כותרות אחרונות
Search

נפלאות השום.! כל מה שרצית לדעת על השום.

שום כתוש של חברת דורות – צילום: גיא מועלם

 

נפלאות השום.!

כל מה שרצית לדעת על השום.

השום לא רק מוסיף טעם רב למאכלים, הוא גם שומר על הלב והכבד, מונע יתר לחץ דם ומאזן סוכרת. כל הסיבות להוסיף עוד היום שום כתוש למזון שלכם • ויש גם טיפ בריאות וחיסכון בזמן.

 

השום נולד במרכז אסיה ומשערים כי הגיע מסין. הוא גדל ומעובד ברחבי העולם ומשמש הן כתבלין והן כירק. השום זכה לשלל שמות לאורך השנים ובתרבויות השונות, כמו הפניצילין הרוסי או האנטיביוטיקה הטבעית. ואכן, כבר לפני אלפי שנים השתמשו בו לטיפול בבעיות רפואיות שונות. הסינים השתמשו בו כתרופה לדיכאון, ההודים כתרופה חשובה ממריצה לחוסר תיאבון, חולשה, שיעול, מחלות עור, ראומטיזם, טחורים ועוד. עבור המצרים השום היה מרכיב מרכזי ברפואה העתיקה. גם בספרי התלמוד והתנ"ך המליצו על ארוחות עם שום: בתלמוד בארוחת שישי ובתנ"ך אחרי הקציר.

 

לדברי הדיאטנית הקלינית של חברת "דורות", כבר ברפואה המערבית של ימי הביניים השום שימש כתרופה ובהמשך הגיע לאירופה ולעולם החדש, שם למדו להכין ממנו חליטות ותערובות עם דבש ולטפל באמצעותם בדלקות ובשפעת. ברוסיה הרופאים רשמו אותו לטיפול במחלות נשימה. השום מצטיין בפעילות נוגדת חיידקית. חיידקי גראם-שליליים הגורמים לשלשול רגישים מאוד לשום. "שום קצוץ וכתוש גורם להאטה בגדילת חיידקים במוצרי מזון כמו לדוגמה בבשר טחון. שום טרי משמש גם כטיפול חיצוני כנגד זיהומים שונים". מכיוון שהפעילות נוגדת החיידקית פוחתת באחסון וחימום בגלל הפיכה לאליצין, מומלץ להשתמש בשום טרי.

 

שום כתוש של חברת דורות – צילום: גיא מועלם

 

מגן על הכבד

במחקרים שנערכו התגלה כי שום מגן על הכבד ואף מהווה הגנה בפני רעילות של מתכות כבדות ומונע עלייה בדם של רעלנים הגורמים לפגיעה בכבד. שום טרי עשוי להגן גם על מחלת הכבד האלכוהולי, שכן השום הטרי מגן על רקמות הכבד הפגועות על ידי הגברה של פעילות נוגדת חמצון.

 

מגן על הלב

סקירה מדעית של מחקרים קליניים מצביעה על כך שלשום תפקיד במניעה או בעיכוב התפתחות מחלות לב. לשום מיוחסת השפעה על מניעה והגנה בפני מחלות לב וכלי דם. השפעה זו קשורה ביכולת של השום, כפי שהוכח במחקרי מעבדה, להפחית את גורמי סיכון השונים בהם שומני הדם – הורדה של הכולסטרול הרע והחמצון שלו, הורדה בטריגליצרידים (שומני הדם), יתר לחץ דם,  קרישיות ודלקתיות הדם ודביקות טסיות דם.

 

מפחית כולסטרול

בסדרה של מחקרים שהתקיימו בעשור האחרון עולה כי שום יכול להיות יעיל בהפחתת ה- LDL הנחשב לכולסטרול הרע. ירידה בכולסטרול משמעה הפחתה משמעותית בסיכון לאירועי לב מסוכנים ועל פי המחקר, מספיקה שן שום אחת בכדי להפחית ב-9 אחוז את הכולסטרול!

 

נפלאות השום – צילום: Shutterstock

 

מטפל ביתר לחץ דם

יתר לחץ דם הינו גורם סיכון למחלות לב וכלי דם. לחץ הדם פוגע בדפנות כלי הדם ומעלה סיכון לשקיעת כולסטרול. במחקרים שנערכו במשך השנים בארה"ב, עלה כי שום הפחית את לחץ הדם ב- 16.3 ממ"כ, בהשוואה למטופלים שלא קבלו טיפול בשום.

 

מאזן סוכרת

שום היה בשימוש ברפואה המסורתית לטיפול בסוכרת. במחקר קליני בהשתתפות 60 בני אדם עם סוכרת מסוג 2 שטופלו בכדורי שום כתוספת לתרופות ייעודיות, נרשמה ירידה ברמות סוכר בשיעור של 3.2% בהשוואה לקבוצה שלא קיבלה טיפול בשום.

 

טיפ בריאות וחיסכון בזמן

חוששים להקפיא ולאבד ערכים תזונתיים? ההפך הוא הנכון – כמות האליצין, המרכיב הפעיל בשום, עולה במהלך אחסון במקפיא והיא אפילו מיטבית לאחר 60 יום. בטמפרטורה נמוכה של 4-6 מעלות עם דרגת לחות גבוהה 80-90 אחוז כמות האליצין היא הגבוהה ביותר. במקום להפריד את שיני השום ואז לקלף, לשטוף, לקצוץ ולמעוך – אפשר פשוט לדאוג שתמיד יהיו במקפיא טבליות שום קצוץ וטרי ולשלוף לשימוש בעת הצורך.

 

המידע באדיבות חברת "דורות", המתמחה בייצור שום כתוש ועשבי תיבול קפואים.