כותרות אחרונות
Search

מוזיאון אגם בראשון לציון פתח את שעריו

בתמונה: אירוע הפתיחה של מוזיאון אגם בראשון לציון – צילום: רותי ד

מוזיאון אגם בראשון לציון פתח את שעריו

המוזיאון שנפתח בעיר הולדתו של יעקב אגם ראשון לציון יהווה בית עולמי ליצירותיו של אגם המקיפות מעל לשישה עשורי עבודה של האמן הבינלאומי

האירוע המרגש היה במעמד  ראש עיריית ראשון לציון  גלעד מלצר מנהל מוזיאון אגם, האומן עצמו ואורחים רבים

לאחר שנים רבות של ציפייה, שערי מוזיאון אגם בראשון לציון, עיר הולדתו של יעקב אגם בן ה-89, נפתחו לקהל הרחב. המקום, פרי יוזמה משותפת של עיריית ראשון לציון והאמן הידוע ברחבי העולם כאבי זרם האמנות הקינטית, יהווה בית ומרכז בינלאומי למגוון יצירותיו פורצות דרך ולקריירה שמקיפה מעל לשישה עשורים. המוזיאון נפתח בהשקעה של כ-40 מיליון שקלים ברחוב מיש"ר 1 במתחם קרית הלאום במערב העיר, וכולל מבנה רחב ידיים בתכנונו של האדריכל דוד נופר בהיקף של כ-3,200 מ"ר, ומסביבו גן פסלים.

האומן יעקב אגם וראש עיריית ראשון לציון דב צור קובעים את המזוזה

האומן יעקב אגם וראש עיריית ראשון לציון דב צור קובעים את המזוזה – צילום: רותי.ד

 

המוזיאון שפונה לכל הגילאים, מציג עשרות יצירות אמנות של יעקב אגם בתערוכות מתחלפות ביניהן תבליטים, אובייקטים, יצירות סאונד, הקרנות ועבודות אינטראקטיביות-דיגיטליות, שימחישו אספקטים שונים בתפיסת עולמו של האמן, כדוגמת מימד הזמן (המימד הרביעי לדבריו), תנועה, סימבולים יהודים, תפיסת המציאות מול הבלתי צפוי ועוד. בין היתר מוצגת בכניסה למבנה ובתוכו היצירה "עמודי כלילה", שקרויה על שם אשתו המנוחה של האמן. היצירה, באדיבות משפחת כדר וקרן נעמי, כוללת 29 עמודים מונומנטליים, 20 בכניסה ו-9 בתוך המבנה, היוצרים יחדיו סימפוניה חזותית של למעלה מ-3,000 מוטיבים צורתיים שמטרתם לטשטש את המחיצות והגבולות בין החוץ לפנים. הרמפה המרכזית במבנה תוכננה בהתאם ליצירה ""PanorAgam שמורכבת עליה, שבמקור הוצגה על הקשת במוזיאון הגוגנהיים במסגרת תערוכת היחיד שאגם הציג במקום בשנת 1981. בנוסף, לגן המוזיאון הובא פסלו האיקוני של האמן "3×3" (Three by Three) תרומת משפחת כדר, אשר הוצג במשך שנים רבות בלינקולן סנטר במנהטן.

מוזיאון אגם, – צילום יוסי אלטרמן

מוזיאון אגם, – צילום יוסי אלטרמן

 

בהמשך יוצגו במוזיאון עבודות נוספות של יעקב אגם, שיובאו מאוספים פרטיים חשובים ומוזיאונים מובילים מהארץ ומהעולם. כמו כן, המקום ישמש כבמה לאירועים, מיצגים, מופעים, כנסים וימי עיון ברוח יצירותיו ותפיסת עולמו של האמן, כמו גם סיורים, הדרכות ומגוון פעילויות קבועות ומשתנות בעברית, אנגלית וערבית, המיועדות לכל המשפחה ולכלל הקהלים.

  יעקב אגם בפתיחת המוזיאון – צילום: רותי ד

יעקב אגם בפתיחת המוזיאון – צילום: רותי ד

 

יעקב אגם (גיבשטיין), אבי הזרם הקינטי באמנות המודרנית ומבכירי האמנים הפועלים בעולם במאה העשרים, נולד ב-11 במאי 1928 במושבה ראשון לציון שהפכה לעיר. כבנו של רב, אגם למד בילדותו ב"חדר" ולדבריו הושפע עמוקות ביצירתו מזרמים מיסטיים ביהדות. בהמשך למד אמנות בבית הספר בצלאל בירושלים, ולאחר מכן בציריך ובפריז.

מוזיאון יעקב אגם

מוזיאון יעקב אגם – צילום ויקטור אוסיפוב

 

החל משנות ה-50 של המאה הקודמת ועד לימינו, הציג יעקב אגם מאות תערוכות ועבודות במוזיאונים החשובים ברחבי העולם, ועבודותיו נרכשות לאוספים נחשבים. בנוסף יצירותיו מוצגות במבנים מפורסמים כדוגמת ארמון האליזה, מרכז פומפידו, הבית הלבן ונוספים, כמו גם במרחבים ציבוריים מרכזיים של מטרופולינים כדוגמת ניו יורק, מיאמי, שיקגו, טוקיו, פריז, סנט פטרסבורג, בואנוס איירס ועוד.

מוזיאון יעקב אגם, צילום ויקטור אוסיפוב

מוזיאון יעקב אגם, צילום ויקטור אוסיפוב

 

במרחב הציבורי בישראל האמן מזוהה במיוחד עם מזרקת "מים ואש" בכיכר צינה דיזנגוף בתל אביב, כמו גם עם חזית מלון דן בטיילת תל אביב והעיצוב החיצוני של מגדלי נאמן בצפון תל אביב. כמו כן, עבודותיו מוצבות באורח קבע בנקודות מרכזיות במוזיאון ישראל, מוזיאון תל אביב לאמנות, בית נשיא המדינה, בית החולים שיבא תל השומר, בית החולים בלינסון ובמקומות רבים נוספים.

מוזיאון יעקב אגם, צילום ויקטור אוסיפוב

לדברי ראש עיריית ראשון לציון, דב צור: "המוזיאון יוקדש הן ליצירתו של אבי התנועה הקינטית באמנות והן לתפיסת העולם הפדגוגית, האמנותית, והתרבותית שלו. יצירותיו הססגוניות, הדינמיות והאינסופיות של יעקב אגם מרתקות ילדים ומבוגרים כאחד, וכשם שהאמן עצמו ממשיך ליצור ולהתחדש, כך גם המוזיאון בעיר הולדתו ישאף להיות מרכז להפצת תפיסת העולם הייחודית שלו, ויהווה בית לתצוגות מתחלפות של עבודותיו. מוזיאון אגם הוקם מהתפיסה שמקומה של התרבות והאמנות אינן נחלתן הבלעדיות בעלי ההון, אלא שייכות גם למוזיאונים ציבוריים ולקהל הרחב".

מוזיאון יעקב אגם, צילום ויקטור אוסיפוב

מוזיאון יעקב אגם, צילום ויקטור אוסיפוב

 

מנהל מוזיאון אגם, גלעד מלצר: "העקרונות שהנחו אותנו ביצירת התוכן במוזיאון טמונות בכך שאמנותו של אגם הינה כוריאוגרפיה של יחסים משתנים בין הצופה לבינה. אין ביצירתו נקודת מבט מומלצת או מוכתבת, וכל אחד ואחת מאתנו חווים את כולה ואת פרקיה הרבים באופן שונה, בתוואי שונה, ובטמפו שונה. ברוחו של האמן, ביקור במוזיאון יעודד ריבוי דעות ונקודות מבט, תוך שימת דגש על היות האמנות שפה אוניברסאלית ובפרט על האיכויות הייחודיות ופורצות הדרך של יצירותיו. לכל צופה במוזיאון מתאפשרת חוויה אישית, ואף היא מובטחת שתהיה שונה במפגש הבא עם היצירה".

 

מוזיאון אגם, רחוב מיש"ר 1, קרית הלאום ראשון לציון

פתוח לקהל הרחב החל מ-1.11.17

עלות הכניסה: 30-20 ₪, ילדים עד גיל 5 בכניסה חופשית

ליצירת קשר, הזמנת הדרכות ופרטים נוספים: 3-5555900/50

ימים ושעות הפעילות: ב', ה' – 19:00-10:00; ג', ד' – 16:00-10:00; שבת – 14:00-10:00