כותרות אחרונות
Search

איך נזהרים מ ה- "פורמלדהיד" – המזהם הבלתי נראה – באדיבות "דייסון".

צילום: באדיבות יח"צ "דייסון"

 

"פורמלדהיד" – המזהם הבלתי נראה.

"פורמלדהיד" נמצא בכל בית ובחפצים רבים שאנחנו עושים בהם שימוש יומיומי. מהרהיטים שלנו, מוצרי הניקוי ואפילו בבגדים שאנחנו לובשים.

אז מהו בעצם אותו פורמלדהיד, מדוע הוא נמצא בבתים שלנו ואיך ניתן להגן על עצמינו מפניו? מומחי "דייסון" מסבירים.

 

צילום: באדיבות יח"צ "דייסון"

 

"פורמלדהיד" הינו מזהם גז חסר צבע, המתנדף מרהיטים ומוצרי עץ המכילים שרפים המבוססים על "פורמלדהיד" כמו דיקט, חומרי בידוד ומוצרים כגון צבע, טפטים ומוצרי ניקוי ביתיים. בשל נפחו שהינו קטן פי 500 מחלקיקים בגודל של 0.1 מיקרון, קשה לזהות וללכוד אותו, מה שעלול להוביל לחשיפה ממושכת לכימיקלים מסוכנים הנישאים באוויר.

 

הוא נמצא כמעט בכל מקום – מריח של צבע טרי ועד לרהיטים, ואפילו בריחות שנובעים משיפוצי הבית ועל פני השטח נראה שאינם מזיקים, אבל בדרך כלל הם אינדיקציה לכך שחומר פעיל שוחרר לאוויר.

 

למרות שריח צבע חדש עלול להתפוגג עם הזמן, פליטת גזים מזהמים, כמו פורמלדהיד, עלולה להימשך לאורך זמן. המזהמים האלה יכולים לפלוט גזים רעילים ללא הרף במשך מספר שנים. חשיפה נשימתית לפורמלדהיד עלולה לגרום לגירויים, אלרגיות ואף לקוצר וקשיי נשימה.

 

צילום: באדיבות יח"צ "דייסון"

 

מחקרים מצביעים על כך שהמקור העיקרי לזיהום פנימי של פורמלדהיד נובע מהגזים שמשתחררים לאוויר לאחר שמעצבים (משפצים) את הבית. אם לא מטפלים ומסננים את האוויר, הזיהום עלול להמשיך למשך 3 עד 15 שנים!

 

האם החשיפה ל"פורמלדהיד" מסוכנת?

ההשפעות של זיהום ה"פורמלדהיד" נבדקו בקפידה על ידי ארגון הבריאות העולמי וגופי מחקר שונים, כאשר מספר מוסדות ממשלתיים כבר קבעו מגבלות בטיחות של פורמלדהיד ומגבלות המסדירות את השימוש בו.

 

בכל זמן נתון, בדיקות בית של זיהום של "פורמלדהיד" עשויות להיראות נמוכות, אלא שהחשיפה המתמשכת לגזים הרעילים עשויה להתרחש לאורך שנים מרובות. הנתון הזה רלוונטי במיוחד עבור בתים ששופצו לאחרונה. הפורמלדהיד נמצא כמעט בכל בית ובכל רגע נתון. מחקרים שונים שנעשו בעולם מצאו כי במשקי בית רבים קיימים ריכוזי פורמלדהיד העולים על הרמה הבטוחה. רמות הפורמלדהיד בבתים עלולות להחמיר כתוצאה ממידת האטימה של אותם בתים, שכן בית אטום היטב יכול ללכוד מזהמים בתוך הבית- מה שיכול לגרום לחשיפה גדולה יותר ומזיקה יותר לאורך זמן.

 

צילום: באדיבות יח"צ "דייסון"

 

מה ניתן לעשות כדי להפחית את ה"פורמלדהיד" בבית?

  • לקראת שיפוץ הבית, חשוב לבחור מוצרי "עשה זאת בעצמך" וחומרים לשיפוץ שאינם מכילים "פורמלדהיד".
  • בידקו את מוצרי וחומרי הניקוי שאתם משתמשים בהם. כדאי לבדוק בתווית הרכיבים שהם אינם מכילים את החומר הכימי.
  • העדיפו רהיטים העשויים 100% עץ טבעי ומלא במקום כאלו המורכבים מתחליפי עץ שונים ומודבקים
  • חשוב להקפיד על אוורור הבית ומומלץ שימוש במסנן אוויר בתוך חלל פנימי שיכול לעזור בהסרת הגז מהבית שלך.
  • חיישן ה"פורמלדהיד" החדש של במסנן אוויר של "דייסון", פועל לצד האלגוריתם הייחודי של "דייסון", לניטור מדויק של רמות ה"פורמלדהיד" – תוך גילוי גזים אחרים המתגלים על ידי חיישן VOC ייעודי .כמו כן, חיישן הפורמלדהיד במסנן של "דייסון" לוכד ומשמיד את המזהם ברמה מולקולרית, ומפרק אותו לכמויות זעירות של מים ו-CO2. לאחר מכן הוא מתחדש מהחמצן באוויר כדי להמשיך ולהרוס אותו ללא הרף מבלי להזדקק להחלפה.