כותרות אחרונות
Search

מדוע לשלם (הרבה) יותר על מוצר צריכה בסיסי.

 

צילום: יעל האן

 

מדוע לשלם (הרבה) יותר על מוצר צריכה בסיסי.

יוקר המחייה: בכמה התייקרה הטחינה ב-4 שנים האחרונות.

דו"ח חושף פער של 30% בין הטחינה הנמכרת ביותר בישראל לבין מתחרותיה.

• יובל מלאך, סמנכ"ל השיווק והמכירות של חברת "אחוה": "ניתן למכור בזול, בכמויות, ולהביא לצרכן מוצרי יסוד במחיר עממי ועדיין להיות מפעל ריווחי"

 

צילום: יעל האן

 

הטחינה הפכה להיות מוצר בסיסי נמכר ביותר, כזו המצויה בכל בית, ויש מי שאף משווה אותה למזון על. הקטגוריה, בדומה לטונה, מגלגלת מאות מיליוני שקלים בשנה, בשוק בו פועלים מספר מותגים מוכרים, לצד מוצרי יבוא ומותגים פרטיים. דו"ח של חברת סטורנקסט, בדק בכמה נמכרה טחינה ב-4 שנים האחרונות, לפי מחיר ממוצע ל-1 ק"ג במותגים השונים לכל אורך השנה. מתוך הדו"ח עולה, כי ישנו פער של כ-30% בין הטחינה של מובילת השוק, חברת "אחוה", לבין הטחינות האחרות שעל המדף. הפער נשמר לכל אורך השנים, גם לאחר עליות המחיר שחלו לאחרונה, כשטחינה אחוה, כמו מרבית הטחינות המיוצרות בישראל, מיוצרת משומשום אתיופי בלבד, כך שפערי המחירים אינם נובעים ממחיר חומרי הגלם השונים.

 

"נתחי שוק החלוה – חברות  – הדמיה: אחדות

 

טחינה גולמית של חברת אחוה נמכרה בשנת 2019 במחיר שנתי ממוצע לקילו 17.60 שקל, בשנת 2018-2019 עמד המחיר על 17.70 שקל וכיום עומד המחיר הממוצע על 19 שקל. טחינה בארכה נמכרה בשנת 2019 ב- 23 שקל בממוצע לק"ג, בשנת 2020 עלתה ל-26 שקל וכיום נמכרת ב-25 שקל בממוצע. טחינה אל ארז נמכרה בשנת 2019 ב- 30.70 שקל בממוצע לק"ג, כך גם בשנת 2020 וכיום נמכרת ב-31 שקל בממוצע. טחינת ירושלים נמכרה בשנת 2019 בכ- 25 שקל בממוצע לק"ג, עלתה בשנת 2020 לכ-26 שקל, בשנת 2021 עלתה ל-28.60 שקל וכיום נמכרת ב-28.90 שקל בממוצע. מדובר כאמור בפער של כ-30% בין הטחינה המובילה את הקטגוריה לבין הטחינות המתחרות שנשמר לאורך השנים.

 

 

נתחי שוק הטחינה – חברות ומותגים אחוה – הדמיה: אחדות

 

חברת אחוה הנה היצרנית הגדולה בישראל של טחינה וחלוה ונחשבת למפעל הייצור הגדול ביותר במזרח התיכון ולמובילת שוק הטחינה והחלוה, בפער גדול מאוד מול מתחריה. על פי נתוני סטורנקסט (אוגוסט 2022), מחזיקה אחוה בנתח שוק כמותי של 36% משוק הטחינה, אחריה בארכה עם 25%, אל ארז עם 11%, טחינה ירושלים עם 6% וטחינה ברכה עם נתח שוק של 5%. בחלוה מובילה אחוה את המכירות עם נתח שוק כמותי של 55%, בארכה עם 18% ודין שיווק וקליה (מותג אהרוני) עם 16% נתח שוק.

 

יובל מלאך, סמנכ"ל השיווק והמכירות של חברת "אחוה" – צילום: יעל האן

 

יובל מלאך, סמנכ"ל השיווק והמכירות של חברת "אחוה": "תמונת המצב חושפת פערים בלתי נתפסים ולא הוגנים בשוק הטחינה ונשאלת השאלה מדוע יצרן טוען שהוא חייב להעלות מחיר ומדוע הוא עושה זאת בכאלה פערים, כשמי שמוכר הכי הרבה טחינה בישראל מוכיח שאפשר למכור טחינה במחיר זול יותר בכ-30% ועדיין להיות ריווחי. כנ"ל בחלוה, מדובר בגניבת דעת של הצרכן, גם בצורה של מבצעים, כי גם טחינה הנמכרת במבצע  עדיין יקרה הרבה יותר מהטחינה של מוביל הקטגוריה. "חרטנו על דגלנו להביא לצרכן מוצרים טעימים ואיכותיים, במחיר שווה לכל נפש, ואנו שמחים שכל דו"ח וכל בדיקה מעמיקה מוכיחה זאת בבירור".

 

הנתונים המופיעים בכתבה הם באחריות  חברת "סטורנקסט" וחברת "אחוה".