כותרות אחרונות
Search

איך מקבלים עוסק מורשה?

צילום: freepik

 

איך מקבלים עוסק מורשה?

פתיחת תיק עוסק מורשה ברשות המסים היא תהליך שמתחיל בהצהרה על מחזור העסקאות השנתי שצפוי בעסק, ועל פי מחזור זה ובהתאם לתחום העיסוק קובעים במע"מ (מס ערך מוסף) את המעמד של הנישום. לאחר הרישום במע"מ יש לפתוח תיקים גם במס הכנסה ובמוסד לביטוח לאומי, ובסיום התהליך מקבלים תעודת עוסק מורשה ומקבלים פנקס מקדמות.

 

איך מקבלים תעודת עוסק מורשה? מה השלבים לפתיחת תיק עוסק מורשה? האם אפשר לפתוח עוסק מורשה לבד? למה כדאי לפתוח עוסק מורשה בעזרת ליווי צמוד של רואה חשבון או יועץ מס? כמה זה עולה? בואו נתחיל! 

 

איך פותחים עוסק מורשה?

יש שלוש אפשרויות לפתיחת תיק עוסק מורשה ברשות המסים:

  • הגשת בקשה אונליין לפתיחת עוסק מורשה באתר רשות המסים, יש למלא טופס 821.
  • הגעה פיזית למשרד מע"מ אזורי לצורך פתיחת תיק, ובהמשך יש לפתוח תיק גם במס הכנסה ובביטוח לאומי.
  • פתיחת תיק ברשות המסים בעזרת רואה חשבון, ישירות מהמחשב שלו.

 

באופן כללי, ישנם שלושה שלבים מרכזיים כדי לפתוח תיק עוסק מורשה ברשויות המס:

פתיחת תיק במע"מ – בשלב הראשון ממלאים טופס 821 משולב מע"מ 821 א', ומי שמחזור העסקאות השנתי שלו גבוה מ-107,692 ₪, נכון לשנת 2023, רשאי להיות עוסק מורשה. על פי סעיף 13 לחוק מס ערך מוסף (רישום), ישנם תחומי עיסוק המחייבים רישום כעוסק מורשה, גם אם מחזור העסקאות השנתי צפוי להיות נמוך מ-107,692 ₪, לדוגמה רואה חשבון, עורך דין, מהנדס, רופא, אדריכל וכד'. 

 

פתיחת תיק במס הכנסה – לאחר הרישום במע"מ יש למלא טופס 5320 במס הכנסה (דוח פרטים אישיים והצהרה על מקורות  הכנסה). מומלץ להיעזר ברואה חשבון בעת מילוי טופס זה בגלל חשיבותו. מס הכנסה ישלח פנקס מקדמות לעוסק המורשה ואחוז המקדמות נקבע לפי הענף ותחום העיסוק של העצמאי.

 

פתיחת תיק בביטוח לאומי – בשלב האחרון יש לפתוח תיק עצמאי במוסד לביטוח לאומי (טופס 6101). לאחר הרישום במוסד לביטוח לאומי מקבלים פנקס מקדמות ויש לשלם בזמן את התשלומים כדי לשמור על זכויות.

 

לאחר הרישום והסדרת המעמד של העצמאי כעוסק מורשה במשרד מע"מ האזורי מקבלים תעודה זמנית של עוסק מורשה. בתוך מספר שבועות מקבלים באמצעות דואר ישראל את התעודה הקבועה ותולים אותה בעסק.

 

צילום: freepik

 

מהו המחיר לפתיחת עוסק מורשה?

חשוב לציין כי ניתן לפתוח עוסק מורשה באופן מקוון באמצעות מילוי טופס והגשת מסמכים נלווים באתר של רשות המסים. השירות המקוון אינו כרוך בעלות. יחד עם זאת, כדאי לקבל ליווי של רואה חשבון או יועץ מס כדי לפתוח את התיק ברשויות המס השונות, והמחיר לפתיחת עוסק מורשה על ידי רואה חשבון נע בין 300 ₪ עד 600 ₪.

 

האם כדאי ליווי עם רואה חשבון בתהליך פתיחה של עוסק מורשה?

עוסק מורשה הוא עצמאי שחייב לדווח על העסקאות וההכנסות שלו לרשות המסים. עוסק מורשה חייב בדיווח על מחזור העסקאות למע"מ, עליו לשלם את המע"מ שהוא גבה מלקוחותיו, באופן חודשי או דו חודשי, והוא רשאי לקזז מע"מ בגין ההוצאות והרכישות השוטפות שלו, זהו יתרון משמעותי לעומת עוסק פטור.

 

לכל עוסק מורשה יש חובות וזכויות מול רשויות המס, כולל ביטוח לאומי. לכן, כדאי לשקול פתיחת עוסק מורשה עם ליווי צמוד של רואה חשבון. הייעוץ המקצועי מסייע לעצמאי שבדרך לקבל החלטות פיננסיות נכונות וחכמות, ובנוסף ניתן לפתוח את התיקים ברשויות המס ישירות מהמחשב של רואה החשבון וכך אין צורך להתמודד עם הביורוקרטיה ומילוי הטפסים.