כותרות אחרונות
Search

ביוזמת שרת הפנים הגב' איילת שקד מונה צוות בינמשרדי לבחינת העסקת עובדי בניין פלסטינאים.

צילום: יח"צ

 

מונה צוות בינמשרדי ביוזמת שרת הפנים הגב' איילת שקד לבחינת העסקת עובדי בניין הפלסטינאים באמצעות 49 התאגידים המורשים להעסקת כ"א זר בענף הבניה.

ההחלטה של המדינה לבחון את העסקת העובדים הפלסטינאים בענף הבנייה ע"י התאגידים המורשים להעסקת כ"א זר נובעת מהעובדה שתאגידי כ"א מורשים כגורם מקצועי המבוקר והיעיל ביותר להעסקת עובדים זרים בענף הבניה.

 

אלדד ניצן , יו"ר תאגידי כ"א זר בענף הבניה בלשכת המסחר מציין: "העסקתם של כ-50,000 עובדים פלסטינאים המועסקים כיום בישראל בעבודות הבניה בניהול תאגידי כ"א המעסיקים כיום כ-20,000 עובדים זרים תביא להגדלת הפיקוח הבקרה והשליטה על העובדים הזרים בענף לצמצום הבירוקרטיה , הגדלת היעילות וצמצום בתופעות פסולות שונות הקיימות בהעסקתם של העובדים הפלסטינאים כיום".

 

מוסיף ניצן: "ריכוז העסקתם של כל העובדים הזרים מחו'ל והפלסטינאים תחת התאגידים המורשים יביא בשנה הקרובה לגידול בהתחלות הבניה של למעלה מ-100,000 יחידות דיור ולראשונה זה שנים להורדת מחירי הדירות בשוק בין 3%-7%.

 

בימים אלו מונה צוות בינמשרדי ביוזמת שרת הפנים הגב' איילת שקד בשיתוף רשות האוכלוסין וההגירה לבחינת שינוי שיטת העסקת העובדים הפלשתינאים בענף הבניין בישראל, תוך שהן רואות בתאגידי כ"א המורשים כגורם המקצועי ביותר, המבוקר ביותר והיעיל ביותר להעסקת העובדים הפלשתינאים בענף הבניה.

 

בישראל ישנם כיום כ-49 תאגידים מורשים להעסקת כ"א זר בענף הבנייה המטפלים כיום בהעסקתם של כ-20,000 עובדים זרים מאירופה ומסין.

 

שינוי שיטת העסקתם של העובדים הפלשתינאים להעסקה תחת התאגידים תביא להקטנת כמות המעסיקים של העובדים הפלשתינאים, להגדלת הפיקוח והבקרה על העסקת העובדים הפלשתינאים, וליעילות העסקתם בכל המובנים, לרבות הבירוקרטיים.

 

צילום: יח"צ

 

אלדד ניצן יו"ר תאגידי כ"א זר בענף הבניה בלשכת המסחר מציין שכיום מועסקים בענף הבניה כ-50,000 עובדים פלסטינאים ויש לשנות את שיטת ההעסקה הקיימת כיום לשיטת העסקה היברידית, שתשלב בין העסקת העובדים הפלשתינאים בתאגידי כ"א לבין שיטת ההעסקה הקיימת – באמצעות אפליקציית אלמונסק ובאופן שירחיב את אפשרויות הפיקוח והאכיפה וישפר את זכויות העובדים הפלסטינאים וישפר את איכות ויעילות הגורמים בענף הבניין, יגביר ויעמיק את בטיחות העובדים, סביבת עבודתם, מקצועיותם וכדאיות העסקתם עי".

 

תאגידים מורשים ומערכות שכר, שתאפשר עריכתם של תלושי שכר כדין עבור העובדים הפלשתינאים ומאפייניהם הייחודיים ותשלום מלוא שכרם וזכויותיהם הסוציאליות.

 

מערכות השכר ומחלקות השכר הקיימות של -התאגידים המורשים תביא לצמצום הבירוקרטיה לשמירה של זכויות העובדים הפלשתינאים ושכרם יחושב באופן מדויק יותר.

 

המעבר של עובדים הפלשתינאים לתאגידים יביא גם לצמצום תופעות פסולות שקיימות בשיטת העסקת העובדים הפלסטינאים, להפחית תופעות פסולות בהעסקת העובדים הפלשתינאים, החל מצמצום התופעה הפסולה של ספסור בהיתרי העסקה של עובדים פלשתינאים ועד לצמצום תופעת כבילת העובד הפלשתינאי.

 

המעבר לשיטת התאגידים אף יגדיל את הפיקוח הנדרש ברמה הביטחונית על העסקתם של העובדים הפלשתינאים וכניסתם של עובדים מורשים בלבד לתוך ישראל תוך שיתקיים קשר רציף בין התאגידים לגורמי הבטחון הרלוונטיים.

 

שיטת התאגידים תביא לצמצום הבירוקרטיה גם בכל הנוגע לאופן הנפקת הרישיונות, כאשר אין מניעה שהיתרי ההעסקתם של העובדים הפלשתינאים יינתנו באופן דומה, בשינויים המחייבים, להיתרי ההעסקתם של העובדים הזרים, באמצעות מערכת קיימת אשר הוכיחה את יעילותה.

 

שינוי השיטה יביא להקצאה יעילה יותר של ההיתרים והעובדים והצבתם באופן יעיל יותר באתרי הבנייה, אשר תתאם הן את הצורך האמיתי של כלל הקבלנים בענף והן את הצורך של הציבור בקידום פרויקטים של בנייה, כך, שהקבלן יהיה מוגבל בניוד עובדים בין פרויקטים (במיוחד לפרויקטים שאינו שלו) התאגידים המורשים יוכלו לנייד, את העובדים.

 

לסיכום, שינוי שיטת העובדים הפלשתינאים באופן בו העסקתם תיעשה על ידי תאגידי כ"א מורשים, תביא בהכרח: להגדלת הפיקוח, השליטה והבקרה על העסקתם של העובדים הפלשתינאים, הן בכל הנוגע לחוקיות העסקתם ושהייתם בישראל והן בכל הנוגע לקיום חובות המעסיק כלפי העובדים הפלשתינאים.

 

כמו כן יביא שינוי השיטה ליעילות שיטת העסקתם של העובדים הפלשתינאים וכן לצמצום הבירוקרטיה המוטלת כיום על המעסיק ועל הרשות כמו גם ליעילות הפיקוח והבקרה מבחינה ביטחונית וכינון שקט ביטחוני.

 

שינוי השיטה יביא בהכרח גם צמצום משמעותי של תופעות פסולות של ספסור בהיתרים העסקה של עובדים פלשתינאים ובכבילת העובדים הפלשתינאים לקבלני בניין.

 

אלדד ניצן יו"ר תאגידי כ"א זר בענף הבניה בלשכת המסחר: "ריכוז העסקתם של כל העובדים הזרים והפלסטינאים תחת התאגידים המורשים יביאו בשנה הקרובה לבניה של למעלה מ-100,000 יחידות דיור ולראשונה זה שנים להורדת מחירי הדירות בשוק בין 3%-7%."