כותרות אחרונות
Search

איך לנצל את תקופת הקורונה לצמיחת העסק. באדיבות ניר מקובסקי מומחה לליווי עסקי.

ניר מקובסקי – צילום: ג'ני פפרמן.

 

איך לנצל את תקופת הקורונה לצמיחת העסק.

מדוע התקופה הזו מתאימה יותר מתמיד להתמזגות ורכישת עסקים קטנים משלנו, מתי כדאי לבקש "הלוואה" מהלקוחות שלנו ולמה חשוב דווקא עכשיו לנצל את ה יצירתיות ויכולת האלתור שלנו.

ניר מקובסקי מומחה לליווי עסקי לעסקים ולסטארטאפים, מנדב טיפים לעבור גם את הסגר הזה בשלום.

 

המציאות החדשה שנכפתה על כולנו מעלה חרדות ופחדים אצל עצמאים רבים, שחוששים לאבד את העסק שלהם. ההגבלות, הסגרים ואווירת הנכאים הכללית בארץ רק מעצימות את החששות ועלולות להכניס עצמאים לשיתוק של ממש.

 

זה הזמן לזכור שצמיחה עסקית תלויה רק בנו. ושתחושת השליטה חוזרת אלינו, החרדה מצטמצמת והיכולת לחשוב מחוץ לקופסא איך לקדם את העסק דווקא בתקופה כזו מתעצמת מאוד. קיים חוק פיזיקה בסיסי לפיו אף פעם אין ואקום אמיתי, אם נעלם דבר מופיע אחר. (כן גם בחלל, היכן שאין אויר, יש אור, גלים אלקטרו מגנטיים ועוד). חוק פיזיקה נוסף קובע כי אנרגיה לא מושמדת, היא מועברת ממקום למקום. כך גם כסף. יש כאלו שמאבדים, אחרים מרוויחים.

 

בישראל יש משקיעים פוטנציאלים וביניהם גם בנקים שיכולים לסייע בעצירת ההתדרדרות הזו. על כתפיהם מונחת אחריות מוסרית ואתית לייצר צמיחה במשק. להם יש את המשאבים ואת הידע והם מסוגלים להניע את הכלכלה. זו הציונות לשמה שתסייע בהמשך בניית המדינה. אין המטרה שמשקיעים ייקחו סיכונים מיותרים, או שייצרו השקעות עם סיכון מטורף. מאידך, לשבת על הגדר ולתת לחברות בשכבת הביניים והקטנות לגווע יהרוג את המשק.

 

לכן מצופה מהבנקים שבתקופה כזו, עסקים שהיו ריווחיות ונקלעו לפער תזרימי – ייאשרו הזרמת דם חדש מבלי לקרוע בריבית, מה שייאפשר להם בשלב מאוחר יותר לחזור לריווחיות. לעסקים שנקלעו להפסדים  אני מצפה שהבנקים ייאפשרו לקבל שירותי ייעוץ והבראה, ולחברות סטרטאפ שמציעות מוצרים – יסייעו ברבית נמוכה לקדם ייצור שיווק ומכירות.

 

ניר מקובסקי – צילום: ג'ני פפרמן.

 

עסקים שמצבם טוב יכולים לייצר עוד, לפתח שווקים נוספים ולהשקיע בעצמם בעסקים קטנים יותר. בצד ההשקעה יש אחריות חברתית, לפיה אם הכסף מושקע בעסק שלא בשל להשקעה, פירוש הדבר שבעסק אחר לא הושקע אותו כסף.

 

ויחד עם זאת חשוב להבהיר – בעלי עסקים, יזמים, סטרטאפיסטים – האחריות מוטלת ב- 100 אחוז על שני הצדדים. זה לא 80-20 , לא 50-50, כל צד צריך לתת ה 100% שלו. על בעלי עסקים להתחיל להחזיר עובדים מחל"ת, גם אם במחיר קיצוץ במשכורות של כולם. מעבר לכך, זה הזמן לבחון שיתופי פעולה ולחבור יחד.  לדוגמא בוני אתרים יצטרפו למקדמי אתרים, אדריכלים יחברו לאדריכלים אחרים, עורכי דין לעורכי דין ועוד…

 

זה הזמן להתמזג ולרכוש עסקים קטנים יותר. כמו כן, אם אתם בעל עסק שמצבו התזרימי בכי רע,  ניתן לבקש "הלוואה" מלקוחות. אנו חיים במדינת שבט אחים יחד שעוזרים אחד לאחר בעת צרה, אז תוותרו על התדמית ותבקשו דחיית תשלומים מספקים ו/או תבקשו הקדמת תשלומים מלקוחות. מקסימום זה יצליח. תזכרו, שהאלטרנטיבה עלולה להיות פשיטת רגל

 

לחברות סטרטאפ, התקופה הזו אטרקטיבית לאיתור השקעה. זה הזמן להראות שאתם יודעים לשווק ולמכור , ושיש לכם ידע כיצד לנהל תקציב ענק. אם מוקדם יותר אמרנו שחובת המשקיע להשקיע , חובתכם להוכיח שאתם יודעים לנהל את הכסף. 

 

אם כבר חודשים אתם תקועים באותו מקום, זה הזמן להיעזר ביועצים, במומחים, באנשי שיווק. תידרשו למספר פעולות על מנת להשיג תוצאות שונות.  

 

ולכל העסקים באשר הם מומלץ להמשיך לפעול ולפעול. אין לנו פריבילגיה לעצור לרגע. בעודנו שואלים מה האסטרטגייה הנכונה ולא עושים  כלום,  זו בעצם אסטרטגיית דחיית הקץ למחר. הציבו יעדים, תכננו פעולות ובצעו. רבים עסוקים בלחשוב האם הפעולה נכונה ופוסלים אותה על הסף. במקום לחשוב מה לעשות, תתחילו לבצע את מה שחשבתם. מה שמאפיין את הישראלים הוא יצירתיות ויכול אלתור מדהימה. כדאי להיעזר בכישורים אלה, להציב יעד ולתכנן את הדרך אליו ביצירתיות.

 

ולסיום, תשמרו על אופטימיות, תתחברו לאנשים אופטימיים, שימו מוזיקה, עשו ספורט בבית, תראו מערכונים וקומדיות, הכל כדי להישאר במחשבה חיובית ויצירתית. תתחברו לבעלי חברות ועסקים בפרופיל הדומה אליכם. מח המכוורת טוב מן האחד. כמו כן, במדינה שבה כולם מכירים את כולם, נטוורקינג וקשרים יכולים לייצר קשרים בינלאומיים. 

 

יחד ורק יחד נייצר צמיחה עסקית.