כותרות אחרונות
Search

איך המצב בעולם משפיע על שילוח בינלאומי?

צילום: shutterstock

 

איך המצב בעולם משפיע על שילוח בינלאומי?

עם השנים, השילוח הבינלאומי דרך הים גדל באופן משמעותי. על פניו היינו מצפים שהוא יקטן, מאחר וישנן אופציות הרבה יותר מהירות ונוחות, דרך היבשה או האוויר, אך כתוצאה משינויים גיאו פוליטיים, כלכליים וטכנולוגיים היקף השילוח הבינלאומי רק גדל במהלך הזמן.

 

יש לכך כאמור מספר סיבות. ראשית, פתיחת הגבולות בין מדינות שונות, כפי שהתרחש באופן דרמטי בשנות התשעים והלאה. שנית, העובדה שהוקמו הרבה מאוד נמלים חדשים ברחבי העולם ונוצרו אוניות וספינות מטען חדישות, שלישית, המסחר באמצעות האינטרנט הגדיל באופן משמעותי את הסחר הבינלאומי וכתוצאה מכך גם את הצורך בשילוח ימי בין מדינות שונות.

 

אך כידוע בשנים האחרונות אנחנו רואים השפעות שונות על תחום השילוח בכלל ובפרט השפעה עצומה על חברות שילוח בינלאומי. אנחנו יכולים לראות הצטברות של מקרים שונים אשר יצרו באופן השפעות שאנו עדיין לומדים עד כמה הן משמעותיות עבורנו.

 

לפני שנציג את המצב ואת ההשפעות, נציין, חברות שילוח בינלאומי ממשיכות לעבוד באופן סדיר כל הזמן, לפחות הן מנסות באופן סדיר. צריך לקחת בחשבון, אם חברת שילוח בינלאומי מסוימת מפסיקה לעבוד, אפילו באופן זמני, יש לכך השפעה עצומה על כלל האוכלוסייה ועל כלכלה העולמית.

 

צילום: shutterstock

 

מה המצב כרגע ואיך הוא משפיע על תחום השילוח הבינלאומי:

בעיקרון, העולם התמודד בשנתיים האחרונות עם שני מקרים משמעותיים המשפיעים על התחום השילוח הבינלאומי. שניהם נכון לזמן כתיבת מאמר זה עדיין מתקיימים ולכן ההשפעה שלהם, עדיין קיימת.

 

המקרה הראשון הוא כמובן מגיפת הקורונה, אשר השביתה באופן משמעותי את כלכלת העולם בכלל ובפרט את תחום השילוח. מצד אחד, נכון שיותר אנשים נאלצו לבצע רכישות דרך האינטרנט בגלל הסגרים השונים, מצד שני, היו השפעות נלוות רבות גם על היכולת של האנשים לבזבז כסף וגם על כל מה שקשור לעבודה של חברות שילוח בינלאומי, בין אם זה מבחינת בדיקות ובין אם זה מבחינת כוח אדם ועוד…

 

המקרה השני, לצערנו גם הוא עדיין מתרחש ואנחנו לא יודעים מה תהיה השפעתו, היא המלחמה באוקראינה. נכון שהמלחמה מתרחשת באזור מסוים ומוגבל יחסית, אך מאחר ומעורבת בו מעצמה כלכלית כמו רוסיה, אשר מתמודדת עם סנקציות משמעותיות בעקבות המלחמה, סביר להניח שתהיה לכך גם השפעה על תחום השילוח הבינלאומי.

 

השפעות קטנות נוספות על תחום השילוח:

במהלך השנים האחרונות, ראינו עוד שורה של מקרים נוספים שיש להם השפעה על תחום השילוח הבינלאומי הימי.

 

למשל, תופעת הפיראטים בחופי אפריקה, מקרים בהם ספינות חסמו את המבער מסיבות שונות לאזורים מסוימים, כפי שקרה בתעלת סואץ במרץ 21, וכן אנחנו עדים לאיומים ביטחוניים רבים, בפרט באזור המפרץ הפרסי, מה שמשפיע גם עלויות השילוח וגם על האופן בו הוא מתרחש ומשפיע על חברות שילוח בכל העולם.