתי לעשן בכוחות עצמי. האמת שגם כיום, עם התפתחות השוק החדש למוצרים המהווים אלטרנטיבות מופחתות סיכון אין לי כל כוונה לחזור לעשן. יחד עם זאת, כמעשן פאסיבי ברור לי לחלוטין כי אלטרנטיבות מזיקות פחות לסיגריות רגילות הן צורך הכרחי ויפה שעה אחת קודם. פתרונות אלו הם הצלה של ממש למעשנים המסרבים, לא רוצים, או לא יכולים להפסיק לעשן וודאי ישפרו את מצבם של המעשנים הפסיביים הסובלים קשות ממי שמעשן בסביבתם. היום ברור לכל, כי הסיגריות הרגילות הן רעה חולה. מוצרים ללא עשן, עם טבק וללא, על כל מגרעותיהם, הינם בעלי פוטנציאל להפחית את  הנזק. עד שלא יימצא פתרון אחר, זהו פתרון שכדאי לאמץ.

 

צילום: דייב פרקר

 

בכנס  GTNF דנו במצב הנוכחי ואיך ניתן לשפרו. מומחים בינלאומיים בתחום הטבק והפחתת נזקי העישון הציגו פתרונות הולמים לבעיית העישון האוניברסלית הגובה קרבנות רבים. 

 

במסגרת הכנס התקיים דיון פורה לגבי מוצרים ללא עשן עם פוטנציאל להפחתת סיכון לעומת סיגריות רגילות ועל המעבר של רבים מהמעשנים למוצרים ללא עשן ובעירה. באי הכנס מתחומי המדע, הרגולציה, התעשייה והכלכלה, הציגו את נקודת מבטם ושיקפו את  עתידה של תעשיית הטבק העולמית המתמקדת במציאת פתרונות להפחתת נזקים באמצעות חדשנות טכנולוגית. התפיסות השונות שהוצגו בכנס בכל הנוגע לטבק, ניקוטין ובריאות הציבור נועדו להוביל חשיבה מאוזנת שתוביל את מקבלי ההחלטות לקבל החלטות מושכלות ונכונות עבור ציבור המעשנים הבגירים.

 

 

פרופסור ריקרדו פולוסה – צילום: דייב פרקר

 

במהלך הכנס נפגשתי עם פרופ' ריקרדו פולוסה, מומחה לרפואה פנימית וראש המכון לרפואה פנימית וחירום באוני' קטאניה בסיציליה, איטליה, שם הקים את המרכז לחקר הטבק. בנוסף להיותו היועץ המדעי של הליגה האיטלקית נגד עישון, ריקרדו נבחר לשמש כיועץ מדעי מיוחד של הרשת הבינלאומית לארגוני צרכנים, ומכהן גם כמתאם קבוצת עבודה האמונה על פיתוח שיטות בדיקה מתקדמות  לבחינת פליטות סיגריות אלקטרוניות של הוועדה האירופית לתקינה.

 

בפתח דבריו אמר פרופ' ריקרדו פולסה כי: "אנחנו עוברים תקופה של שינוי ועמה הזדמנות גדולה:  מעקב אחר נתיבי המדע והאפשרות לבקר ולתקשר אותם בצורה נכונה. למרבה הצער, ריבוי מחקרים שלא מבוססים על סטנדרטים משותפים היא בעיה רצינית. אנו זקוקים בדחיפות לסטנדרטים בינלאומיים בכדי לקיים התנהלות תקינה בתחום המחקר וליישם טכנולוגיות חדשות להפחתת הסיכון עבור ציבור המעשנים אשר ימשיכו לעשן. אני מקווה שמומחים בינלאומיים ימצאו את הדרך לעבוד יחד כדי ליצור  את אותם קווים מנחים היכולים להבטיח את הסטנדרטים הגבוהים ביותר לפתרונות במלחמה בעישון ובנזקי העישון".

 

האם סיגריות אלקטרוניות הן חלופה בטוחה לסיגריות רגילות ?  

פרופ' ריקרדו פולסה: "אפילו המתנגדים מודים כי סיגריות אלקטרוניות ומוצרי טבק ללא עשן, מזיקים פחות מעישון,  אם כי הם לא נטולי סיכון. נתוני פליטות וחשיפה מראים באופן ברור שהפרופיל הטוקסיקולוגי שלהם אינו מדאיג בהשוואה לעישון סיגריות רגילות. ממצאים קליניים שנערכו על משתמשים במוצרים ללא עשן לא הראו שום סימן קיצוני לנזק לריאה. כמו כן, העבודה שלנו עם חולים הסובלים מבעיות נשימה מראה כי סיגריות אלקטרוניות יכולות לסייע בהפחתת צריכת סיגריות רגילות והן יכולות לשפר את יכולת  הנשימה של חולי אסתמה והפרעה במחלות ריאה ונשימה. עדות חיובית זו עולה בקנה אחד עם מחקרים רבים אחרים בנושא. ישנם מספר ארגוני בריאות המכירים בפוטנציאל הגלום בסיגריות אלקטרוניות להפחתת השפעות בריאותיות שליליות של עשן הסיגריות."

 

אם סיגריה אלקטרונית או מערכת חימום טבק ללא עשן מסוכנות פחות, למה אנשים לא עוברים להשתמש בהם ?

פרופ' ריקרדו פולסה: "בדרך כלל זוהי בחירה של המשתמשים, אם אני אוהב להדליק סיגריה, בזה אבחר. אם אני מעדיף לעבור לתחליף, אבחר בו. לכלי התקשורת יש אחריות רבה בעניין הזה כי יש הרבה ספינים שמשפיעים על דעתם של אנשים ומעוררים חשש בקרב הציבור. הרבה אנשים חושבים שסיגריה אלקטרונית ומוצרי טבק לחימום ללא עשן למיניהם הם כמו סיגריות רגילות. המדיה הפופוליסטית משפיעה על האנשים".

 

מה היתרון שאתה רואה בשימוש ב-  IQOS 

אנשים מעשנים כדי להירגע. היתרון הברור הוא שהטבק והניקוטין ב-  IQOS זהים לזו שבסיגריה הרגילה, אבל עם פחות סיכון. העובדה שהטבק מחומם אך לא נשרף, כמו בסיגריה רגילה, מפחיתה את הסיכון משמעותית.  אנשים שיתרגלו למוצרים מסוג זה ירגישו טוב יותר בהמשך חייהם.

 

האם חברות הטבק עושות די להפסיק את השימוש בסיגריה רגילה ולחפש פתרונות אחרים ?

התחושה היא שחברות הטבק מפתחות כיום באמצעות טכנולוגיה מתקדמת אלטרנטיבות מופחתות סיכון לעומת המשך עישון סיגריות רגילות. אני מאמין שבמוקדם או מאוחר, יהיה פתרון טכנולוגי טוב לסיגריות הרגילות.

 

מי פתוח יותר לשינוי ולמעבר מסיגריה רגילה לסיגריה אלקטרונית ?

לדעתי, אנשים מבוגרים לא פתוחים כל כך לשינוי בעוד שנשים יותר פתוחות לשינוי והשאלה הגדולה היא איך יוצרים דרך חדשה, למען בריאות הציבור. הנקודה היא שהממשלות צריכות למצוא אלטרנטיבה למען בריאות הציבור. הבעיה המרכזית היא שהממשלות מטילות מכסים ומסים גבוהים שמעלים את מחיר המוצר. על הממשלות להיות פתוחות יותר לאימוץ הטכנולוגיה החדשה.

 

מומחה נוסף שהשתתף בכנס ועמו שוחחתי ארוכות היה פרופ' דוד לוי , מומחה  לאונקולוגיה באוני' ג'ורג'טאון, שפרסם יותר מ -250 מאמרים מקצועיים.  לאחרונה, עבודתו מתמקדת, בין היתר, באלכוהול, מדיניות הטבק והשמנת יתר. עבודה זו מתנהלת באמצעות מודל ההשפעות של המדיניות הציבורית על שימוש בסמים ושיעורי מוות הקשורים לטבק, השמנה ומדיניות בקרת אלכוהול.

 

פרופסור דוד לוי – צילום: דייב פרקר

 

פרופסור דוד לוי: "באופן עקרוני צריך ורצוי להחליף את הסיגריה הרגילה במוצרים ללא עשן. למהלך כזה יש פוטנציאל להצלחה. לשאלה למה לא עוברים יותר אנשים למוצרים ללא עשן יש תשובה די פשוטה, אנשים אוהבים לעשן ואוהבים את העיסוק הקשור בזה. הפתרון או התחליף צריך להיות משהו שדומה לסיגריה ולעיסוק בה. במדינות בהן יש התערבות ממשלתית לטובת מהלכים כאלה, זה עובד. חייבים לגרום לממשלות להגדיל את ההשפעה שלהם על  יישום פתרונות חלופיים לסיגריות. זה צריך לקבל ביטוי ברגולציה ובמיסוי"

 

עוד נאום מעניין ששמעתי מפיו של אחד הדוברים המרכזיים במהלך הכנס, הוא נאומו של פיטר ניקסון, מנכ"ל "פיליפ מוריס בריטניה ואירלנד: "שאיפתה של חברת פיליפ מוריס להפסיק למכור סיגריות רגילות ולעבור למוצרי טבק ללא עשן כדוגמת ה –  IQOS". במהלך שהותי בכנס  הוזמנתי על ידי ניקסון לבקר בחנות הדגל של IQOS בלונדון ולעמוד מקרוב על מערכת ה– IQOS  המצאה ייחודית של חברת "פיליפ מוריס". במסגרת הביקור קיבלתי סקירה מקיפה על הייחודיות הטכנולוגית והדמיון שבין חווית עישון סיגריה רגילה לבין השימוש במכשיר. דמיון זה יכול להיות הדבר שיאפשר למעשן שאינו יכול או אינו מעוניין להפסיק לעשן, להמשיך ולצרוך טבק רגיל, בדרך של חימום ועם הפחתה משמעותית של הכימיקלים המזיקים הנפלטים כשהטבק נשרף בעישון סיגריה רגילה.  

 

פיטר ניקסון מנכ"ל iqos אנגליה אירלנד – צילום: אבי בר

 

על מערכת  IQOS

החזון של חברת "פיליפ מוריס" הוא עתיד נטול עשן, והחברה מבקשת לספק למעשנים בגירים חלופות טובות יותר כדוגמת .IQOS בחברה מדגישים כי ה –  IQOS מיועד אך ורק למעשנים בגירים ואינו מיועד למי שאינו מעשן או למי שמבקש להפסיק. פיטר מספר כי מחקרים מדעיים מראים כי ישנה הפחתה של כ-90% ברמות הכימיקלים המזיקים ובעלי הפוטנציאל להזיק באדי הטבק לעומת עשן הסיגריות.


 מדובר במכשיר הכולל מחזיק עם גוף חימום אלקטרוני, אליו מוכנסת יחידה לחימום טבק (ה-HEETS) הדומה לסיגריה רגילה,  שבקצה שלה פילטר ובלחיצת כפתור המחזיק מחמם את הטבק למשך 6 דקות או 14 שאיפות, המוקדם מבניהם. מחקרים מדעיים מראים שמעבר מלא מסיגריות ל-IQOS- מפחית משמעותית, את רמות הרכיבים המזיקים ובעלי פוטנציאל לנזק המופקים באדים בהשוואה לעשן סיגריות. אדי הטבק גם פחות רעילים משמעותית בהתבסס על מחקרי רעילות מתוקננים. יחד עם זאת IQOS אינו נטול סיכונים והדרך הטובה ביותר להפחית סיכונים בריאותיים הקשורים לטבק הינה להפסיק את השימוש בטבק לחלוטין.

 

 

צילום: "פיליפ מוריס"

שימוש במוצר ורגולציה

יותר מ – 5.8 מיליון מעשנים בעולם עברו לIQOS – . בניגוד למדינות רבות, מתעקש משרד הבריאות בישראל להגדירו תחת קטגורית "מוצרי עישון" כמו סיגריות רגילות. בשונה מרוב מדינות העולם בהן המיסוי של המוצר נמוך מסיגריות, בישראל המיסוי זהה.   

 

ייתכן שזה המקום להאיר את עיניו של הרגולטורים בישראל ולנסות לשנות את המצב הקיים כיום, להפוך על פיה את ההחלטה של משרד הבריאות  ולהכיר ב IQOS כתחליף מופחת סיכון לסיגריה הרגילה. תפיסה זו יכולה להוות תמריץ משמעותי עבור מעשנים לצאת ממעגל העישון האקטיבי המסוכן ולעבור למוצרים מופחתי סיכון, שהם הרע במיעוטו. חשוב לציין פעם נוספת את ההשפעה החיובית הרבה על מי שנמצא בחברת של המעשנים הסובלים מהעשן בלית ברירה. מעשנים רבים שהתנסו באייקוס מדווחים על מוצר ששינה את חייהם. יחידות הטבק לחימום מכילות את אותה כמות ניקוטין אולם האדים הנפלטים מהמכשיר מכילות רמות נמוכות בכ-90% של רעלנים בהשוואה לעשן הסיגריות. 

 

משתמש חדש של IQOS עובר הכשרה, לימוד והתנסות חנות הדגל של  IQOS לונדון. – צילום: אבי בר

חנות IQOS ישראל – צילום: "פיליפ מוריס"

 

גילוי נאות: הכותב היה אורח של חברת "פיליפ מוריס בע"מ" בכנס בלונדון