כותרות אחרונות
Search

בדיקת שמיעה מקצועית.

צילום: freepik

 

בדיקת שמיעה מקצועית.

בדיקת שמיעה מקצועית היא תהליך מאוד חשוב ומקיף אשר מטרתו בין היתר לאתר ולזהות בעיות בשמיעה ובהתאם לכך גם לספק את כלל המידע הנדרש עבור הטיפול לצד התאמה של מכשיר השמיעה במידת הצורך. הידעתם שבהתאם לנתוני ארגון הבריאות העולמי, כ-430 מיליון אנשים המהווים כ-5% מכלל אוכלוסיית העולם סובלים מדרגות שונות של בעיות שמיעה? רבים מהם אפילו לא מודעים לכך עד שהבעיה מחמירה ואף פוגעת באופן משמעותי באיכות החיים. פגיעה זו עשויה להגיע בעקבות מספר גורמים, כמו גיל, מחלות, חשיפה לרעשים חזקים או פגיעות אחרות. לכן, בדיקות אלו נעשות על ידי מומחים ובהתאם לכך מותאם טיפול להתמודדות מיטבית.

תהליך בדיקת שמיעה מקצועית

תהליך של בדיקת שמיעה מקצועית מתחיל קודם כל בפגישה מסודרת עם אודיולוג מומחה או עם קלינאי תקשורת שיערכו ראיון קצר לשם הבנה של כל בעיה רפואית רלוונטית והיסטוריית השמיעה שלכם. בהתאם לנתונים של NIDCD[1] עולה כי כ-15% מהמבוגרים מעל גיל 18 בארצות הברית למשל דיווחו על איזשהן בעיות שמיעה, כאשר מעל גיל 75 כ-50% מהם סובלים מירידה משמעותית בשמיעתם.

לאחר מכן יתבצעו סדרה של מבחנים שונים על מנת להעריך בתנאים שונים את יכולת השמיעה שלכם. בהתבסס על נתוני NIDCD אלו הם השלבים –

שלב הבדיקה

משך זמן ממוצע (דקות)

% המגבלה בבעיית שמיעה

בדיקת היסטוריה רפואית

10

15

בדיקות שמיעה טונאליות

15

30

בדיקות שמיעה בתנאי רעש

20

25

מתי כדאי לבצע בדיקת שמיעה מקצועית?

חשוב עם הזמן לבצע באיזשהו שלב בחיים בדיקה מקצועית של שמיעה וישנם מספר סימנים העשויים להעיד על הצורך בבדיקה זו – במידה ואתם מרגישים קשיים כאלו ואחרים בשמיעת שיחות יום יומיות, במיוחד כאשר ישנם רעשי רקע, או במידה ואתם חשים תחושה של סתימות באוזן או טינטון (רעשים לא ברורים), ייתכן וישנה אינדיקציה עבור בעיה בשמיעה. במידה ואתם מעל גיל 50, רצוי ואף מומלץ לבצע בדיקות שגרתיות של שמיעה, גם אם אתם לא בהכרח מרגישים ירידה ביכולת השמיעה שלכם, משום שהיא עשויה גם להתרחש באופן הדרגתי שאינו ניתן להבחנה.

מהם היתרונות בביצוע בדיקת שמיעה?

ישנם יתרונות רבים שלא ניתן לקבל כאשר מבצעים למשל בדיקת שמיעה חובבנית או ביתית. בדיקה מקצועית תוכל לספק לכם תוצאות יותר מדויקות משום שהיא מבוצעת על ידי אנשי מקצוע מומחים בתחומם לצד שימוש בציוד מתקדם. התוצאות מאפשרות את קביעת סוג השמיעה וקביעת הטיפולים הנדרשים במידת הצורך, כמו למשל התאמה של מכשיר שמיעה, טיפולי שמיעה או אפילו ייעוץ מתאים.

מדובר בתהליך חשוב אשר מאפשר איתור וזיהוי מדויק ככל הניתן של בעיות שמיעה ובהתאם לכך גם טיפול מתאים. בין היתר, התהליך המקצועי כולל בתוכו גם מספר בדיקות שמיעה מתקדמות אשר מבוצעות על ידי אנשי מקצוע מומחים ומקצועיים, בהתאם לכך מתאפשר איתור וגילוי מוקדם של בעיות כאלו ואחרות.

ישנם מקרים בהם רצוי ואף מומלץ לפנות לבדיקה, כמו למשל ירידה בשמיעה או למשל חשיפה לרעש, בייחוד כאשר מדובר בגילאים היותר מבוגרים. על מנת שניתן יהיה להבטיח את תפקוד השמיעה למשך זמן, רצוי להקפיד על ביצוע של בדיקות שמיעה בזמנים הנדרשים בצורה מקצועית ולא באופן חובבני או ביתי.

[1] National Institute on Deafness and Other Communication Disorders – https://www.nidcd.nih.gov/