כותרות אחרונות
Search

בית המשפט השלום בתל אביב ביטל את עיכוב החשבון של חברת "אפרודיטה".

צילום: תמונה חופשית של Arek Socha מ- Pixabay undefined

 

בית המשפט השלום בתל אביב ביטל את עיכוב חשבון הבנק של חברת "אפרודיטה".

בית המשפט השלום בתל אביב ברשות השופט נמרוד אשכול החליט בבקשה לסעד שהגישה חברת "אפרודיטה" נגד בנק הפועלים בדרישה לבטל עיכוב בנקאי שהטיל הבנק על כ-4.5 מיליון ₪.

 

השופט קבע כי יש לבטל את העיכוב בחשבון התובעת בתביעות שנשמעו בפניו. ואף נימק שהבנק מחזיק בשעבוד בניגוד לסעיף 9א  לחוק הבנקאות,  וטען כי הבנק פעל שלא בתום לב בניגוד לחובת האמון ,וניצל את מעמדו וכוחו לעשיית סעד עצמי והוראה לשחרר את הכספים של התובעת.

 

בית המשפט השלום בתל אביב בראשותו של השופט נמרוד אשכול החליט בתביעה של חברת "אפרודיטה" וחברת "ש.א.ג. ניהול קניונים" נגד בנק הפועלים לבטל בתביעות שנשמעו אצלו את העיכוב הבנקאי שהטיל הבנק בסך של  כ-4.5 מיליון ₪ בחשבון התובעת ,הבנק עשה זאת ,ללא כל עילה ושלא כדין ,הבנק פעל שלא בתום לב בניגוד לחובת האמון וניצל את מעמדו וכוחו לעשיית סעד עצמי ולשלם לתובעת הוצאות של 5,000 ₪. החלטה שתיכנס לתוקף תוך 7 ימים.

 

כמו כן, ציין השופט בהחלטה כי הוא מבקש להדגיש את חובת תום הלב והאמון ,המוגברת החלה על הבנק מתוקף מעמדו. מטבע הדברים על הבנק כצד להסכם מוטלת החובה לפעול בתום לב, בהתאם לס' 39 לחוק החוזים, התשל"ג-1973 .בד בבד, הפסיקה השיתה על הבנק חובת תום לב מוגברת: "לגישתי, כיום, לאור ההתפתחות הכלכלית והתעשייתית והמקום החשוב שהבנקים תופסים בפעילות זו, יהיה זה מוטעה לגרוס כי מערכת היחסים שבין בנק ללקוחו ואף בין בנק לאדם המבקש ללוות כספים היא מערכת יחסים שמאופיינת כמערכת יחסים רגילה של מלווה-לווה… ולומר… כי מערכת היחסים בין הלקוח לבנק מושתתת במידה רבה על יחסי אמון, ורק החריג הוא קיומם של יחסי לווה-מלווה במשמעותם הארכאית" ). מכוח חובה זו יש שהגדילו.

 

 לקבוע כי נוכח חובה זו על הבנק להתייחס לאינטרס הלקוח כאינטרס המכריע, ולהעדיפו, גם על פני האינטרס שלו- עצמו.

 

ציטוט של כבוד השופט נמרוד אשכול מפסק הדין:

"במקרה דנן, דומני שהבנק פעל שלא בתום לב וניצל את מעמדו וכוחו לעשיית סעד עצמי, במקום לבקש סעד זמני כנדרש ממנו ככל ישות משפטית על פי דין.

סוף דבר
29 .לא מצאתי עילה מכוח הדין ו/או עילה חוזית מכוחה פעל המשיב לעכב את כספה של המבקשת.
אשר על כן מורה כמבוקש בסעיף א' לבקשה זו.
30 .המשיב ישלם למבקשת הוצאות ע"ס של 5000 ₪ (כולל מע"מ) בצמוד למדד ונושא ריבית כחוק.
כמו כן, החלטתי תיכנס לתוקף תוך שבעה ימים מיום זה.
ניתנה היום, כ"ט אדר א' תשפ"ב, 02 מרץ 2022 ,בהעדר הצדדים."

 

בנק הפועלים הגיש בקשת ערעור על החלטת בית משפט השלום לבית המשפט המחוזי.